Alla själars dag......


Ja, idag är det Alla själars dag.
"Alla själars dag är en åminnelsefest som firas av den romersk-katolska kyrkan den 2 november. Framför allt fokuserar man på de avlidna anhöriga. Dagen infaller dagen efter allhelgonadagen, då man firar helgonen, som redan är frälsta."
 
Båda är vi för långt bort för att åka å sätta ljus på gravar men man kan ju tända ett ljus här hemma.
Många smärtsamma minnen dyker upp när jag läser "Den här dagen.." via fb.
Även om jag vid denna tiden för 5 år sen började komma på fötter så är minnena från den sviktande grunden jag stod på mycket påtagliga.
Jag vet ju exakt vad som döljer sig bakom varje rad på fb, vet exakt vilka känslor som jag hade då.
Läste alldeles nyligen via nån artikel om råd för den som har en sörjande i närheten å jag kan bara instämma i dom råden.
För jag var ensam, så isande ensam så det var hemskt.
Inte nån, inte en enda av våra gemensamma s k dansvänner hörde av sig till mig.
Det var danskompis H å min syster  som ringde nån gång per vecka, i övrigt var det knäpptyst.

Först vid denna tiden på året, när jag började komma på fötter å jag var ute i Kalmar så kom nån fram å frågade hur det var.
Hon ville inte "störa" innan.....
Nu kan man ju inte "störa" nån i sorg såvida den personen inte uppriktigt bett att få vara ifred, alla sörjer på olika sätt.
Mitt sätt var att försöka fortsätta som innan, för inget kunde göras ogjort å han skulle inte komma tillbaka.
Periodvis så slog fortfarande den bottenlösa ångesten till att det gick inte att göra ogjort, det var oåterkalleligt men livet fortsätter hur ofattbart det än låter........
Det är bara att gilla läget....
 
De som fanns där för mig var ett gäng fb-bloggvänner, utan dom vet jag inte hur jag skulle orkat.
Den som säger att fb är ytligt trams tycker jag synd om, för de har inte upplevt den värme jag fick via fb.
De har aldrig varit så ensamma, så isande ensam att det är det enda man har.
Då kan man ju tycka man är en jävla loser som inte har nåt liv å då får väl hen tycka det..
 
Där fanns de som verkligen brydde sig, de som verkligen månade om mig.
Å jag har kvar samma gäng än idag, många ggr har jag förbannat att man bor för långt bort för att kunna ge nåt rent praktiskt tillbaka när de haft det tufft.
Som när M å jag firade nyårsafton 2012 tillsammans vid varsin dator.
Jag var så ensam, hon var ensam med sina barn å dom hade somnat, vi chattade av å till under kvällen å önskade Gott nytt år vid 12 slaget.
En gemenskap å sällskap via cyberrymden.

Läste "Asta" igår om vänner å att få ihop det med livet å tiden man har.
Jag har aldrig haft nån riktig väninna i vuxen ålder, det är väl nu när jag kom till Småland som jag har ett par stycken jag kan höra av mig till.
Men å andra sidan så kom jag in utifrån, dom har sina liv å gemenskap redan, det är svårt att komma in i nya kretsar på riktigt.
Å andra sidan , jag har ett så pass socialt jobb som när man står i butik att det är skönt att komma hem å vara hemma när huvudet surrar efter en dags jobb.
Sambon har ett väldigt bullrigt jobb, många är på honom om jobb å problem som han får lösa som egt inte är hans område många gånger.
Så han tycker oxå det är skönt att vara hemma i lugn å ro efter jobbet.
Men imorrn är det 4 v tills jag å pinglan B åker på julmarknad till Köpenhamn, ska bli underbart att få gå å bara mysa i ett juligt Köpenhamn.
 
Ju äldre man blir desto större är behovet av tystnad å få vila hjärnan efter jobb.
För mig är det gudomligt att komma ut på en walkabout el löptur, att låta hjärnan vila från intryck å ljud.
Bara naturens ljud som hörs å det är ljuvligt för sinnena...
Många gnäller om vädret, det är grått å "tråkigt", för mig är det vilsamt.
Vilsamt för sinnena med det mjuka gråa, med det softa dagsljuset som är nu.

Frukost har intagits, idag blev den en kopp osötad fullkornsvälling, en grov macka å 2 kokta ägg.
Jag ska ut på en walkabout lite senare men iddes inte ge mig ut direkt på morgonen idag utan det kan vänta en stund.
Skönt med en stilla söndagsmorgon med sambon oxå, imorrn är det måndag å jobb för honom iaf.
Köttgryta blir det till middag å sen blir det socialdans på klubben, valfri klädsel stod det så det är nog lite Halloween över det.

HA EN SKÖN SÖNDAG !!!


 
 

 


 

Kommentarer

  1. Blir så berörd när jag läser om din ensamhet i det svåra, i sorgen. Men tänk ändå att det på riktigt finns värme och omtanke i cybervärlden! Det är fantastiskt! Många av oss tidigare Amelia bloggare har en särskild känsla för varann, ännu och det är stort. Ha en skön söndag och njut av nuet!/ Mormor

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg