Den...........

 

....... tredje vågen.......

Ja, vi klarade oss länge men den 3e vågen av Covid -19 fångade oss......... Inget jag rekommenderar men nu ser vi slutet på den, får hoppas det inte blir några bakslag. Sambon blev sjuk först så förmodligen blev han smittad på jobbet trots alla restriktioner dom har. Matrasterna är uppdelade på 3 tider, varannan stol är bortplockad i lunchrummet, alla kortlekar borttagna och han spritar säkert händerna 50 ggr per dag men det hjälpte inte. 

Han testade sig förra måndagen, fick positivt på tis förmiddag. Det fanns liksom inte på våran karta att det skulle vara Covid, han skulle ju testa sig bara för att man ska testa sig...  En vårförkylning har man ju varje år typ.... Jag blev sjuk måndag natt, vaknade med en huvudvärk så jag trodde jag skulle dö. Huvudvärken vid Covid är i en helt egen liga kan jag säga, inget jag upplevt innan 😖 Tis natt hade jag feberfrossa var 30e minut, vid 3.30 ons morgon hade jag 39 i temp. Testade mig ons förmiddag ute vid Dalbo vc där jag-vi är skrivna.

Då fick man först förboka, vid ankomst gick jag fram till ett fönster, sträckte in mitt körkort genom en smal springa, fick tillbaka det + testkit genom samma smala springa. Gå till bilen å genomföra testet. Först så ska man köra ner topsen så långt man kan i halsen å vispa runt i 20 sekunder (kräkvarning.. 😖)  sen ner i en behållare med koksaltlösning å vispa runt i 20 sek. Vidare ska man köra upp en ny tops halvvägs till hjärnan å vispa runt i näsan i 20 sek, lika på bägge sidor, för åter ner i saltlösningen för att vispa runt i 20 sek. Det sista var att samla saliv i en liten plastkopp, vispa runt med en tops i 20 sek för att ner i saltlösningen i 20 sek. Sen fick jag gå tillbaka å lämna det i en brevlåda å åka hem. Fick positivt svar tors morgon.

Tillfrisknandet har gått fram och tillbaka kan jag säga.... Han var rätt pigg ett par dagar men blev sämre men han har som tur är inte haft så hög feber, mest otroligt trött. Huvudvärken var segdragen, jag hade varannan dag typ från torsdagen men sen fick jag riktig förkylningssymptom så jag låter ftf som om jag är genomförkyld. Det har slagit sig på hörseln på mig tyvärr, jag har varit extremt döv i några dagar men jag hoppas innerligt det släpper när jag blir av med svullnaden i övre bihålor. Hans började med skrällhosta, jag har avslutat med skrällhosta, det är mycket märkligt hur man kan bli så olika sjuk när man är smittad av samma sak. Jag fick svara på enkät på 1177, sambon blev uppringd ang smittspridningen.

Men imorrn ska han till jobbet så vi hoppas inte det blir bakslag. Men blir man trött är det ju bara att åka hem, samtidigt kan det vara skönt att komma igång om än att man är trött ett par dagar. Jag pratade ju med en läkare i ons morse i ett annat ärende och hon hörde ju att jag var sjuk. Men hon sa att man får vara på sin vakt i en vecka innan man kan  våga pusta ut s a s men vi hoppas vi har passerat det nu. 

Så idag har alla sängkläder åkt ut, allt är tvättat och renbäddat. Alla handdukar är utbytta, slängt mina tandborstar och satt fram nya. Bli av med alla baciller, amöbor å virushelvete...... Nu kallas hans åldersgrupp för vaccinering här i Kronoberg, så dags nu.... 😖 

Så imorrn får jag åka och handla (ftf med avstånd...), det var tur att kylen var så välfylld förra måndagen så det har räckt i en vecka. Nu har inte matlusten varit så stor så det har heller inte gått åt så mycket men iaf. I fredags var minipizzorna jag gjorde jättegoda, i lördags hade vi båda tappat all smak... Inte förrän man tappar smaksinnet märker man hur otroligt mycket det gör att man känner vad maten smakar. Ikväll kunde vi båda ana en aningens smak av ugnspannkakan jag gjorde så förhoppningsvis är smaksinnet på återgång. 

HA EN BRA KVÄLL !!


Kommentarer

Populära inlägg