Till Etna....


.. åkte vi i mån förmiddag.
Vädret var synnerligen gynnsamt, det måste vara soligt o fint annars ser man inget om det är mulet elr regnar.
Etna är ju Europas enda aktiva vulkan, hon har täta utbrott, ibl varje år..
Hon e lite småtjurig den gamla damen, hon blir förbannad emellanåt å ibland riktigt ilsken o sur.... =))

Senast var i mars i år,då fick jag mess fr italienskan om att dom såg rök o lavagnistor i luften...
Tidigare bl a 2007, 2011, 2012, å så i år, 2013...

En myyyyyyyyyycket speciell upplevelse, resan var nästan värd bara det....
Åkte hemifrån 9.10 o var där 10.30.
Nu e det inte såååå långt dit, visserligen en liten bit på autostradan men ni får tänka på att uppför hela berget så gick det i 50-60 km så det tog sin lilla tid.
Helt makalösa utsikter på vägen upp o ner för den delen oxå...

Det kändes som om man åkte 90 grader rakt upp hela tiden..

På väg uppför Etna...
Allt det svarta är lava..





Väl där uppe på drygt 2000 m höjd så var utsikten magnifik..
En mycket mäktig känsla att stå o titta ut o se molnen under sig.. =))


Jo, det var ju sagt att vi skulle gå en "liten bit" uppför henne...
Eeeeh.... jooo, så kan man ju kalla det...


Högsta punkt på Etna är 3320 m ö havet...
Man kan åka linbana fr 1a april till sista okt.
Det kostade 57 E, drygt 500 kr men det visste jag ju inte innan o hade inte planerat för det så det fick vara men jag är mer än nöjd på den nivån vi var uppe...
Det är dom gröna "stolparna" ni ser på bilden..


Men vi skulle ju upp till denna topp, toppen på kratern som bildades 2001..
Vi gick alltså längs den branta stigen, nr 2 nerifrån, svängde lätt hö o sen ända upp till toppen..
Ner gick vi den nedersta, lite flackare stigen..
Ni ser pyttefigurer längst uppe...


Jo, tänkte jag, en liten utmaning men dra åt h-e....
Fy jävulen, jag trodde jag skulle dööööö på kuppen... =))
Det är rejält brant, stigen är naturlig, dom har väl städat upp den s a s men inga andra fixade grejer...

För varje steg jag tog kasade man bakåt 10-15-20 cm för det är så poröst.
Dottern fick lite bättre fäste en aning åt sidan så jag följde hennes ex o så visade våran chaufför att det var bättre att gå på skrå med fötterna än rakt upp.
Det frestade inte benen lika hårt...
Men tjena, höll på å få kramp i både lårmuskler o vader....
Man behöver ju vara en fucking, jävla bergsget för att ta sig upp där... =))

Men jag höll på å tappa andan var 15-20 steg...
Visst, jag är inte i bästa form just nu men luften är tunnare på den höjdnivån, den branta lutning till det.
Ja, du söte tid men upp tog vi oss iaf...


Kratern sedd ovanifrån...


På väg ner så rundade vi kratern på baksidan s a s....
Vi gick längs vänstersidan sedd fr kortet..
Det var inte lika brant där...



En annan liten krater som låg i jämte...


Rena månlandskapet när man står där...


På väg tillbaka så gick vi den nedre stigen som visas ovan på ett kort..
Detta huset smältes/brann ner vid utbrottet 2001..


Denna kratern bildades 1986 när hon hade ett utbrott, den låg på andra sidan vägen.
Den gick vi ner i så den var mer "hanterbar" s a s..


Vägen uppför Etna kan man verkligen kalla serpentinväg...
Inget för folk med höjdsvindel elr svagt hjärta =))


Temp var +25 när vi åkte fr Aci Castello där hon bor men uppe på Etna var det +16 o blåste rejält.
När vi stod på baksidan av kratern fr 2001 så blåste så hårt att det dånade i öronen o det sög riktigt tag i kroppen, fick gå lätt framåtlutad för att inte tappa balansen..

I en av souvenirbutikerna kunda man se video när dom filmat  när hon hade utbrott både 2001 å 2002...
Helt otroliga bilder...
jag stod helt andlös o tittade på det.. =))

Hon formligen vräker/spyr ur sig lava fr jordens innanmäte.
Jag sopade ihop en hög med lavasand med bara händerna, vek in det i en stor servett jag hade i väskan o packade ihop det.
(Ja, vad gör man när man inget annat har??)
Plockade några stenar som barnen o mina föräldrar fått.
Det är verkligen en produkt fr jordens innanmäte...

2002 var det en pelare på ofattbara 5000 m upp i luften..
När vinden ligger på ner mot havet o där dom bor så får dom fin sand o sot på husen.
Är det mycket så får dom sopa taken för kommer det in i kanalerna så täpper det igen.
Det kryper in precis överallt...
Även flygplatsen har fått stänga, det är för farligt att landa när det ligger mycket på marken.
Det blir halt.

På väg ner hade molnen sjunkit så utsikten var noll, man körde i stort sett genom molnen.
När vi kom ner på lägre höjd så återkom solen o även utsikten...

Medelhavet... =))


Här en karta över Sicilien så ser var hon ligger till förhållande av Catania.
Dottern bor alldeles norr om Catania, en liten bit uppför lavaberget som Sicilien är..


Det tog en timme att köra ner men jag sa att vi har ju nerförsbacke så det var därför det tog kortare tid.. =))
Hem för en rejäl lunch o sen åkte vi in till Catania men det får bli i nästa inlägg...

Nu ska jag kolla mina rödbetor som står på spisen o kokar.
3.1 kg ligger i grytan som jag ska lägga in men det är lite pyssel innan dess.
Rödbetorna kostade bara 5 kr/kg igår på Ica så då slog jag till.
Finns inget godare i rödbetsväg än egna, inlagda sådana.
En helt annan smak än de köpta...

HA EN BRA DAG !!!

Kommentarer

Populära inlägg