Fredag...


.... å solen skiner !!!
Så underbart !!!
Idag är det dagen F !!
F som i Friiiiiiiiiiiiiiiiissan :D
13.15 sätter jag mig stolen för drygt 2 timmar njutning så hoppas jag att jag ser ut som folk efteråt.
Nu liknar jag mest ett utegångsfår :)

Före..


Efter... (hoppas jag..)


Ska eftersträva lite mjukare form denna gången, så håret kan växa sig lite längre o vara jämnt tänkte jag.
Vintertid har jag gärna liiiiite mer hår på huve't =))

Å städa slipper jag idag =))
Det gjorde jag nämligen i ons innan jag åkte iväg till Kärleken.
Ska bara skaka sängkläder, bädda å diska så e fredagsstädningen klar =))
Så jag ska bara småmysa hemma, duscha, ev vaxa ben mm, packa lite kläder o sen är jag klar när jag varit hos frissan =))

Jodå, jag var på sjukan med foten igår eftermiddag.
Ibland är det bra att få en annan läkare än den vanliga.
Man får "nya" ögon på det man har problem med.
Jag fick en dunderkur med antiinflammatoriska tabl + en röntgenremiss för jag har på sistone börja misstänka en ev stressfraktur kanske o även hon kom snabbt in på det.
Haft ont över ett år med varierande grad av smärta, har ju försökt med det mesta.
Antiinfl gel, gelékuddar i hälen, vila mm men det blir ju inte bättre.
Å sista månaden har det börjat bli rent handikappande.

Röntgen ska jag göra i Oskarshamn för där har dom "drop-in" på röntgen..
Blev lite full i skratt när hon sa det..
Vadå, "drop-in"??
Ungf som att man går på stan o säger:
-Hörni tjejer, ska vi ta å röntga oss lite?? =))

Nä, allvarligt talat, dom har ingen kö där, Kalmar tar ungf 2-3 mån att få en tid.
Å då åker jag hellre 7.5 mil extra o får det gjort direkt.
Samtidigt ska jag ta en sväng runt Timmernabben på hemväg.
Gå in på Gabrielverken, det är en keramikfabrik.
Har tänkte ända sen i aug att jag skulle ta en dag längs kusten norrut på Kalmarsidan.
Är otrooooooooligt vackert där !!
Ännu bättre om det är vackert väder..

Får se om det blir dans imorrn pga foten...
Jodå, dansa kan jag, viljan o glädjen vinner över smärtan även om den är jävlig, straffet får jag på sön.
Då blir det kryckor...
Dagsformen imorrn får avgöra iaf.

Har ju fått frågan om recept på PP bl a som jag gjorde i söndags.
Så här kommer det..

Pulled Pork:
1 kg mager fläskkarré
1 msk olja
2 lökar
1 hel vitlök
2 tsk salt
1 tsk sv.peppar
1 msk rökt paprikapulver
2 dl Hellmans smokey bbq-sås
1-2 dl vatten
1 köttbuljongtärning

Torka av köttet, häll oljan i en gjutjärnsgryta.
Gnid in köttet med salt, sv.peppar o paprikapulver o lägg ner köttet i grytan.
Skala o klyfta löken, skala vitlöksklyftorna men spara nån klyfta om du vill ha tzatsiki till.
Lägg löken runt om köttet, häll på bbq-såsen o vattnet, smula köttbuljongen över.

Sätt in i ugnen på 125C, låt stå i 5-6 timmar.
Min stod exakt i 6 tim o blev så helt, jävla perfekt !!!
Men kolla ef halva tiden så det inte kokar torrt.
Min badade i sås så det problemet hade inte jag =))
Köttet är klart när man kan draaaaaaa isär köttet med hjälp av 2 gafflar.
Rensa bort ev fett så köttet blir rent.

Sen kan man göra på ett otal vis...
Jag tog pitabröd, sallad, skivad lök, tomatskivor o gjorde tzatsiki på nat.lättyoghurt o åt som svensk kebab.
Andra blandar med såsen i grytan o äter med ris el klyft.pot.
En del äter som tacos men jag tycker inte att tortillabrödet var nån höjdare till det.
Tog även ett sånt oxå nämligen.
Men blir det kött över rekommenderar jag att ni sparar sås o fryser in med kött i såsen.
Då blir inte köttet torrt i frysen.

Ikväll ska jag göra fläskfilé i curry m ris.
Har varit sugen på curry länge o så hittade jag ett recept med banan o jordnötter oxå.
Tar ju inte så lång tid att laga det heller när jag kommer till honom.
Efterrätt blir ugnsbakade äpplen med vaniljsås/lättglass..

Så hörni, jag får nog sätta fart...
Ett par andra ärenden på stan innan oxå, det blir per cykel idag i detta vädret o för att skona foten..

HA EN SKÖN HELG !!!

Å ni glömmer väl inte att klockan ska vridas bakåt en timme imorrn natt ??




Kommentarer

  1. Ok, du gjorde nästan din PP som jag gjorde min. Men tack för receptet. Ha en trevlig helg, hoppas du blev nöjd hos frissan
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt med frissabesök.
    Ha en fin helg du med!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Skönt att få håret gjort, hoppas de får ordning på foten, jobbigt att ha ont.
    ha de Fia

    SvaraRadera
  4. Vad otroligt tråkigt med din fot!! Hoppas verkligen att det finns någon lösning.. Och du, hur blev ditt hår? Hoppas din helg blev finfin. Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg