Minisemester del Köpenhamn.

När vi vaknade i mån morse så var det dusch å frukost, sen gick vi till bussen för att åka till Köpenhamn.
I vanliga fall kan man lösa direkt på bussen men se, det gick inte denna gången.
Klart det ska strula när man åker så ofta som var 3e år typ...
Men in på station i Lund å lösa problemet så fick vi vänta 15 min på ett tåg.
Har åkt över Öresundsbron flera ggr men har faktiskt aldrig åkt över med bil, det vore kul att göra det nån gång.
Så kl 10.05 klev vi av i Köpenhamn, innan dess är det ingen idé att komma dit.

Vi gick uppåt Rådhusplatsen, korsade den å in på Hard Rock Café för att kolla utbudet av tshirt.
Vidare upp längs Ströget , kan rekommendera en affär som heter Creme Fraiche.
Jääääädrans så snygga kläder...suck....
Men jag hinner inte använda dom jag har så det blev ögonshopping bara.

In på en liten butik å köpte varsin nyckelring, köpte till sonen å lill-loppan oxå.
Har tröttnat på min öländska fyr, den var totalt avskavd i färgen så det blev danska drottningkronan i strass istället.
Tar ju tid att gå när man slinker i var å varann affär så klockan var 12 när vi kom till Amager Torv.
Där tog vi en fika på "Holm", kan jag varmt rekommendera.
Supergoda mackor å små bakverk så det smakade bra.
Strosade neråt Nyhavn så vi var där runt 13 tiden.
Fullständigt knökpackat med folk överallt i det fina vädret.
Lite moln av å till men i huvudsak soligt å rätt varmt trots friska vindar.

Där fick vi syn på turistbåtar å vi tittade på varann: ska vi??
Sagt å gjort, vi köpte biljett å hoppade ombord.
Å det kan jag varmt rekommendera, att få se delar av Köpenhamn från sjösidan.
Turen tog en dryg timme å vi satt ute, bara när vi vände tillbaka efter halva vägen å det blev motvind så var det lite småsvalt så jag fick ta på tröjan men annars satt jag i linne.

 På väg ut ur Nyhavn...
 Köpenhamn har mängder med broar å dom är låga..
Gäller att hålla ner huvudet annars kan man bli av med det 😉
 Operahuset i Köpenhamn
 Lägenheter, här skulle man bo....
 Maersk huvudkontor, kallad The building with the blue eyes (fönstren)
Maersk är världens största containerskeppsrederi.
Amalienborg.
I denna byggnad med 4 skorstenar bor danska Kronprinsparet med familj.
I en byggnad till vä med 5 skorstenar bor Drottning Margrethe å Prins Henrik.
 Den lille havefrue...
Tyvärr sedd bakifrån då vi satt i båten.
Har alltid trott hon stått på en sten en bit ut i vattnet men hon står i en strandkant.
 Danskt krigsskepp inne på militärområde.
 Kyrktorn i Christianshavn. Är berömd för sin UTVÄNDIGA trappa med 400 trappsteg.
Gå ända upp å få en magnifik utsikt över hela Köpenhamn.
Helt fantastiskt att glida igenom Christianshavn kanal, såg helt fantastiska husbåtar där.
Stadsdelen Christiania ligger där oxå, en gång en fristad för haschförsäljning.

 Åter på väg in i Nyhavn.....

Det kommer INTE ta 3 år till nästa gång innan jag besöker Köpenhamn kan jag säga.
Skulle vilja åka tillbaka till Christianshavn å Christiania, strosa runt å titta.
Få se än mer av Köpenhamn än Ströget å affärerna.

Vi strosade sakta tillbaka längs Ströget till Rådhusplatsen, slank in på HRC å köpte en tshirt.
Denna gång en jeansblå med det klassiska trycket.

Åt middag på Vesterbro Bryghus, kan jag oxå rekommendera.
Ligger på andra sidan gatan snett emot Tivoli.
Jättegoda hamburgare å hyfsade priser.
Hade gärna gått in på Tivoli men klockan var redan 5 på eftermiddagen, sjukt långa köer in å vi skulle ju hem till småland så det fick vara.

Ner på perrongen, tog 30 sek så kom ett tåg som vi hoppade på.
Tog lång tid tillbaka, massa strul å stopp längs vägen å sanslöst packat med folk så vi fick stå från Kastrup till Malmö C.
Gick till busshållplatsen vid Lund C, tog 7 min så kom en buss så vi var snart hemma hos syrran.
Pratade lite, drog ihop väskorna å sen åkte vi.

Tog bara drygt 2 tim hem, i stort sett öde på vägen hem genom småland.
Inte direkt nån trängsel på smålandsvägarna en måndag kväll kan jag säga.

Vi har haft en underbar minisemester, så skönt att bara åka iväg inom rimligt avstånd.
Kan tyckas korkat att spendera den enda veckan jag hade hemma på ön, där har jag ju liksom varit förut men när man bara har en dryg vecka så varken vill el orkar jag-vi flänga runt som dårar.
Bättre spara det till nästa år, kanske kan bli nån långweekend till i höst.
Tar hellre fler såna än en  dyr resa vart 5-7 år.
Guldkanten i vardagen är sååå viktig, iaf för mig.

Nu blir det frukost å sen iväg å jobba.
Idag är det onsdag å en 11 tim dag väntar.....

HA EN BRA DAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg