Drömmar.......


Har sett "Titanic" ikväll, har äntligen köpt den på dvd.
Flera år sen jag såg den sist så det var roligt..
Den är oerhört fängslande, dom 3 tim försvinner i ett nafs..

Ja, det var ett fartyg med många drömmar ombord...
Drömmar om ett bättre liv "overthere"..
Vissa blev framgångsrika, andra fick det inte bättre än vad dom hade här hemma o än sämre i vissa fall.
De dog fattigare än de var när de åkte iväg..
"Utvandrarna" är ju en slags dokumentation om det, drömmen om att slippa fattigdom, mager åkermark med mest sten o få ett bättre liv..

Under 1800 talets sista hälft så utvandrade 1/3 av Ölands befolkning vilket gjorde att Öland slapp ren svält.
Jag har det själv i släkten så därför är det en historia som ligger mig varmt i själen.
En enda av min morfars bröder-systrar, dom var 12 syskon, utvandrade till Amerikat som di sa här hemma 1928.
Då hade han förlorat 2 fruar o en liten dotter i tbc som var en fruktad sjukdom på en tiden.
Den skördade många liv så även min biologiska mormor, hon dog -44 när mamma var 9 år.

Min äldre moster's pappa dog 3v innan hon föddes i tbc..
Men det var nog slumpmässigt hur den slog till, att man hade nån svaghet i immunsystemet för mamma o hennes syster drabbades inte, inte heller andra nära släktingar då alla bodda nära varann o umgicks varje dag.
Inte heller min biologiska mormors systrar drabbades utan det var nog mycket slumpen.

Undrar vad han tänkte när han såg Frihetsgudinnan torna upp sig i inloppet till New York??
Vad han tänkte när han klev i land på Ellis Island o fick registrera sig??
Han var hantverkare, hade med sig några verktyg o en ask för snus, italienskan o jag fick se grejerna när vi var o hälsade på hans dotter, kusin till min mamma för 9 år sen.
Tyvärr dog han redan 1950, blev påkörd av en bil.

Vad alla andra tänkte när dom kom fram??
De flesta kunde inte ett ord engelska att göra sig förstådd av...
Vad de som gick ombord på "Titanic" hade för drömmar o som aldrig kom fram??
Då fanns inget motsvarande SFI att lära sig språket av??
Inga bidrag till kläder elr andra nödvändigheter.
Även om många hade andra släktingar o bekanta som åkt tidigare så vad det nog inte så lätt.

Har pratat med en äldre släkting ikväll, vår fräsiga pingla på 87 år !!
Jag fick alla morfars syskon namn, årtal födda-döda på papper medans hon har huve't i behåll.
Hon är äldst men ännu är hon den som är mest skärpt får jag säga.
Hon beklagade sig att det hon inte vet har hon ingen att fråga om, dom e ju döda o borta sen många år.

Det skiljde 19 år mellan min morfar, han var yngst o hans äldsta syster Olga.
Tro det elr ej men jag har faktiskt svaga minnen av Olga, hon dog -73.
Morfar skulle ha fyllt 101 år i år men gick bort för 11 år sen, drygt 90 år gammal.
12 barn på 19 år o dessutom missfall däremellan födde Hilda, min mammas farmor.
Hon hade så stor mage så mamma kunde knappt sitta i knät på henne har hon berättat.
Jisses, jag tycker det räckte med 3 barn.. :)
Flera av dom fick bli gamla, som morfar 90 år o en syster som blev 96,5 år, andra dog unga av olycka elr sjukdom.

Det som idag är "Kackelstugan" i vä Sörby, ett musik, kultur o matcentrum, rakt västerut vid Halltorps gästgiveri är min mammas barndomshem.
Det som är "bokbinderi" var morfars vedbod o det som är "Kackelstugan" är morfars gamla svinstia, där gick dom o matade grisarna, morfar, mamma o hennes syskon.
På den tiden hade man ett "sommarhus" o ett "vinterhus o på andra våningen i sommarhuset hölls mina föräldrars bröllopsfest.

Det finns släkt på pappas sida också men min farmor var ensam mor o hon var 42 när han föddes.
Han har en moster som utvandrade till Amerikat blott 14 år gammal.
På den tiden ansågs du vuxen när du "läst för prästen" vid ålder av 13 år..
Helt ofattbart idag men så var det ju på den tiden..
Han gjorde en del släktforskning förr men så mycket mer vet jag inte om just den sidan.

Jag hoppas detta blir ett stadigt jobb, att jag kan få en regelbunden inkomst.
Som alltid så är sommaren slut innan man kommit ifatt ekonomiskt men kanske det kan ändra sig fr o m i år..
Kärleken går på semester inatt när han slutar men jag får ju jobba hela tiden.
Men kanske även jag kan få en dröm uppfylld, just den att få se Frihetsgudinnan, få se Ellis Island där morfars bror kom iland o många tusentals med honom.

Imorrn kväll åker vi hem till Öland iaf, ett stopp i Kalmar för dans till Sannex.
Så får vi se vad resten av helgen har att erbjuda...

PUSS Å KRAM Å FRIDENS LILJOR....










Kommentarer

Populära inlägg