Black Friday....






Black Friday (svenska: svart fredag[1][2]) kallas i USA den dag som infaller dagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november). Det är USA:s största shopping- och readag. Tillsammans med Cyber Monday tre dagar senare markerar det starten på julhandeln och många amerikaner börjar juldekorera och shoppa. Många besöker föräldrar eller andra släktingar under Thanksgiving, vilket ofta innebär en resa, och de arbetar därför inte på fredagen, utan kan till exempel ägna sig åt shopping.
Namnet härstammar ursprungligen från Philadelphia någon gång före 1961, där det beskrev den stora trafik- och fotgängarökningen som kom dagen efter Thanksgiving. Uttrycket började spridas utanför Philadelphia 1975 och är nu en allmän benämning i USA för dagen efter Thanksgiving. Ett antal amerikanska webbutiker erbjuder billigare varor denna dag och riktar sig då även till kunder utanför USA.
Alla butiker öppnar väldigt tidigt, vissa redan vid midnatt, andra oftast klockan 5 eller 7 på morgonen, och stänger väldigt sent, oftast vid 23-tiden.
Trots att Black Friday inte är någon officiellt ledig dag i USA är alla skolor och många arbetsplatser stängda, för att möjliggöra en fyra dagars lång ledighet med Black Friday som så kallad klämdag.

Så nu vet ni det.... 😉
Å ena sidan tycker jag det är hemskt med denna shoppinghysteri, folk blir som hyenor i butikerna...
Å allt som är på kampanj är inte rea så det gäller att passsa sig så man inte blir "lurad".
Å andra sidan kan jag förstå den med hårt ansträngd ekonomi, vare sig du är singel el ensamstående med barn att kunna köpa nåt du verkligen behöver för kanske halva priset.
Nåt barn som önskat sig nån elektronikpryl som en fattig mamma-pappa inte skulle ha råd med annars, då kan det vara värt att köa 1-2 tim för det.
En månad till julafton idag.....
Sådär en drygt 5 veckor kvar av detta året...
Snart har ännu ett år gått å det är lika vemodigt varje gång.
Liksom.... jaha, det var det året.....

Skulle egentligen varit på jobbet redan men vågade inte satsa på heldag idag, var rätt tufft igår eftermiddag att jobba.
Åkte in till stan under förmiddagen igår, åkte ut till CG å handlade lite.
Tillbaka in till stan gick jag in på Åhléns å köpte ett par örhängen jag sett innan.
Dom har så mycket fina smycken å trots att det är "fejk" så håller dom väldigt bra.
Överlag idag så håller bijouterierna väldigt bra, förr så blev dom svarta så fort man svettades å dom blev matta efter bara ett kort tag men idag kan dom hålla i flera år om man är rädd om dom.

Sen hade jag ju besök hos kiropraktorn inbokat.
Han höll på nästan en timme med mig, fick loss en del men blev surt irriterad över att inte få loss det sista så han erbjöd mig en kompletterande behandling på tis morgon som jag inte behöver betala för.
Hade ju bara 5 tim jobb igår å det gick även om det var tufft å jag var helt slut i ryggen när jag kom hem.
Är rakare i ryggen idag men öm nå grymt å det är säkert en kombo av hans manipulerande å sen jobbet.
Så idag ska jag åka in framåt middagen så jag kan börja runt kl 12-13 istället.
Haha, fick frågan igår av en kund om vi skulle sälja Black Fish idag men vi har räkor med Black Friday pris istället 😄

Men nu får det bli e varm dusch å se om det kan lindra ömheten i ryggen å sen en god frukost.

HA EN SKÖN FREDAG !!!

Kommentarer

Populära inlägg