Helgfeeling.....





Ja, nu är det snart helg..... <3
Allhelgonahelgen el Halloween som många säger.
Kommer ju av engelskan All hallows eve...
Uppkomsten är ju en salig mix mellan irländare, skottar å amerikaner.
Följande finns att läsa på Wikipeda:

En av de fyra årstidshögtiderna hos kelterna på de brittiska öarna var Samhain. Samhain firades när skördesäsongen var slut och vinterhalvåret började 31 oktober. Tron hos kelterna var att osynliga krafter var i rörelse och att de dödas själar kunde återvända till jorden under natten till Halloween.
Liksom under andra nätter då magiska krafter var i rörelse (exempelvis påskafton eller valborgsmässoafton)[6] uppmanades alla människor av druiderna att på kvällen 31 oktober släcka sina hushållseldar. Druiderna tände sedan stora bål varifrån varje hushåll kunde hämta glöd att tända hushållselden med.
Ytterligare en tradition kopplade till Samhain var att de som gick runt ute hade med sig ljusförsedda rovor med utskurna ansikten, så kallade jack-o’-lanterns. Traditionen säger att lyktorna representerade smeden Jack, som varit för ond för att komma in i himlen men lurat djävulen så att han inte kunde komma till helvetet heller. Istället fick han irra runt på jorden och för att finna vägen hällde han glödande kol i rovorna han ätit.[7


Sverige:
Under allhelgonahelgen minns vi på ett särskilt sätt våra döda.
Vi smyckar deras gravar med blommor och tänder ljus som lyser upp i mörkret mellan Alla helgons dag och Alla själars dag.

Halloween började firas i Sverige på 90 talet.
1990 så gick Hard rock café å Buttericks i Stockholm samman å firade Halloween en hel vecka.
Det var lite startskottet för det hela.
Sen -97 är det s a s ett vedertaget begrepp.
Många här (läs: äldre......) i Sverige förfasade sig i början, tyckte det var förskräckligt med firande på Allhelgonahelgen med spöken å annat för här ska allt vara i stillhet men jag tycker inte det ena behöver utesluta det andra.
Jag förstår inte problemet.. ?
Man kan gå å tända ljus på eftermiddagen o ha en fest på kvällen..
En dag att minnas säger många.....
Jag kan minnas varenda minut, varenda dag vare sig jag vill el inte....
Jag behöver inte en spec dag för det..
Men visst är det vackert å stämningsfullt, även de gravar som inte får besök får ju ta del av det..... <3

Jag tycker det är mysigt med alla ljus, utskurna pumpor med ljus i som lyser upp i gråmörkret som är ute nu.
En liten fest så här på senhösten innan det är dags för advent o jul.

Är väl en 13-14 år sen jag var på en Halloweenfest sist, det var när jag dansade linedance som klubbarna runt om Kalmar arrangerade.

Men alla fester slutar ju inte som det är tänkt...
Imorrn är det hela 19 år sen den stora diskoteksbranden i Göteborg då 63 unga människor fick sätta livet till..
Allt för att några personer var förbannade för att dom inte blev insläppta....

Jag å dåv maken åkte en 4 dagars bussresa till Berlin den 31a okt å när vi samlades i bussen på förmiddagen den 1a nov så pratade de andra deltagarna om en brand i Göteborg, de hade hört om det på tyska nyheterna.
Omfattningen förstod vi inte förrän man kom hem å såg de svarta rubrikerna på löpsedlarna.

Denna dagen har börjat alldeles strålande med en slösande sol å hög, klar luft.
Jag njuter fortfarande av den extra timmen vi fick igår, att klockan inte är så mycket än.
Ftf rätt blåsigt men kan hoppas att det lugnar sig.
Ska städa av lite idag, sanera sovrummet på damm, fräscha upp toaletterna å snygga upp allmänt.
En fläskpannkaka i ugnen får bli kvällsmat idag när jag är hemma från gymmet vid 19.30 ca.
Så jag gör den under dagen så kan man bara värma el äta den kall ikväll.
Klurar på nåt kul bakverk el dessert till morgondagens Halloweenmiddag , får se vad jag kan komma på.
Hade tänkt att gå ut å sopa löv på altanen å köksaltanen men det blåser nog ftf för mycket för att vara lönt..
Aja, det visar sig under dagen.......


HA EN BRA DAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg