Lucia....

Blå timmen.....
......är här......
Lucianatten var ju förr en stor partykväll-natt med tyvärr mycket fylla å tråkigheter.
Men för oss som inte drack så mycket så var det skoj, mycket lussande, hyssande, tissel å tassel å trassel med kläder, glitter å ljus.
Å när barnen var små så var dom så förväntansfulla för att få vara med, är glad att både dom å vi fick ha det så.
Idag är det en tradition som tyvärr håller på att gå ur tiden.
Just röstningsmomentet  är synnerligen föråldrat å det bästa är ju att lotta om det som många numer väljer att göra.

En vit Lucia blir det på många håll, här vräkte snön ner inatt.
Satt i köket imorse vid 6.30 när jag hör sirener å ser blåljus.
De stannade precis utanför köksfönstret å jag såg att det var en brandbil.
De satte ut en olycks-kon med blinkade lampa å körde sakta bortåt så jag förstod att det var nära oss.
Jag såg köer bildas å tänkte: jippie........NOT !!
Trafiken är ju rätt intensiv på 27an vid den tiden på morgonen men när jag skulle åka en timme senare så hade det ju lättat.

Jo, ca 100m bort från oss låg ett lastbilssläp på sidan med hjulen i luften.
Förmodligen glidit i det moddiga väglaget å kommit för långt ut på kanten, det sluttar rätt mycket neråt där tills det välte.
Men det var endast släpet som vält, inte lastbilen som tur var.
Jag fick köra i 50 km hela vägen till jobbet å min arb.givare var en timme sen idag pga väglag å olycka som han fått stå å vänta in.
Väl hemma idag så hade dom fått bort själva släpet men lasten ligger kvar.
En salig blandning av coca-colaflaskor, clementiner, gråa varukorgar å annat så det var nån typ av ICA-släp som vält imorse.


 Gick ut å fotade lite, det var ju den magiska "blå timmen"....


Nja, jag skippar nog att hänga tvätt idag 😄

















Satte ju yoghurt på avrinning igår å sen skulle jag leta reda på receptet till brödet.
Määäääään..alltså.........
Har man för många recept när man måste GOOGLA sina egna för att man inte hittar dom hemma??? 😄
Handlade hem det som saknades till müslin men får se när jag rostar den.
En styck söt å trind lite julskinka har oxå inhandlats idag.
Exakt 2 kilo låg den på, precis lagom, jag vill inte ha större.
I ett program/ nyheter sa dom att storleken på julskinkorna gått ner, inte många köper 4-5 kg längre.
Å med det menar dom att köttätandet gått ner över julen.
Tror jag icke ett skit på....
Folk vill som jag, inte ha stora skinkor, man vill inte äta samma skinka i 3v utan ha den fräsch.
För mig räcker det om det räcker från jul till nyår.
Då köper man nog hellre en till så man har fräsch skinka hela tiden.
Jag köpte min rimmad, alltså inte förkokt.
Jag vill ta vara på skinkspadet, det silar jag, fryser in i stora ölglas (50 cl)  i plast å sen har jag det när jag bakar bröd.
Blir otroligt gott bröd bakat på skinkspad.
Jag ska ta upp den sista förpackningen från förra året till helgen så det passar bra.

Hade NOLL koll på vad jag skulle ha till middag idag när jag gick in på Maxi.
Men så kom jag till korvcharken....
Kött?? näääääääääe.....
Isterband??...njääääe.....vanlig korv i 72 olika varianter ??....njääääe......
Men så fick jag se falukorv...
Meeeeen du...........falukorv i ugn med potatismos 😊
Å så blev det.... så jäkla gott det blev !!!
Å med lite sallad av ruccola å tomatmix, inlagd gurka å rostad lök så var det suveränt gott !!


Jag är ledig normal helg till helgen som kommer, lör-sön.
Å andra sidan får jag jobba 6 dagar nästa vecka, 4 av dom mellan 8-19 .
Så det som jag ska göra får jag se till att ha gjort till mån kväll, sen blir det vara jobb å sova i stort sett till sent lördag eftermiddag d 23e.
Så nu till helgen ska jag göra julgodis, jag ska göra Bountybollar å Rocky road.
Baka en omgång saffransbiscotti oxå, har inte gjort det än.
Sen får det vara bra med julstök för min del...

Imorrn bitti ska jag upp vid 6 tiden, ta en dusch å fixa mig lite extra, det är ju Lucia.
Få se lite Luciafirande på tv kl 7 iaf, sen blir det jobb hela dagen till kl 19.
Måste bjuda på en liten lussebild som togs för väääldigt länge sen...
Lucia -68 å jag sitter i syrrans knä 😊


HA EN FIN LUCIA !!



 

Kommentarer

Populära inlägg