Långweekend del 1...

Sö.Östersjön 15 sept -17
 
Ja, då var vi hemma igen efter vår långweekend i Sopot.
Sambon ringde mig i tors förmiddag å hade fått sms från Stena Line att vår avgång kl 21 var framflyttad till kl 23 pga av ovädret som var på ons kvällen.
Dom var ju tvungna att få iväg alla passagerare som skulle åkt den kvällen innan vi kunde komma iväg.
Så vi var ju hemma ända till 18.30 så det blev lite väntan här hemma.
Men å andra sidan så hann jag tvätta min arbetskläder innan vi åkte å det var ju bra.
Lång väntan på terminalen, båten skulle ju gå kl 23 men vi gick inte på förrän 22.30.
Gick upp, tog en macka å varm choklad å så blev det sängen, jag var så trött så ögonen gick i kors.
Inte förrän 23.50 kom vi iväg, det riste å small i båten men jag somnade.
Sov "sådär" under natten, ett jäkla oväsen men på morgonen fick det sin förklaring.
Vi hade hamnat allra längst ut akterut, precis ovanför propellrarna, därav oväsendet tror jag.
 
På morgonen åt vi en ljuvlig frukostbuffé, vi klev av 9.30.
Tog en taxi till Sopot å hotellet, hade tur att vi fick ett rum direkt. 
Jag vilade en stund, sömnen hade varit minst sagt dålig så det behövdes.
Gick en sväng ner till gågatan å hela vägen ner till bryggan, som är den stora turistattraktionen där.
Europas längsta brygga sägs det....
Kostade 8 zl=ca 20 kr för att gå ut på den.
Fråga mig inte varför för på kvällen var det vidöppet å gratis att gå ut där så det var enda gången vi betalade för det.
Det fanns som en liten marknad längs med ena sidan, ofantligt mycket smycken, mycket i bärnsten givetvis.
 
 (Fotat längst ut på bryggan mot land)
 Bryggan kvällstid


 Grand hotell, otroligt pampigt, spec på kvällen.

Efter en middag på Pelican å gick vi till hotellet, mycket folk ute på gågatan trosta tt säsongen börjar ta slut.

Efter frukost på lör morgon så tog vi taxi till Gdynia å hamnen där.
Jag ville på ett besök i Akvarium Gdanskie, ett som är både för Östersjön å tropiska fiskar.
Det ligger allra längst ut i hamnen å det låg ett par andra skepp där som man kunde gå ombord om man ville mot biljett men vi skippade det.
Mycket var avstängt å vi blev lite fundersamma men sen fick vi se en målfålla å en del annat.
Då gick loppet The color run den dagen.
Så vi mötte massor av glada, färggranna löpare i alla åldrar när vi varit på akvariumet.






Undrar om han får napp?? 😉




Det var ljuvligt väder, vi tog en glass i solen å vilade benen lite innan vi fortsatte.




Eftermiddagen spenderades på Galeri Riviera, norra Polens största galleria.
Å där gick man rent vilse bland alla affärer, det var kopiöst så mycket affärer där.
Fick en extra födelsedagspresent av sambon, en riktigt fin solitärring.
Ibland älskar jag honom lite extra 😉
En ljuvlig kväll, alldeles lugnt å stilla, nästan ljummet var det.
Vi strosade längs gågatan, åt middag, var nere vid bryggan men sen däckade jag i sängen när vi kom tillbaka, icke ett steg till jag orkade.....
Å med det avslutar jag del 1....

Nu blir det lite tv å sen i säng, gungar i huvudet å kroppen än av båtfärden hem.

HA EN SKÖN KVÄLL !!!

 
 
 







Kommentarer

Populära inlägg