Hjältar??



Ja, vem är egt hjälte??!!
Frågan ställer jag av anledning av dagens krönika i vårt kära Ölandsblad.
Chefredaktör Boström gör en allvarlig reflektion av hur man värderas på sitt arbete av anl att kaptenen i KFF, Henrik Rydström ska lägga av som spelare efter 20 år i KFF.

Orden är stora, han hjälteförklaras nästan.
Att han är en av KFF's största spelare genom tiderna är helt riktigt, det har jag begripit mitt totala fotbollsointresse trots allt.
Efter alla tidningsrubriker genom åren ang honom så förstår jag det.
Har enbart hört positiva ord om honom, lagkänsla, rättvishet, ödmjukhet, en hyvens snubbe rakt igenom helt enkelt..

Men Nisse då som Boström beskriver i dagens ö-blad.
Han som jobbat 40 år i det tysta på sin fabrik.
Som varje dag, år ut o år in gått dit, jobbat o gått hem.
Som tagit hand om de nya, satt in dom i arbetet, som Boström skriver, en arbetsledares dröm..

Vem hyllar honom när han slutar??
Ett tack o en chokladask är vad han får av företaget.
Hans skitiga overall kommer aldrig hissas upp i nåt tak.
Det var ingen som såg hans tårar när han gick ut genom grindarna sista dagen....
Han är redan glömd på måndagen veckan efter..

Är det inte dags att tagga ner hysterin ang sporten??
Jag tycker det är roligt när det går bra för Sverige/lokalorten men hjältar??
Nädu, en hjälte är nåt helt annat...

En hjälte är för mig nån som gör nåt helt osjälviskt för nån annans skull.
Nån som utan att tveka en 1/10 sek räddar nån annans liv med risk för sitt eget.
Som står upp för nån som är svagare som kanske inte själv kan göra det.
Där har "Svenska hjältar" verkligen fyllt ett tomrum.
Ett program som hyllar alla hjältar i det tysta.
Dom som verkligen ÄR hjältar....

Lördag morgon....
Dagen startade med en isandes kall morgonpw...
Premiär för pannband, i mitt tycke en av världens bästa uppfinningar :)
Varmt om öronen men slipper kliande på hjässan av en varm mössa.
Frukost till morgontv i soffan o strax ska en dusch tagas.

I övr vet jag inte vad lördagen har att bjuda på mer än att Kärleken dyker under dagen.
Skulle laga PP till middag men insåg 7.15 imorse att det hade ju varit bra om jag tagit upp köttet igår kväll :(
Well, blir vildsvinskotletter, ugnsrostade rotsaker o örtfraiche ist.

HA EN SKÖN LÖRDAG !!!




Kommentarer

  1. Håller med dig!
    Ha en fin Lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med dig - absolut!!! Har faktiskt mycket lite till övers för sporthjältar. Mer än att de är människor de också.. Men hjältar - sanna sådana - det finns någon annanstans.

    Kram och ha en finfin vecka.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg