Hå å hej.....

....vad tiden går....
Skulle bloggat i sön kväll men jag helt enkelt för trött.
Igår var datorn så seg å sambon råkade se en varning om uppdatering så han gick igenom alla, det tog ett dygn el så...
Nä, kanske inte vi har ju jobbat idag oxå men nu så ska allt vara genomgånget.

Hade en alldeles förträffligt trevlig om än intensiv helg med våra amerikanska vänner .
Dom hade redan kommit när jag kom hem i lör efter jobbet, vi hade sjuuuukt mycket att göra så jag var lite sen mot vanligt.
Så det var att sitta ner en stund å pusta ut, sen duscha å så åkte vi in till stan för en runda på stadsfesten.


Väl hemma igen fixade vi mat, jag hade 3 rätters middag.

Förrätt:
Lite skaldjur, paté, romsås, räk å kräftröra å en svensk signalkräfta.

 Middag:
Grillad fisk, sallad å het mangochilisås. 
Det var lax, marulk, hälleflundra å tonfisk på spettet.
 Dessert:
Belgisk våffla m vaniljglass, lite ringlad chokladsås å jordgubbar. 

 På söndagen så åkte vi först till Korrö, en gammal hantverksby 3 mil härifrån.
Fantastisk omgivning, så vackert å stilla.






Därefter så åkte vi till Kronobergs slottsruin.
Här hade Nils Dacke sitt residens 1542-1543, inte direkt igår om så säger..... 😉






Sen blev det en sväng in på Utvandrarmuseet i Växjö.
Fördelen är att nästan allt står textat på engelska oxå då min översättning kan lämna en del att önska ibland 😊
Alltså..... byta några ord sådär på engelska är väl en baggis men håll igång en konversation under flera timmar, dygn, det är en heeeeelt annan sak 😉
Vi avslutade med lunch på 4 krogar vid Växjösjön, då kom en störtskur utan dess like.
Då var man tacksam att vi satt inne under tak 😊

Sen åkte dom å jag tog en tupplur på sådär en 2 timmar....
Jag var helt slut efter den intensiva veckan, hade varit igång från morgon till sen kväll sen ons morgonen så det var kanske inte så konstigt.

Igår kväll så började vi prata om att åka nånstans i september å till slut hade vi bokat.
Det blir långweekend i Sopot, Polen 15e till 18e sept.
Men vi åker från Karlskrona d 14e kl 21 å är tillbaka den 19e kl 7 på morgonen så den dagen får jag börja lite senare.
Så 2 nätter ombord dit å hem å 3 nätter på hotell blir det.
Sopot ingår ju Trestadsregionen med Gdansk å Gdynia med nästan gångavstånd mellan dom.
Korta avstånd å så finns det ju buss å taxi.


.
Tar nån dryg timme härifrån till Karlskrona å vi ska inte ha bilen med oss vilket gör att vi slipper vänta på att få köra av färjan utan vi går ju av å sen till bilen på parkering.
Har aldrig varit där å hoppas på samma fantastiska väder som i Kolobrzeg för 2 år sen.
Ska bli skönt att komma iväg å se nåt annat än vägen mellan hemmet å jobbet.
Blivit liiite för mycket av det sista 3 veckorna men visst, det blir timmar som blir till lön men iaf.

Igår så jobbade jag lite då ingen annan kunde förbereda å sen bakade jag bröd när jag kom hem.
Idag vart det jobb som vanligt men mina ordinarie 6 tim blev 9 tim istället.
Så jag har bara hunnit-orkat laga mat å fixa i ordning.
Kliar i fingrarna att börja sensommarstäda inför hösten men jag får vänta lite till.

Har fixat mina ögonbryn ikväll, det var behövligt...
Lite ans å färg behövdes verkligen.
Vi åker ju hem till ön på tors kväll, på fre är det begravning för vår kära Viran som gick bort för 2 veckor sen.
Så dagarna rullar iväg fortare än en lavin....

HA EN SKÖN KVÄLL !!!





Kommentarer

Populära inlägg