Då....

......... var vi hemma igen...
Nu är resan gjord som man såg fram emot men så är det..
Tyvärr blev det inte riktigt så bra som vi hoppades, vädret ställde än en gång till det för oss.
Vi hoppades på sol å skön vårvärme eftersom vi åkte 2 v senare än för 2 år sen men det sket kan man säga.
Men vi får väl börja från början.....

Hade en intensiv skärtorsdag på jobbet, jag slutade vid kl 15.
Hem, byta om, plocka ner det sista å sen rullade vi ut från uppfarten 17.15.
Åt middag nere i Hörby på ett ställe, var i Ystad vid kl 21, båten skulle gå vid 22.30.

Lugn överfart, vaknade till vid 2 tiden är båten rörde sig lite bara men det är ju naturligt.
Gråmulet väder i Swinoujscie men vi rullade söderut.
Man kör E65 till strax innan Szczecin där man övergår till S3.
Åt medhavd frukost på en bensinmack men sen körde vi söderut.
Stannade 3 ggr till för toa, rök å bensträckarpaus å kaffeinköp annars körde vi nonstop.

Vid 12 tiden var vi Legnica, då har man ca 8-9 mil kvar.
Där börjar man se tendens till alplandskap, vägarna blir backigare å smalare, bergen skjuter upp i bakgrunden .
Det är fantastiskt vackert där nere, sambon sa det känns i magen när han återser det å det kan jag tänka mig.
Var nere i Myslakowice exakt 13.35, då parkerade vi utanför kyrkogården, han ville "hälsa på" sin pappa, det var ju nästan exakt på årsdagen dessutom.
Det var lite soldis men rätt skönt, sådär +10-12C.

Vidare hem till hans mamma, vi gick en promenad genom samhället på 30 min, jag hade jobbig nerresa, hade grymt ont i ryggen så det var skönt att röra på sig.
All intensivt jobb hela veckan å sen sitta still i stort sett i 20 tim, det var en pärs kan jag säga.
Hem till hans syster som vi bor hos där, packade in allt.

Påskafton ville jag vi skulle gå till kyrkan för att se den ceremonin som är så vi följde med hans syster.
Det är ju katolskt så det är lite annorlunda än här hemma.
Man får gå in å sätta sig, de som ville bikta sig fick ställa sig i kö för det var ett flertal som gjorde det.
Man tar en liten korg, lägger i ett par ägg, lite bröd, salt å nåt annat kanske å täcker med en spetsduk.
Sen går man till kyrkan å får maten välsignad av prästen, han stänker vigvatten över det.
Alla å jag menar ALLA har en liten korg dom bär på, alla från minsta 1 åring till en 92 åring har en sån.

Tyvärr begrep jag icke ett ord av vad den katolske prästen sa men det är att resa på sig när andra gör det å sätta sig när så sker.
Han gick mellan bänkraderna med en korgosse vid sin sida som bar vigvattnet.
Sen doppade han en större viska i vattnet å stänkte till höger å vänster.
Å jag har nog blivit välsignad för jag fick en rejäl skvätt på mig 😇

En intressant upplevelse faktiskt. Lite bilder från Milkow kyrka, fantastiska dekorationer inuti.







Påskafton är ju en fastedag egentligen men dom halvfastar, dom äter lite bröd, skinka å potatissallad bara.
Men vi ville ha varm mat i oss så vi åkte till Kowary för att hitta nåt öppet ställe men det är inte lätt.
Allt har stängt, alla är i kyrkan men en liten pizzeria hade öppet så vi gick dit.
På sena eftermiddagen kom regnet å hans syster + man gick till kyrkan igen på kvällen för nån eldceremoni så dom var som dränkta katter när dom kom hem.

Påskdagen strilade regnet ner.....
Det är ju den stora festdagen där nere.
Sambon hämtade gamla mamma å sen var det gemensam frukost.
Jag hade ju tagit med sill å lax från jobbet som dom fick smaka å det uppskattades.
Man inleder som så att man tar varsin bit av ägget som välsignats i kyrkan dagen innan, lite av saltet som oxå låg i lilla korgen å en bit av brödet å sen önskar man varandra Glad Påsk, Wesolych Swiat på polska.


 Senare på eftermiddagen så serverades det soppa i en brödskål.
 Otrooooligt god soppa !!
Är fullt medveten att den ser ut som avloppsvatten men det är underbart god buljong, där lägger man knaperstekt rökt fläsk, bitar av korv å ägg.
Pyttesmå köttbullar simmar oxå däri.
Orkade inte riktigt allt bröd, lämnade skålbotten men såååå gott det är !!
 Lite senare på kvällen åt jag å svägerskan glass till dessert medans herrarna snapsade på päronvodka med tilltugg.
Å sen var det ingen risk att vi lade oss hungriga.......




Nu avslutar jag denna delen om Polenresan.
Nu är det dags för lite middag å sen blir det soft i egna soffan å Talang tror jag...

HA EN SKÖN KVÄLL !!!





Kommentarer

Populära inlägg