Då.....


..... var vi åter hemma igen efter en underbar minisemester...
Har haft 3 ljuvliga dagar tillsammans varav 2 med underbar sensommarvärme..

Vi begav oss runt 16 tiden hemifrån i tors...
Lite mat i Degeberga fick det bli, vi var i Ystad strax ef kl 19.
Det blåste oroväckande i trädtopparna kan jag säga...

Vi skulle checka in, då hade dom inte hotellpaketet i biljettkuren utan på terminalen.
Men sambon vägrade åka dit, "dom visste vi skulle komma, dom har datorer osv".. så personalen fick hämta det så vi fick det.
Sen satt vi i 1,5 tim i kö o väntade på att få köra på....suck..
Jag blev mer o mer skeptisk till blåsandet kan jag säga..
Väl ombord fick vi våran hytt o när hon, m/v Baltivia, la ut så kände jag sjögången redan innan vi kom ur hamnen.
Det började gunga rätt bra när vi kom ut ur hamnen så jag var snabb att ta ett tuggummi mot sjösjuka.
Dom är mildare än postafen tabl som man också kan ta.
Man tuggar i 10-15 min, sen spottar man ut det.
Då har den medicinska substansen tuggats ur, munnens slemhinnor tar upp ämnet + att man sväljer lite via saliven.

Men jag la mig o somnade...
Men vaknade 3.15 o jäkla vilket oväsen..
Det dånade, small, skakade å ryckte i båtskrället...
Man hörde-kände hur den slog emot varje våg.
Sambon gick upp o ut för att röka o dra på trissor vad det blåste, han kunde knappt vara ute..
Men jag höll mig i min "säng" men så mycket sömn blev det inte..

Vi hade ju frukost inkluderat o det är ju suveränt, det är bara det att den serverades 4.45-6.00... :))
Så kl 5 satt vi o åt frukost, det var jättegott !!!
Det var ftf mörkt när vi körde av båten runt 6 tiden men vi körde först mot Szczecin o sen in på väg 102 som är kustvägen till Kolobrzeg.
En vacker morgon var det när det ljusnade..

Väl i Kolobrzeg så letade vi reda på hans släktingar som fick en smärre chock när vi kom.
Hans mammas kusin slog sig för bröstet i lätt chock när hon förstod vem han var :)
Hennes mor är alltså en syster till B's mormor..
Tanten är 93 år om ett par veckor, trodde inte hon var en dag äldre än 80 !!!
Men med ålderns rätt så tog det 10-15 min innan hon hade kunnat "sortera" in B, vem han var o vems barn han är.
Ordet "nej tack.." finns inte i polska språket så va fasen....
Sitta o pimpla körsbärslikör o smaska chokladpraliner kl 9.10 på morgonen är väl dekadens om nåt när det är semester :))
Fasen, jag var ju halvfull när kl var 10 !!!!

Hittade hotellet utan större problem, checkade in för rummet var klart.
Jättefint var det för en sån som jag som bor på hotell var 10e år typ..
Gick en promenad i omgivningen, fick 3 spa behandlingar på eftermiddagen.


Värmebeh, vattenmassage o alphakapseln.
Värmebeh var skön, en tjock, riktigt varm "kudde" la på ryggen så fick vi ligga så ca 20 min.
Vattenmassagen var bubbelbad i stort sett men jag for illa av det.
Kan inte ligga i så varmt vatten så länge, fick en fruktansvärd huvudvärk o lätt yrsel.
Å det var likadant när vi badade badtunna hos grannen i våras.
Alphakapseln såg ut som ett ägg där man ligger med huvudet utanför.
Sen vibrerar plattan du ligger på så det var skönt.

