Skogens......





.......... blåa guld.....
Jodå, efter div pyssel imorse så gav jag mig ut i blåbärsskogen under förmiddagen.
Åkte till mitt vanliga ställe, det jag hittade av en slump för 2 år sen.
Men i år var det inte så mycket där, jag fick ihop ca 2½ L på en dryg timme.
Det finns men dom sitter glest å det är inte dom mängderna som var förra året.
Men innan jag körde hem åkte jag till ett ställe precis i närheten av hemmet.
Plötsligt fick jag se en vit skåpbil bakom mig så jag körde åt  sidan för att släppa förbi bilen.
Då stannade han bredvid å rullade ner rutan:

Vad letar du efter??
Eeeeeeh.....blåbär......
Jaha, ja, här har varit så mycket stölder så ser jag en okänd bil så kollar jag upp det....
Vi pratade om ditt å datt å han tipsade om ställen där det är gott om blåbär men det är ju såna ställen "alla" vet om.
Men jag får se efter jobbet imorrn om jag kör en runda åt dom hållen för att se om jag hittar nåt.
Men det blev blåbär till en paj, en påse i frysen å en liten skål i kylen iaf.

Blåbärspaj med en touch av kokos:



Blåbär....
Lite strösocker
1-2 msk potatismjöl
Lägg bären i en smord form.
Strö över socker å potatismjöl å blanda runt.

100 gr smör
1½ dl mjöl
1 dl havregryn
1 dl kokos
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Smält smöret, blanda ner i grynblandningen å strö det över bären.
grädda i 200C ca 20 min.
Servera med vaniljsås, vaniljglass el grädde.

Gjorde en gubbröra när jag kom hem.
Tanken var att ha det till lunch men frukosten var så sen så vi tar det imorrn istället.




2 kokta potatisar
2 hårdkokta ägg
200 gr matjessill
½ gul lök
½ brk röd rom
Dill
1 dl turk.yoghurt
2-3 msk majonnäs

Blanda ihop yoghurten, majonnäsen, rom å dill efter egen smak.
Finhacka potatis, ägg å löken.
Skär sillen i småbitar, spara lite spad.
Blanda ner allt i röran å blanda runt väl.
Smaka av med lite spad, ger lite sting till det.
Servera på rågknäcke, danskt rågbröd el kavring.

Tror jag ska baka några blåbärsmuffins imorrn oxå, allt är ju så gott med blåbär.
Hoppas på att hitta några liter till iaf...... 
Älskar den här tiden som kommer nu, en riktig skördetid.
Äpplen mognar, man kan göra allt, pajer, äppelkräm, äppelchutney mm mm mm.... 
Pallar lite äpplen hos grannen om det blir några i år vill säga.
Önskar vi haft hallon, det är så makalöst gott !!!

Men nu får det bli lite tv.
Helgen blev kort, ska jobba imorrn.
De andra 2 som brukar jobba måndagar har semester så det var bara jag kvar.
Tänkte vara där vid 8 iaf, hoppas vara klar vid 12 åtminstone.

HA EN BRA KVÄLL !!!
 

 
 

 

Kommentarer

Populära inlägg