Ännu....





...... en legend har lämnat oss..... 💖
Idag har det meddelats att Fats Domino somnat in i en ålder av 89 år.
Grundaren av den rock'n'roll som senare Elvis slog igenom med.
Han förde samman den svarta r&b å den vita rock'n'rollen.
Han sa själv lite blygsamt att han kanske inte skapat rock'n'rollen men han hade inte hört nån spela så innan.... 😉
Själv såg jag honom live i Åhus 1a juni 1990, en oförglömlig upplevelse.
Tyvärr har jag inte mina fotoalbum här i Småland annars skulle jag fotat av fotona från konserten för det har jag.
Han bodde i New Orleans hela sitt liv, när Katrina härjade -05? trodde dom han omkommit men efter 2 veckor så räddades han från sitt hus.


I mars så somnade Chuck Berry in i en ålder av 90 år.
Han som gjorde sin "duckwalk" berömd å som många andra artister har härmat sen dess.
En makalös gitarrist var han , en av hans mest spelade låtar är väl "Johnny be good".
Såg honom live på Christinehofs slott i Skåne, om det var -96 el -97, jag kommer inte ihåg riktigt.
Men varken lill-loppan el sonen var född, italienskan var hos moster när vi var på konserten.
På den konserten var även Jerry Lee Lewis med å Little Richard.
 Jerry Lee Lewis

Jerry Lee mest berömda låt är nog "Whole lotta shaking" som jag faktiskt hade som avslutningslåt när jag gjorde rockabillymakeover i tv April -11. 
Han är idag 82 år å lever således än...
Han har en syster, Linda Gail Lewis, som spelar i hans fotspår.

Little Richard
Jag såg ju Little Richard på samma konsert som de ovanstående på Christinehofs slott men jag såg honom innan, live hemma i ruinen.
Måste varit i början på juli 1990 för efter konserten åkte jag till sydligaste Småland för att åka med upp till Västerås å Power Big Meet.
Å han drog upp ett gäng på scen inkl lilla jag å han KYSSTE MIN HAND när han hälsade på oss !!! 
Helt cräääääjzy var det, ville inte tvätta handen på en vecka typ 😉
Hans mest berömda låt för allmänheten är väl "Tutti-frutti".
Han är idag 84 år å lever så även han.

Johnny Cash...

Å så Johnny Cash.....
Såg honom å hans fru June live hemma i ruinen juli 2000.
En helt magisk upplevelse.....
Stod längst fram vid scenen lite till hö sett från min sida.
Han sökte med blicken längs kravallstaketet å när han mötte min blick så nickade han lätt till hälsning.
Jag kommer aldrig, så länge jag lever, att glömma den sekunden av mötet.....
I maj 2003 gick June bort å i september, dagen efter Anna Lindhs död, så somnade även han in.
Han hade inget att hålla kvar vid när hans älskade June lämnat honom men han var bara 71 år.
Men med hans liv han levt var han nog snarare 95 i kropp å själ...... 

Det är helt fantastiskt att ha sett dessa legender live trots att jag född senare delen av 60 talet.
Men Fats började redan i slutet på 40 talet, det ger en hisnande perspektiv på tiden.......
Jag var 11 år när jag blev frälst på 50 talet av "Grease" å jag var 15 när jag blev frälst på morrande V8:or....
Jag gjorde ju en vintage microphone på vä arm för ganska exakt 3 år sen i dagarna men då blev det bara black'n'grey.

Nu har jag bokat tid till att få den till en fullvärdig rockabillytattoo med rosor å annat som det ska vara.
"Min" tatuerare var fullbokad till mitten av mars så han tog inga bokningar men han rekommenderade en tjej som jobbar där å som gått som lärling hos honom.
Så jag litar på hans omdöme att hon fixar det å så blir det nog lite "billigare" (om man säga så i dessa sammanhang) än om han skulle gjort det. 
Hickade nästan till av priset när hon sa det men jag varken röker el dricker å shoppar högst blygsamt så faktiskt så kan jag kosta på mig det utan dåligt samvete.
Vissa köper konst å hänger på väggarna, jag köper konst på kroppen....



En lång dag på jobbet, riktigt ruggig i eftermiddag-kväll så det blev en kopp varm choklad å en macka när jag kom hem.
Nu ska jag strax hänga en maskin tvätt å så blir det nog sängen, inget vettigt att glo på tv denna kväll.
Imorrn bitti så blir det ut en pw, fixa å dona hemma lite, börjar inte förrän 14.15.

HA EN BRA KVÄLL !!!






Kommentarer

Populära inlägg