November........

...... lider mot sitt slut......

Igår var det så dags att tända första adventsljuset, alltid lika mysigt tycker jag. När jag var barn å när mina barn var yngre så hade vi alltid ett kalenderljus som vi brände dag för dag fr o m 1a dec men nu när det bara är jag å sambon så spelar det inte så stor roll. 

Hela veckans ansträngning slog till igår, jag sov större delen av dagen tyvärr. Trist men så blir det ibland när det varit intensivt en hel vecka å lite till. Jag lagade god adventsmiddag iaf, ugnsbakad torsk med ljuvligt len saffranssås. 

Använder man torskfilé så vik ihop filén till ett fint paket, torskryggen lägger man som den är i en smord form. Droppa över lite citronjuice å salta, baka i ugn 175C till en temperatur på 53C. Proffskockarna säger 48C men jag vill ha den klar, inte halvrå så jag kör 53-55C.

Vispa ihop 2 dl cremé fraiche, 1 dl vatten, 1 dl vitt vin, 1 fiskbuljongtärning, 1 kuvert saffran i en kastrull å låt koka upp. Red ev med lite maizena å smaksätt med cayennepeppar. Såååå ljuvligt len å god sås 😋 Toppa med räkor å granatäpplekärnor, perfekt kombo av saffran, räkor å granatäpple.

Idag så var det dags att kliva upp kl 6, duscha, äta lite frukost å sen iväg på praktiken. Dom har haft stängt i 2 v pga Corona så det var mycket att starta upp. Inte så många gäster pga nedstängningen så jag hoppas det tar sig senare i veckan. Rent praktiskt är det inga problem bara man lär sig var grejerna finns, hur mycket det ska vara av varje osv... 

Men jag var riktigt trött när jag åkte därifrån, mycket surr runt om. Jag är ju bara van vid sambon å mig så det är mycket intryck för hjärnan. Hade akupunktur efteråt vilket oxå ger trötthet så jag har sovit 2 tim sen jag kom hem. Men nu får det bli lite mat i magen, sen skriva inköpslista för att handla imorrn. 

HA EN BRA KVÄLL !!


Kommentarer

Populära inlägg