Vi hade ju kvällsmat inkluderat också å det var en middagsbuffé med 3-4 olika varmrätter o ett helt dessertbord med desserter i miniatyrstorlek.
Helt ok middagsmat, inte nån världsklass direkt men gott var det.
Men sen snabbade vi oss på ner till havet innan det mörknade o det var en underbar kväll...
Alldeles ljummet å vindstilla ute....
 Kan säga att hit ska man åka om man vill tanka själen å få sinnesro....







Så vi gick runt 3 tim på kvällen så det var gott att få gå å lägga sig..
På lör morgon var det en ljuvlig klassisk frukostbuffé, sen hade vi 2 tider för de sista spa behandlingarna.
Ansiktbehandling o helkroppsmassage.
Båda lika skönt men det var inte riktigt som hemma..

Sen begav vi oss ännu en gång ner till havet, det var rena sommarvärmen..
Folk låg o solade, satt i "solhytter" man kan hyra för skydd mot vinden från havet...
B var smart o hade slängt ner ett par badshorts han gick i o jag hade svarta jeans o gympaskor...bah..
Solklänning hade passat bättre...
Vi gick i 3 timmar...



Middag på hotellet lik föregående dag o det var gott, helt ok !!
Men när vi satt o åt så började det regnade så vi fick gå upp på rummet men det blev uppehåll lite senare så vi tog ännu en sväng neråt havet, vi skulle leta reda på dans som skulle finnas..
Å vi hittade den...
Ja.......alltså........man ska inte göra sig rolig på andras bekostnad men tänk er Stadshotellet i Gnesta en onsdagskväll på 70 talet...
Enmansorkester som på dålig engelska försökte sjunga 70 talshits...
Men dom som "dansade" hade säkert skoj men vi avstod kan jag säga.. :))
Så vi gick ytterligare 2 tim den kvällen.....

Sön morgon var det frukost o sen lämnade vi hotellet vid 10 för den tiden hade dom.
Precis när vi kom ut så började det regna så vi hade inte direkt nåt att göra så vi körde i sakta mak tillbaka till Swinojuisce.
Åt lunch vid en vacker vik, det var ftf lite båttrafik igång.
Men det var regn å sol om vartannat så vi var i Swinojuscie vid 14 tiden.
Båten skulle inte gå förräns kl 22.30 egt men vi gick in på terminalen o dom erbjöd oss boka om så vi åkte en färja tidigare.
Vi hade inte direkt nåt annat att göra i Swinojuscie så vi åkte hem.
Inte många cm mellan lastbilarna ombord....



Det är bara att dom båtarna är som lill-loppan säger, rövtråkiga att åka, finns ingenting utöver en cafeteria, tv rum o en bar.
Jag lyckades somna i hytten så jag sov  nog ett par timmar, vi åt lite o sen var vi land i Ystad vid 22 tiden.
Hemma halv 1 inatt å det var skönt att krypa ner i egna sängen :)

Hade väl fundering på att åkt o jobbat vid 9 tiden idag men jag tyckte jag var värd denna dagen hemma också..
Har väl börjat inse att jag är värd nåt jag också..
Har en underbar man som försöker få mig förstå att även jag är värd att få må bra..
Att jag är värd lite bättre kvalité i livet i alla avseenden, på alla plan..
Att jag är värd att ta det lugnt nån gång, inte bara jobba elr fixa hemma..

Så idag har vi tvättat ef helgen, tvättat bägge bilarna.
Vi körde på bland dom sista igår så bilen stod ute på däck o fick saltvatten på sig o så tog vi min också när vi ändå tvättade bil.
Kollade olja o fyllde på spolarvätska på min bil..
Har handlat lite för veckan, fre åker vi hem till Öland.. <3
Imorrn ringer kl 5.30, då är vardagen tillbaka..
Men resan var värd varenda timme jag jobbat ihop för att kunna åka, har haft ljuvliga dagar med världens bästa man <3
HA EN SKÖN KVÄLL....




Kommentarer

  1. Så härligt det låter, det är verkligen skönt o komma hemifrån några dagar.
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg