Ett sånt.....





........... makalöst väder det är 😄
Ni visar sig hösten från sin allra bästa sida.
Slösande sol, hög, klar luft med rätt friska vindar men ack så skönt.

Hoppas vädret håller i sig hela veckan, Skördefesten hemma på ön sparkar igång på tors kväll.
De som besöker den kan ju gå in å värma sig mellan varven men alla som jobbar med det å 75% är utomhus så är det ju trevligare att få fint väder.
Men det blir som det blir....
Å för 1a gången någonsin ska jag inte besöka Skördefesten.
Vi var ju borta förra helgen så det får vara, lite tråkigt men så blir det i år.
Å på ett sätt så är det ju samma varje år, man vet vad som finns i varje lada man brukar besöka, var försäljarna står osv å det lär återkomma nästa år igen så att få ett års paus är nog ingen fara.
Men visst är det en alldeles färgsprakande stor folkfest med mängder av evenemang, mat å konst.

Hade en ljuvligt skön söndag.... 😊
Lång söndagsfrukost med sambon, tvättade lite.
Tog en lång pw på 7 km på en dryg timme i det vackra vädret, gjorde i ordning kött å ställde i ugnen.
Under tiden så duschade jag å fixade håret.
Vet inte hur längesen det är sen jag gjorde helt kött i ugnen men gudars skymning så gott det blev 😋
Vi hade helstekt s k fläskytterfilé (vilket är ett idiotiskt namn för den styckdelen finns inte, ett påhitt av handlarna..) å fläskkött blir gärna torrt men jag använde en köttermometer denna gången å det blev så suveränt saftigt å gott.
Å då är det lätt att få en sås av god köttfond.
Rostade sötpotatis, palsternacka å morot till det, mer  behövdes inte. 

Sparade en del av köttet som jag ska strimla å göra "mamma-sås" av (barnen döpte det till det när dom var små) å sen koka pasta till det.
Men det gör jag imorrn efter jobbet, det behöver jag inte stå med nu.
Får bli ett par tunna skivor av det köttet till middag idag, stekt potatis med lite lök å smörstekta kantareller
Sambon har åkt å jobbat så jag är allena i afton.

Efter middagen så var det biotajm 👀
Längesen vi var på bio, vi såg "Borg vs McEnroe".
Som jag skrev igår, jag var å kommer aldrig bli en tennisfantast så för mig var filmen "sådär".
Mycket handlade om den 5e Wimbeldon finalen, det var mycket "rörlig" kamera genom hela filmen å det har jag svårt för så jag fick blunda emellanåt.
Jag blir yr å kan nästan känna lite illamående när kameran är för "orolig".
Men visst var det intressant att få veta bakgrunden till hans enorma framgång, alla sa han hade nå "fel" i huvudet å det måste man nog ha om man ska bli så bra som han var.
Å ha en viss talang oxå...
Men vad både jag å sambon reagerade på var att Mariana som han var gift med (spelas av Tuva Novotny) pratade svenska, hon var ju rumänska.
Nog kan jag tänka mig att hon lärde sig lite svenska men inte att dom pratade flytande svenska sinsemellan.
Det blev liksom lite konstigt i våra öron.

Ledig måndag, det var längesen sist om jag bortser från förra veckan.
Men hon som brukat jobba måndagar ville försöka komma igång igen så det var riktigt skönt att vara helt ledig idag. 
Rastade dammsugaren, det behövdes, en maskin tvätt har körts, fräschade upp köksbordet, skakade duken å torkade av ordentligt, satt ute en stund på framsidan i solen, så gudomligt skönt !!
Umgåtts med sambon tills han åkte, ser honom inte i vaket tillstånd förrän tors förmiddag nu.
Börjat plocka ihop fakturor å dyl som ska betalas senare i veckan.
Vad som är mindre kul är att jag imorse kände ömhet på hö överläpp..
Åjo, visst var det rabies, utbrottet sitter som en smäck på läppen 😡
Men jag började bomba med antivirus medicin men är så trött på att få det titt som tätt, senast i början på juli.
Är utled på blåsor öht, är det inte utanpå så är det inuti munnen...suck....

Gick en sväng in till grannen för att palla äpplen....
Men det sket sig, finns icke ett endaste äpple i år å han har ett gigantiskt äppelträd.
Så det är helt klart ett dåligt äppelår i år så vill jag ha får jag nog köpa själv....
Alltså........det fanns inte ens ETT äpple...
Å inga låg på backen heller, förra året var det makalöst mycket äpplen.
Både jag å grannarna plockade där inne men i år får vi vara utan.
Men jag som var så sugen på äppelkräm.. 😞

Händer inte så mycket mer idag, en soft måndag... 💗

HA EN BRA DAG !!!




Kommentarer

Populära inlägg