November.......



 ........är här å nu är det helg, Allhelgonahelgen.
Vilket betyder att jag är ledig idag då det är helgdag.
Ytterst sällan jag är ledig en lördag så nu är det långhelg för mig med 3 dagars ledighet.

Har inte bloggat sen i tisdags, dagarna rinner förbi i ett huj...
Men när jag kommer hem från jobbet å satt mig i soffan runt 8 på kvällen då är för det mesta för trött för att öppna datorn å då blir det inget.
I tors morse gav jag mig ut på en 5 km pw, hem å äta lite frukost å iväg in till stan.
Å där stannade jag tills jag jobbat färdigt å var hemma igen ca 19.30.
Har ju haft ont i foten ett par månader å ville kolla upp det så det inte blir lika illa som för 4 år sen.
Jag har ju varit smärtfri i nästan 2 år om man bortser efter dans men det är nog fler än jag som har lite ont i fötterna efter en danskväll.

Jag fick samma sjukgymnast som jag haft innan å han e suverän !!
Jodå, jag har haft rätt skor (Asics löpskor) osv men dom började nog bli lite utgångna, han sa att Asics håller ca 6 mån när man sliter så mycket på dom som jag gör.
Så det är ju en felbelastningssmärta jag har i foten.
Jag fick några övningar jag ska göra hemma så får jag höra av mig om det inte blir bättre.
Vidare till gymmet å körde ett riktigt pass för 1a gången.
Det var en bra dag i torsdags, inte ont nånstans i rygg el på annat sätt så det gick jättebra.

På väg därifrån gick jag in på Stadium för att kolla på nya skor.
Å kom ut etttusentrehundranittiåttaspänn fattigare.......suck.....
Det blev ett par Nike löpskor, det var medlemspris på dom, 799 kr.
Jag förklarade mitt problem å killen hade samma problem, att foten faller inåt när man står upp å då sjunker fotvalvet ner å belastar fel.
Jag fick ställa mig på en platta som scannar av fötterna å sen väljer den ut en sula som passar min fot.
Å dom jäklarna kostade 599 spänn !!!
Nu är dom det nästbästa inläggen efter de som formgjuts å kostar typ 1500 spänn paret men ändå...
Jag höll på å svimma men vad gör jag??
Jag måste ha korrekt skor, jag vill inte få livslånga problem pga fötterna, det är tyvärr genetiskt.
Han förvarnade om att jag förmodligen skulle känna av viss träningsvärk i vader, rumpa osv.
Å så fick jag bannor för att jag bara hoppar i å ur skorna, alltså inte knyter om dom varje gång.
Det är därför man ska knyta skon, för att den ska stödja upp hålfoten å insidan av foten för att inte felbelasta.
Så knyt nu era skor !!!

Bara för ett par år sen så sa en läkare att mammas alla knäproblem (hon har reservdelsknän på bägge benen..) egt beror på hennes fötter, att det är dom det är fel på från början.
Min morfar hade utslitna knän, visst hade dom kanske inte så bra skor när han var bonde under 25 år, dom gick i steniga åkrar å det slet ut honom men jag kan nog lova att en del berodde även på hans fötter.
Även min moster å morbror har lite knäproblem så nog ligger det i släkten.

Åkte å jobbade med nya skor å inlägg å vaknade igår morse med den den fantastiska upptäckten att man kan ha träningsvärk i fotsulan 😊
Så nog gjorde de nytta inläggen men visst var jag lite öm i fötterna å så rätt grym träningsvärk i kroppen till det igår.
Men att ha ONT el ha träningsvärk är helt skilda saker, en enorm skillnad i smärtnivå så det var skönt.
Så det var skönt att komma hem igår kväll, vi plockade ju ihop allt men det gick rekordsnabbt då allt var förberett.
Vaknade imorse å hade inte ont i foten....jippie....
Körde mitt stretching-uppmjukningspass jag fick av pt'n å sen gav jag mig ut på en 7 km lång walkabout.
Fick ner tiden ytterligare 5 min idag, 11 min på 16 dagar, inte illa 😉
Men jag sprang faktiskt 2/3 av sträckan, helt underbart !!!
Å visst gör skorna-inläggen nytta, en stor skillnad även om jag kände av det lite.
Såååååååå jäkla gutt att kommit igång igen även om starten var hemsk i 2-3 v med alla motgångar men nu känns det som det kan rulla på.

Frukost å ytterligare ett stretchpass å en ljuvlig dusch senare så sitter jag här med datorn i knät.
Sambon är ute å sätter upp en sensorlampa vid garaget, jag har bett om det sen förra vintern.
Ljuset från huset räcker inte bort till garaget å jag ser inte ens att låsa bilen, tappar jag nåt får det ju ligga tills det ljusnar.
Nu är jag väl medveten om att passerar ett djur så kommer det tändas men vi ser inte det inifrån så det gör inget.

I övrigt händer nog inte så mycket denna dag, jag ska försöka att inte göra så mycket utan vila.
Lite mat ska fixas men det är inte så betungande.
Finns dans ikväll men vi avstår nog tror jag, ingen av oss är sådär supersugna på det.
Imorrn är det ingen kurs på klubben utan Halloweendans så vi åker nog dit å är lite sociala.
Imorrn är planen en walkabout på morgonen men en annan runda, det gäller att hålla balansen i vad som är lagom träning å vad som är för mycket för rygg å fötter.
Man vill så mycket när man väl kommit igång men det gäller att inte överbelasta.

HA EN SKÖN HELG !!!


Kommentarer

Populära inlägg