När....

...... jag vaknade på Annandag påsk så duggregnade det.
Då sambon sov, han å svågern satt uppe länge, vääääldigt länge på natten typ till morgonkvisten.
Det kan bli så när det är 2 år att ta igen 😊så klädde jag på mig å gick ut på en runda.
Gick samma väg som när vi gick till kyrkan, sen gick jag uppåt.
När jag gått i 25 min så vände jag å gick tillbaka samma väg.

Duschade å klädde mig, då hade sambon vaknat så vi åt lite frukost.
Duggregnet övergick i regn, regn, regn.......
Hela dagen regnade bort, oavbrutet så jag var glad för promenaden på morgonen i duggregnet.
Kl 14 serverades soppan igen, denna gång i vanlig tallrik.
Nu med brödkrutonger oxå sen dagen innan, det var ju inkråmet i "brödskålarna" han jorde krutongerna av.


Jag började se på "Titanic" på tv'n, inte mycket annat att göra när regnet strilar ner...
Nu dubbas ju allt i sydeuropa å 1a gången jag var där blev jag lite förvånad.
Jag trodde i min enfald att varje skådis hade sin röst s a s men EN röst läser allt.
Dessutom läggs dubbningen på ovanpå engelskan å ibland är synken så dålig att man hinner höra nästan all engelska innan dubbningen kommer igång.
Nu var det ju inte 1a gången jag såg filmen 😉men träning ändå för engelskan man kan.
Men är det en "okänd" film man inte sett innan är det oerhört påfrestande att försöka "fiska upp" engelskan men det går ju, åtminstone så man hänger med i sammanhanget.
Kl 16.30 serverades middag, kalkon, pot, tranbär å äppelfyllning.
Nästan som USA-England på juldagen 😊




Å på kvällen, lite glass igen...
Sent på kvällen så dök ju systersonen upp så då fick jag nån mer att prata med än sambon.
Han är duktig på engelska, det är iaf hans 3e språk efter polska å tyska.
Läser juridik å mycket av undervisningen sker enbart på engelska så det är tufft att hänga med sa han..

Tisdagen så fortsatte regnet...
Vi orkade inte sitta hemma mer så vi åkte in till Jelenia Góra för att fördriva tiden.
Åkte till en shoppinggalleria som var under uppbyggnad för 2 år sen.
Sen åkte vi in till stan men regnet övergick till att bli blötsnö å det fullkomligt vräkte ner...... 😔
Vi tog en fika på ett mysigt kafé men sen så vi gav upp till slut, det var isande kallt å blött, blött, blött....

På onsdagen var det iaf uppehåll...
Han tog med mig på utflykt till sin gamla hemstad, Boleslawiec, dit han åkte när han var 15 år (då var grundskola 8 år) för att börja på internatskola under 5 år.
Å bodde där i 15 år tills han flyttade med familjen till Sverige.
Vilken tur för mig 💖
Underbar stad, så vackra byggnader....
Det var lite soldis men ganska råkallt men vore ljuvligt att återvända under sensommaren för att strosa runt, sitta å njuta på en uteservering osv...






På torsdagen så åkte vi på shoppingrunda.
Gjorde några inköp, inte ån stor shopping.
Finns otroligt mycket fina saker, grymt snygga kläder osv men jag har mycket kläder, jag använder knappt det jag har pga det jobb jag har.
Det är sön-mån som jag inte är jobbklädd, resten av dagarna har jag ju företagskläder.
Å prylar å grejer har vi tillräckligt av, både här å hemma på ön...

Köpte en linduk till mamma i födelsedagspresent, den stora huvudnäringen i Myslakowice som han kommer från är ju lin.
Där låg Europas största linfabrik men över 1000 anställda.
Hans mamma jobbade där under 30 år, gick i pension vid 55 års ålder.
Då det räknades som tung industri så pensioneras man vid den åldern.
Han berättade oxå att hade han jobbat kvar i gruvan i Lubin (Europas rikaste malmfyndighet finns där) så hade han varit pensionär i nästan 10 år nu.
Efter 25 år under jord så får man gå i pension.
Lite annorlunda för arbetarna där än här, här ska du jobba till 70 år snart å ändå leva på bedrövlig pension..

Fredag morgon plockade vi ihop våra saker, handlade lite mat å sen lämnade vi Myslakowice kl 12.
Vi åt lunch under vägen, stannade 4-5 ggr under bilresan.
Man blir seg, lite trött under så många mil så man behöver lite frisk luft, dricka osv.
En betydligt mer intensiv trafik än när vi åkte ner, det byggs enormt mycket under långa sträckor så det är långa sträckor där trafiken snirklar sig fram som en lång orm i 60-70 km så det tog tid.
Det är enorma, gigantiska  massor som schackats, formas, plattas å ska bli nya väg under den sträckan.
Inom 3-4-5 år så är det nog motorväg hela vägen från Swinojuisce ner till Jelenia Góra å det kommer att korta restiden avsevärt.
Vädret var skapligt, soldis men inte så varmt men 8-9 mil innan Swinojuisce som kom regnet.

Vi var i god tid på båten så vi gick å la oss innan hon la ut.
Trodde inte det skulle bli så farligt men vaknade innan kl 3 å jävlar vad det gungade.
Så till slut vågade jag inte vänta utan jag tog ett tuggummi så jag slapp bli sjösjuk iaf.
Det gungade våldsamt men vi näst längst upp oxå men fy farao innan jag lyckades somna vid 4 tiden.
Jag tycker det är fruktansvärt obehagligt när det gungar, sjösjuka går ju över men bara känslan är obehaglig, man vet inte vad som händer.
Så jag var tacksam när dom ropade i radion att vi la till i Ystad om en timme.
En vacker soluppgång över sydsvenska kusten mötte oss....




Sammanfattning:
Nej, vi åker INTE fler ggr i April, det är vi fullständigt överens om........
Never more alltså...
Vädret är alldeles för opålitligt, veckan innan hade dom +15, soligt å fint.
Mån-tis kommer värmen tillbaka, ska bli sådär +18-19C...
FUCK YOU jävla vädergud !!!! 
Det får bli i skifte maj-juni el mitten av augusti så man kan njuta på en uteservering å slippa sitta inne för att det är skitväder.
Inte heller i år kom vi upp till väderstationen längst upp på 1600 m för att vädret var för dåligt.
Det är så fantastiskt vacker natur, hisnande dalar å höga berg 💓



Idag var det en underbar morgon å är än.
Körde 3 maskiner tvätt igår, 2 torkade ute, den sista inne under natten. 
Nu kör jag 5e å sista maskinen, ska hänga ut den.
Ska ut en runda bara det blir lite varmare, ant cykel el pw.
Gudomligt skönt att komma hem till absolut rent hem för nu kommer det att gå i 190 till midsommar.
Sen får jag börja fundera på min födelsedag knappt 4 v senare...

HA EN SKÖN SÖNDAG !!!










Kommentarer

Populära inlägg