Stilla veckan...

...... är inledd.
Påskveckan kallas ju så Stilla veckan, även passionsveckan, dymmelveckan, tysta veckan (ibland oegentligt även påskveckan, som i själva verket är namnet på den följande veckan), är den sista veckan i fastetiden, det vill säga veckan före Påskdagen, från Palmsöndagen till Påskafton och firas till minne av Kristi lidande och död på korset.
Så vet ni det 😉

Så värst stilla har det inte varit idag..
Gudarsskymningidetblåskåpet vad det har stormat idag !!!!
En kund kom in med en av våra flaggor, den hade gett sig iväg utan att vi sett det.
Lugnt på jobbet idag, vi brukar ju inte ha öppet måndagar så många tänkte nog inte på det.
Men vi lär få igen det med råge senare i veckan...

Åkte till frissan efter jobbet för att fräscha upp färgen i håret.
Parkerade på torget å la i pengar som jag trodde räckte.
Det är ju bara det att det tar längre tid än man tror...
Jag satt som på nålar av stress för att få parkeringsböter men som tur så slapp jag det, jag var 20 min sen.
Dom är snabba att böta men det är väl mitt på dagen dom är som ihärdigast som tur för mig.
Inga roliga pengar att betala.....

Har svabbat av köks å hallgolv så nu är jag klar !!
Det har tagit mig 13 dagar att städa igenom hela huset men så är det när nacke å bröstrygg inte riktigt orkar, då får det ta längre tid.

Tittar på "Biggest loser nu", när jag återvänder hem igen får det bli uppryckning.
Gjorde ju ett försök i feb att komma igång men fick ge upp men det var ju infektionen jag bar på.
Sen gick luften ur mig som man säger, sen mycket jobb å nu all städning.
Men när jag kommer hem så finns inga ursäkter, måste bli "back on track" som man säger.
Mår inte bra av vare sig lönnfethet el dålig kondis.
Jag har fixat det förut så varför inte nu??
Ska se till att vi kommer ut på en rejäl promenad varje dag för mat kommer det att bli.
Å ordet "nej tack" finns inte polska ordförrådet kan jag säga......

Fixat matlåda till imorrn å lite kvällsmat.
Fick förfrågan om recept på den turbosnabba jordgubbscheesecake jag gjorde igår å sen rostade jag ju en omgång müsli.
Perfekt att lägga i en fin burk att ge bort nu vid påsk t ex, finns nötallergiker är det bara att utesluta dom.

Turbosnabb jordgubbscheesecake 1 prt:
 2 digestivekex
ca 1 dl vaniljkvarg
Jordgubbar
Grädde

Grovkrossa  ett kex i botten.
Lägg på en klick kvarg därefter jordgubbsbitar.
Lägg på ytterligare ett krossat kex, vaniljkvarg, jordgubbsbitar.
Avsluta med en liten klick vispad grädde.

Blondies lyxmüsli:
 14 dl havregryn
2 dl cocos
1 dl pumpafrön
1½ dl havrekärnor
1 dl kross linfrö
½ dl råsocker alt flyt.honung*
1 dl mandel, hackade.
1 dl hasselnötter, hackade.
Vätska:
2½ dl vatten
½ dl rapsolja
½ tsk salt
1 msk vaniljsocker.
ev en urskrapad vaniljstång.
Lyx:
Torkade tranbär
Flisad mörk choklad ca 50 gr Odense 55%
Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.
*används honung så tillsätt det till vätskan.
Skaka/vispa ihop vätskan o häll över det o rör runt så det fördelas jämt o inte klumpar sig.
Häll upp på långpanna, rosta i ugn 200C ca 40 min, 
(låt stå i 10 min först, rör sen var 5 min tills det är torrt.)
Om du använder en urskrapad vaniljstång, låt den vara med i ugnen o rör runt den så ger den arom till müslin.
Låt svalna helt, strö över tranbär o flisad mörk choklad.
Häll upp i en fin burk o njut till frukost elr mellis

HA EN BRA KVÄLL !!!

Kommentarer

  1. Hade ingen aning att den kallas för Stilla veckan.
    Din jordgubbscheesecake ser enkel och god ut, ska jag prova vid tillfälle.

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg