Sommar, sommar, sommar......


Torsjön sedd från vä sidan, gamla järnvägsbanken.

Ja, idag är sommaren här, årets 1a sommardag....
92 dagar av sommar ligger framför oss , vad som blir av den står skrivet i stjärnorna, det vet vi den 31a augusti.
En vacker om än lite kylslagen morgon då solen lekt tittut här
Iklädd cykelmundering med cykelbyxor med "blöja" (sambons gamla avlagda, lite stora men funkar så länge..) cykelhjälm å neonorange tröja så gav jag mig iväg på cykeltur under tidig förmiddag.
Kunde gett mig ut tidigare men vill det skulle bli lite varmare ute först å till slut kom ju solen.
Nästan 1.8 mil blev det, tog drygt 1.20 tim.
Kunde gått betydligt snabbare men med tanke på att cykeln e 35 år gammal om nån månad å navet utslitet till 98% så i stort sett bara 3ans växel funkar så är det bra ändå.
Brände nog fler kalorier då underlaget är rätt tungt en lång bit av sträckan å dessutom trög växel men det var skönt,

Är ju sambo med en riktig cykeldåre, han cyklade i bergen hemma i Polen å var väldigt sportig av sig.
Även här höll han på med innebandy å dyl tills knäna började bråka.
Men cykel e ju bra, det skonar ju leder på så sätt.
När jag nu inte får springa så får jag hitta andra vägar att motionera på.
Var inbokad på ett "body balance" pass på gymmet idag men avbokade.
Taichi-pilates-yoga skulle det innehålla men låter ryggen vila från det resten av veckan.
Tänker INTE ge upp träningen även om det är trögt nu med motgångar men hade jag inte fått sommaren på köpet hade jag inte tecknat gymkortet.

Men jag förstår inte de som pluggar i öronen med musik å annat..
Att höra knastret från cykelhjulen, att lyssna till fåglarnas kvitter, höra bilarnas sus på avstånd är ljuvligt för hjärnan.
Vi matas ständigt med brus, intryck å stressande ljud så det är livskvalité level 50.0 för mig iaf..

Ja, sommaren är här nu.....
Sverige är som vackrast nu i den skira försommargrönskan.
Gyllene rapsfält, fantastiskt röda vallmo, blått hav å sjöar, hela naturen brister ut i ett Halleluja... 
Pingst står för dörren, förr den största bröllopshelgen.
De som valde att gifta gångna helgen fick in en fullträff vad det gäller vädret iaf.
Annars har ju numer augusti tagit över som bröllopsmånad, vädret är ofta bättre, varmt å skönt å sommarens hets börjat lägga sig.

För egen del så har jag en student att ta hand om om 2 veckor.
Lill-loppan tar studenten 15e juni.
Får bli kallskuret från ICA hemma å sen tårta.
Blir billigare att beställa än om jag ska ta ledigt en extra dag för att stå å laga mat.
Sen är det midsommar veckan efter, SEN kan jag börja fundera på min stundande födelsedag.
Men jag har väl i stort sett klart hur firandet blir, det blir dropin-kalas hemma hos mina föräldrar.
Lite enkelt tilltugg å tårta.
Min lägenhet är för liten å gårdslokalen är ju så inijävulens tråkig (lite renovering skulle sitta bra..) även om den är bra att ha.
Nåt storslaget firande med stor fest å levande musik blir det inte, jag har inte pengar till det även om det varit skoj.

Vi ska ju försöka åka iväg nästa år i mars till varmare breddgrader då han fyller jämt så jag får spara det jag har till den resan.
Vi har börjat titta lite på resmål, får se var vi landar nånstans.....
Jag ska få en ny cykel av mina föräldrar, börjar bli dags att ta tag i det nu.
Av sambon har jag önskat mig en solitärring alt alliansring.
Den ska funka att bära i vardagen (inte jobbet men i övr) utan att "fastna", haka upp sig överallt, utan att riva sönder någons annan hand på dans osv.
Jag vill inte ha en sån ring som jag endast kan bära vid sittande middag utan en som funkar alla dagar.
Prylar har vi så det räcker så jag önskar bara bidrag till resan.

Men när det är som vackrast som slår döden till som hårdast.... 
Mina å mångas tankar är med allas vår "Asta" idag vars lillebror fick ett våldsamt avslut på sitt liv.
En trasig, sjuk människa ingen kunde hjälpa, som inte förmådde ta emot hjälp.... 💔
Men jag vet att dom gör dom så fina på bårhuset å jag hoppas han fått sin frid nu å att resten av familjen får frid...

Idag är det 5 år sen A begravdes, det var nästan samma väder då.
Soligt, lite blåsigt men ack så vackert därnere på sydöstra Öland där han ligger begravd.
Gyllene rapsfält nedanför kyrkogården, blå himmel, bonden intill var ute med sin traktor när vi stod på kyrkogården, mer öländskt än så kunde det inte bli...
Vemodiga å sorgsna minnen men sååå tacksam för hur livet är idag  💗


Ta er 3 min att lyssna på Brolles mäktiga röst...
En låt-psalm som gav mig mycket tröst även som icke troende..
Att vara tacksam för det man har, att ta vara på tiden här på jorden för man vet inte hur länge man har kvar.... 



HA EN BRA DAG !!!







Kommentarer

Populära inlägg