En....

Den mytomspunna ön...
Ni vet väl att det vilar en förbannelse över Blå Jungfrun.
Man ska aldrig ta med sig nån sten som souvenir därifrån för då kan man råka ut för olycka o sjukdom.
Flera är dom som skickat tillbaka sina stenar till kommunhusen i Oskarhamn o Borgholm för att be dom lägga tillbaka stenarna för olycka o annat elände har drabbat dom..
Nåt att tänka på om ni besöker ön.. ;)

....... helt ljuvlig dag hade vi på no.Öland igår...
Är ju hemma på ön denna helgen så vi tog en tur norröver igår.
En underbar sommardag, strålande sol i stort sett hela dagen.
Tänkte visa Kärleken lite mer av ön än Borgholm o Lundegård som han sett innan.
Tog med sonen i bilen då han jobbar i Böda hamn o skulle börja kl 15 så slapp han ta bussen.

Denna delen av ön är "min" ö, sö Öland med blommor, fåglar å annat tjafs är inte JAG..
Det är det karga, steniga, sträva, lite ogästvänliga, det opolerade som är "mitt" Öland..
Är väl lite så vi nordölänningar är i själen, lite "sträva" å "ruffa", kanske inte alltid så smidiga, formade av den röda kalkstenen vi går-gått på i nästan konstant motvind..
Men med ett hjärta lika rött som öländsk kalksten <3

Gjorde ett stopp på Böda Allsåg bland alla deras grejer, allt fr campingprylar till American retro å ett tomteland där självaste tomten satt i en stol o träffade barnen.
Väl värt ett besök...
Gick en runda i Byxelkroks hamn bland alla bodar med försäljning, finns så otroligt mycket fina saker men jag fick nöja mig med ögonshopping så kassan är skral o jag inte kan shoppa nåt för nöjes skull.
Ville visa Kärleken ett förtrollande naturfenomen i Hagskog på nordvästligaste ön.
Där många, många år av hård blåst har format trädens växtriktning..
Lutningen på vissa träd är så kraftig så man tror nästan dom ska falla vilken minut som helst..

Middag blev på mitt gamla jobb, (3 år sen..) Sandviks fisk & hamnkök.
En vacker plats att äta middag på o lika gott fortfarande :))

Åter hemma i Borgholm under kvällen så tog vi en sakta promenad genom stan efter att ha suttit i bilen större delen av eftermiddagen o kvällen.
Briggen Tre Kronor har gästat Borgholm under några dagar o skulle avsegla idag egt.
Dom har varit här flera ggr under årens lopp men det är ett fantastiskt skepp !!
Men när vi kom ner där igår så hade dom börjat förberedelserna för avgång så vi beskådade deras avsegling i solnedgången..
En helt fantastisk kväll, alldeles stilla å ljummet ute... <3

Ett fantastiskt färgspektra på himlen igår kväll......

Idag ska vi fira pappa (han fyller imorrn men då jobbar jag), det blir väl kaffe o tårta där hemma så ska vi äta middag på Robinson Crusoue senare.
Sen får vi bege oss tillbaka till hem nr 2 då jag jobbar imorrn bitti kl 7.
Kärleken/ sambon har 4 v semester framför sig men jag måste ju jobba.
Vi återkommer ju redan nästa fre natt efter dansen till Streaplers på Logen för att fira min födelsedag på lör i efterskott.
Italienskan fyller nästa sön så denna veckan är det 3 födelsedagar på 6 dagar, inte ofta vi fyller samma vecka allihopa.
Får se vad jag kan skicka till henne i Tyskland där hon numera jobbar.

Men jag får städa av lite här hemma innan vi beger oss, baka tårtbottnar o fikabröd får jag göra i veckan ef jobbet o ta med hit.
Lite bökigt att grejer på 2 ställen just nu men efter nästa helg är det slut på alla födelsedagar i familjen förutom syrran vid jul men det sköter hon själv om.

Victoriaveckan är här med allt vad det innebär men för 1a gg nånsin tror jag så är jag inte här hemma.
Hela stan är fylld med div arrangemang, bl a Victoriagolf ute på Ekerum med div kändisar brukar det vara.
Huvuddelen av allt är ju i kvarteren vid Strand Hotell, socitetsparken mm.
Tis är det Victoriadagen, pristagare i år är simmerskan Sara Sjöström som får Victoriastipendiatet.
Ons är det Victorialoppet så denna veckan är den vecka det är mest folk på ön, beräknas till ca 250 000 pers.

PUSS Å KRAM Å FRIDENS LILJOR..