Semesterveckan.........


......... lider mot sitt slut..... 😟
9 av 10 dagar Àr över, bara imorrn oxÄ Ä sen tillbaka till jobbet.
Men vi har haft en fin vecka hemma pĂ„ Öland, kalasvĂ€der varje dag, endast fredagen som var mulen.
 I fre var vi faktiskt pĂ„ VIDA Museum Ă„ tittade pĂ„ "Lars Wallin Fashion Stories".
160 av ahns klÀnningar, bÄde frÄn ahns arkiv Ä de han har lÄnat av privatpersoner som köpt av honom.
Kan sÀga att vissa klÀnningar Àr snyggare pÄ hÄll Àn i nÀrbild.
Ljuset Ä reflektionen i tyget gör mycket men antar dom Àr sydda för det.
Å det Ă€r inte nĂ„gra rultiga 42or de klĂ€nningarna sitter pĂ„.
Vissa klÀnningar i arkivet hade Agneta Sjödin, Petra Mede, Petra Marklund, Josefin Bornebusch burit samma klÀnning.
DÄ mÄste dom ha samma storlek,ev om det gÄr att Àndra lite kanske men det Àr max en 36a.
En avdelning var vikt Ät brudklÀnningar.
Fanns 2 som stack ut extra i mina ögon, den ena med ett utlÀndskt privat namn Ä sÄ Patricia Borgs, gift med Björn Borg.
SÄ stilren, sÄ sober men sÄ sjukt snygg !!!

Kom aldrig ivÀg pÄ Streaplers, jag var helt utslagen av trötthet sÄ vi Äkte till Klinta Camping Ä lyssnade till Emilio Walter, han var dÀr Ä spelade med sitt band.
JÀdrans unge alltsÄ, han lirar boogi-woogi i klass med The Refreshmenst Ä Wells !!!
Å han Ă€r bara 11 bast !!!!

IgÄr hade vi sol Ä bad, började plocka ihop grejerna.
LK skulle ju spela pÄ "Stationen" (fd Harrys) Ä tÀnkte det kunde ju va skoj Ä dansa till dom.
Men som jag redan visste, dansband pÄ nattklubb blir aldrig bra...
Inga dansare Ă„ sen spelar dom ofta 45 min, paus 20 min, osv, osv...
För mycket vÀntan under alla pausar Ä jag vet inte vad folket sysslar.
Ett av Sveriges i sÀrklass bÀsta Ä populÀraste dansband Ä sÄ kommer det max 100 pers !!!!

Idag sÄ var det tvÀtt Ä Äter tvÀtt, vi hade inte ens en svettig strumpa med oss hem.
Efter stÀd Ä dusch sÄ cyklade vi ner pÄ stan, det var RÀddningstjÀnstens dag i hamnen.
Mycket folk Ä skoj att se, dom vinschade upp 2 grodmÀn ur yttre hamninloppet.
Sen satte dom ner helikoptern i yttre hamnen sÄ man fick se den pÄ nÀra hÄll.

 Barnen kunde Ă„ka bandvagn....



Vid Strand Hotell Ä lÀngre bort mot StrandvÀgen sÄ ligger det fantastiska villor som pÄminner om svunna badortstider....

Mina förÀldrars hus....
DĂ€r har dom bott sen 4e juni -69...


Vi har haft underbara solnedgÄngar om kvÀllen, vi har cyklat, solat Ä badat, vi har umgÄtts med vÄra am.vÀnner, lill-loppan Ä sonen nÄn stund dÄ Ä dÄ sÄ vi fÄr vara nöjda.
Lite tungt att jag inte kunde ta mer semester men jag jobbade ju inte heltid förra Äret, vi var en vecka i Polen i vÄras Ä kanske vi kan Äka till italienskan pÄ Sicilien i sept.
Om inte det sÄ kanske nÄn lÄngweekend pÄ nÄt annat stÀlle.

Det var min 1a, schemalagda, BETALDA semester sen -08 !!
Jag hoppas jag kan ta Ätminstone 3 veckor nÀsta Är sÄ jag fÄr vara glad för det lilla.
En sommar helt annorlunda mot de 8 senaste Ären dÄ man fÄtt jobba som en idiot för att försöka fÄ ihop lite pengar som kunde lÀtta ekonomin under 3-4 mÄn under hösten iaf.

LÀste nyss en insÀndare om hur skevt det Àr.
Antingen fÄr man jobba skiten ur sig totalt el sÄ fÄr man inte jobba alls......
 Vi kan ­inte ge upp. Vi mĂ„ste orka. Att förlora jobbet i dag innebĂ€r ett liv i total utsatthet. Det finns inga nya att fĂ„, a-kassan Ă€r nedmonterad och pĂ„ botten erbjuder samhĂ€llet endast fattigdom.
 SĂ„ vi biter ihop. Vi biter ihop tills vi dör i förtid av stressrelaterade hjĂ€rtsjukdomar med en sista salig tanke, ”jag hade ­Ă„tminstone ett jobb".
Citat Fredrik Virtanen.
Är tacksam att jag idag har ett stadigvarande jobb Ă„ en hyfsat jĂ€mn inkomst.
Jag har betydligt bÀttre ekonomi Àn för 2 Är sen men Àr ftf beroende av att fÄ en full lön.
GÄr det bort timmar i fiskaffÀren mÄste jag ta in det pÄ sjukhuset, sÄ Àr det bara.....
Att förlora jobbet idag finns inte pÄ kartan, jag vet alltför vÀl hur livet i utsatthet Ä utanförskap kÀnns......
Men ibland Àr det tungt att man oftast bara orkar jobba, det sociala livet blir lidande men sÄ Àr det...

Imorrn Ă€r det iaf marknad, det Ă€r  Tingsryd marknad.
En runda dit fĂ„r det bli , den enda marknaden jag kommer pĂ„ under sommaren. 
Även om det blir under paraply, det verkar bli regnigt framöver.
Ska vÀl packa upp mina presenter oxÄ, det enda jag inte packat upp idag.

HA EN SKÖN KVÄLL !!!



Kommentarer

  1. Det Àr tryggt med stadig regelbunden inkomst, det borde vara sjÀlvklart för vÄra politiker att alla ges möjlighet att försörja sig sjÀlv. Vi mÀnniskor har olika förmÄgor, alla kan inte göra eller lÀra sig "allt", men det finns nÄgot för alla, De sjuka och gamla utan ork ska ocksÄ ha ett vÀrdigt liv och trygg försörjning. Ett samhÀlle mÄr inte bra av att ha otrygga, stressade och pressade medborgare .... Skönt att det har löst sig för dig, hÄller tummarna för att det bara blir bÀttre. Ha en fin avslutning pÄ semestern!/Mormor

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

PopulÀra inlÀgg