Vintern.....

 

....... rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor smälta ner och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö........

Ja, nu är Valborgsmässoafton här...... Det var ofta den sista kvällen man drog på ungarna vinteroverall-jacka-täckbyxor när vi skulle upp till elden vid slottet. Men för 23 år sen var det ett magiskt väder, lill-loppan var nyfödd, blott 9 dagar gammal. På dagen gick jag med vagnen i shorts, tshirt och en väst  och på kvällen så gick vi upp till slottet, det var alldeles ljummet i luften.

Men vi har oxå upplevt att dansen på Lundegård blev inställd, ett år låg det ftf snö mot la'väggen. Det var ju alltid premiär där Valborgsafton för att sen vara uppehåll och återkomma vid midsommar.  Ja, det var tider det........

För 3 år sen så var vi på Pappa Blå med våra kära am vänner å så lill-loppan å sonen och åt middag.. Det var lite för tidigt för att gå upp till slottet så vi gick till deras lägenhet en stund. Det mulnade på och till slut så drog ett riktigt domedagsväder löst. Det åskade så det dånade på innergården, fönstrena skallrade, blixtarna flashade hej vilt och det regnade som om himlen var vidöppen. Den amerikanska frun blev såååååå besviken att hon inte fick uppleva en svensk Valborg uppe vid elden vid slottet men vad skulle man göra??  Ja, minnena är många av Valborgsfirandet....

Idag har det varit "fint" väder om än inte så soligt. Min önskan om att sitta och sola en stund gick om intet iaf.  Rejält mulet mellan varven och en ganska kylig vind. Jag har skakat sängkläder, städat och röjt upp och jag har bakat. Igår bakade jag chokladapelsinpistagebiscotti och brödbullar. Idag har jag bakat Elvis Presley cupcakes 😎 Men ibland ska man inte baka....... Ingredienslistan var rätt lång men till slut var jag färdig och satte dom i ugnen. Då läste jag längst ner att vänd ner jordnötterna å blanda runt innan du klickar upp i formarna. Bah...... Så jag slängde i några i sista smeten som var kvar, satte in dom i ugnen när de andra vara klara men då höll jag på och glömma dom istället... 😖

Jag var i stan igår och skrev på papperet om praktiken, jag ser verkligen fram emot det. Hoppas det blir bra för min kropp och att jag kan ha ett skapligt liv vid sidan av. Målet är att jobba heltid men jag kör inte på intill kollaps som jag gjort innan. Då får man bita i det sura äpplet och inse att deltid kanske är bättre. Men att få  ersättning av fkassan för att man inte orkar jobba heltid är ju obefintlig.... 😖Jaja, det får tiden utvisa...

Å den som har lyxen med "klämdagar", de som inte jobbar inom vård och dylikt får se till att njuta ordentligt 13e- 14e maj. Kristi Himmelfärds helgen. Fre 14e Maj är den enda extra lediga dagen fram till jul...... Denna Valborgshelg är en vanlig tråkig helg.... Annandag pingst är borta, 6e juni är en söndag, Midsommar ligger på en helg, Alla Helgons dag är en lördag så passa på och njut för det är sista extra lediga dagen till jul.

Vi ska premiärgrilla ikväll är det meningen. Kött, grönsaker, tzatsiki, klyftpotatis och en Elvis cupcakes till dessert 😎

Å så säger vi GRATTIS på 75 års dagen till vår kära Kung 😊


 HA EN TREVLIG 

VALBORGSAFTON !!!

 

Kommentarer

Populära inlägg