GRATTIS !!!!




1a midsommar'n 2000

Grattis till min-vår älskade Elias på 18 årsdagen !!!
Obegripligt att han idag är MYNDIG !!!
Kl 05.03 denna dag när millenniet var purfärskt så föddes han under viss dramatik.
Navelsträngen var snodd 2 varv runt halsen å hjärtljuden försvann vid varje krystvärk mot slutet å jag höll på å få panik när jag tittade på monitorn men jag hade en suveränt barnmorska.
Haha..... hon spände ögonen i mig å sa: nu tittar du på MIG så får vi ut den här lille krabaten..... å det gick ju bra.
Yngst men tyngst, han vägde 3 990 gr, tyvärr fick han RS-viruset när han var 2½ mån så han var mycket sjuk som liten.
Han var riktigt dålig, efteråt förstår jag HUR dålig han var men då trodde man ju det var en kraftig förkylning, jag hade inte ens hört talas om RS-viruset.

Vi låg isolerade på barnkliniken, han fick inhalera adrenalin i början, var 3e, var 4e å till sist var 6e timme.
Efter det drabbades han av falsk krupp å var väldigt infektionskänslig.
Han var sjuk 2 veckor, frisk 2 veckor, sjuk 2 veckor osv.....
Pga det så halkade han efter storleksmässigt så han var liten å nätt.
Vid 6 mån kontroll så sa läkaren: Du grabben, du är lite tunn...... 😊
Men han gick vid 9½ mån å sprang när han var 10 mån !!
Han hade ju ingen rultig liten bebiskropp att balansera utan var liten å smidig i kroppen.
Förts när han var runt 6-7 år så var han ifatt jämnåriga storleksmässigt även om han följde sin kurva hela tiden.
Det sista stora anfallet (tror jag) med nattbesök på akuten var dagarna innan han började 5an, sen tror jag inte han varit där pga det.

Men han blir än idag jättedålig vid förkylning å har denna skrällande hosta så man tror han ska hosta upp lungorna.
Han höll på å skrämma livet ur en liten tant för nåt år sen ute på stan.
Dom kom upp precis bakom en liten tant med rullator, han fick en sån skrällande hostattack  bakom ryggen på henne så hon lyfte en halvmeter från marken 😄
Stackars lilla tant, hon höll ju på å få en hjärtattack.... 

Om folk visste HUR farligt RS-viruset är så skulle dom inte springa runt med pyttesmå bäbisar på varuhus å dyl utan undvika stora folksamlingar-förkylda personer när dom är spädbarn.
Att rättfärdiga det med ett: man kan inte skydda sig från allt...... gör mig vansinnig, det kan vara livshotande för spädbarn att drabbas av RS-viruset.
Du vet inte vad som är RS-virus el vad som är "vanlig" förkylning....

Han har varit på lungröntgen många ggr, till slut tyckte han det varit smartare att haft en dragkedja i bröstkorgen å kunnat öppna upp varje gång istället 😄
Vid ett tillfälle så var det en yngre man som hämtade honom till röntgen, Elias var väl en 8-9 år då.
Så sa han till honom : å så glömmer du inte le på kortet..... 😉
Elias tittade på honom lite suspekt men sen gick det upp ett ljus för honom å han skrattade så gott... 😊

Vi firade igår, lite ledsamt att inte kunna vara hemma denna dag men så är det.
Med närmaste släkten så blev det ett litet kalas iaf.
Smörgåstårta var beställd så den tillverkades i lör kväll å garnerades igår.
Tårtan hade jag beställt, en jordgubbsmoussetårta, jättegod var den !!







Var hemma här vid 18 tiden igår.
Blev inte så mycket gjort tyvärr, jag var så trött efter allt.
Blir sällan nån vila där hemma, fick ju städa undan julsakerna de få som var i lör eftermiddag.
På kvällen var det att fixa inför kalaset osv å igår var det fullt upp.
Har så mycket jag behöver göra idag å nu har halva dagen gått snart å inget vettigt är gjort mer än plockat upp grejerna från igår.
Måste iaf laga matlådor för resten av veckan, jag jobbar till 19 varje dag.
Så ett besök i den lokala mataffären får det bli.

Har bokat tid hos frissan, 1a mars kl 11.
Har ringt till den jag gick hos förut här i Växjö, ett år exakt sen jag var där sist.
Hon är rätt mycket bokad så jag ville vara ute i god tid denna gång, vi åker ju 5e mars.
Trivs INTE i denna hårfärg, jag känner mig mossgammal.... 😖
Måste finnas nåt mellan sönderblekt blondin å råttfärgat...
Men jag drar en bandana om huvudet på jobbet så jag får stå ut i en dryg månad till.

Men nu får jag sparka igång mig......

HA EN BRA DAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg