Ljuvliga.....


..... Oktober <3
 
Idag är det en riktigt vacker höstdag, en sån dag som hösten är som allra bäst :))
Klarblå himmel, hög, frisk luft å strålande sol :))
Helt ljuvligt !!!!

Sov till halv 9 imorse, undrar när det hände sist ??
Jaja, förvisso ett snabbt avbrott kl 6 men jag somnade om direkt å sov ända till halv 9.
Men då är man väl trött å behöver sömnen.
Är ju tyvärr funtad så att jag kan vara så inidödenstrött men ändå inte kunna sova så där direkt bra men nu slappnade väl kroppen av å det var skönt.

Tog en mycket snabb shoppingtur igår efter jobbet.
Inhandlade en lättviktsjacka (tunn täckjacka) för ynka 199 kr på Rusta :)
Champagnefärgad var den, riktigt snygg !!

Det är rätt kul med minnesuppdateringen man får via fb.
Igår var det 2 år sen jag kom hem från Sicilien :))
Det var FEM år sen jag gjorde mitt första å ENDA besök på Ullared.
Vi var i närheten så vi slank in ett par timmar på eftermiddagen.
Skulle gärna åka dit nån dag men samtidigt vet jag att jag förmodligen inte "orkar" det.
Om jag visste när man skulle komma för att undvika kö in, undvika värsta trängseln o rivet bland prylarna, då skulle jag kanske kunna åka dit...
Men jag orkar inte sån trängsel, mår rent illa av att folk bara vräker ner prylar i vagnarna för att det är billigt...
Fick faktiskt den känslan lite....
Men nu till jultider så skulle det varit roligt om jag fått nån med mig....

Haha, tittade på Skavlan igår, han e för skön Leif GW :))
Han gör sig inte till för att vara med i tv, varken till sättet elr kläder :)
Man skulle nog kunna skriva en bok om alla hans "oneliners" för han  har en särdeles förmåga att kunna släppa odödliga citat, han är för skön :))
Ibland är han rent brutalt uppriktig :))

Har väl föresatsen att försöka vila idag....
Men maskin nr 2 tvättas, en äppelkaka är i ugnen, en kastrull med äppelkräm ska kokas.
Det blir viltgryta till middag idag, tog upp en bit vildsvinskött igår kväll som jag tänkte göra grytan på.
Med lök, svamp å rödvin ska det nog bli bra.
Äppelflan till efterrätt.
Tycker det är lättare denna årstiden att laga mat just för att man kan göra grytor, spec när man som vi är beroende av matlådor till jobbet.

Men i övr ska jag INTE göra nåt...
Ovanstående är inte "jobb" för mig, det är bara roligt :)
En 7 km runda får det bli i det vackra vädret, kan inte sitta inne å hänga i det fina vädret.
Vad som blir om aftonen är oskrivet än så länge....
Sannex spelar på "Brunnen", jag skulle vilja se en bio "Glada hälsningar från Missångerträsk" elr så blir vi bara hemma helt enkelt......

För den som är sugen på nåt gott av äpplen så kommer här recepten:

Busenkel äppelkaka:
2 ägg
2 dl socker
75 gr smält smör
2,5 dl mjöl
½ tsk bakpulver.
R-Ö-R ihop ägg å socker.
Häll i det smälta smöret, rör runt o låt stå tills sockret smält.
Rör ner  mjöl o bakpulver, rör till en slät smet.
Häll upp i smord form.
Lägg på tunna, klyftade äppelskivor i ett fint mönster, strö över lite råsocker å kanel.
Grädda i 175-200C ca 35 min.
Servera med vaniljsås elr som den är.
Går att använda alla bär till denna, vinbär, hallon, blåbär, björnbär, jordgubbar, äpplen, päron,  whatever...
 
 
Äppelflan 2 st:
Smördeg:
2 fyrkanter elr dela en avlång platta.
Mandelmassa
Klyftat, tunnskivat äpple.
Apelsin-aprikosmarmelad
 
Skåra mördegsbitarna runt om 5 mm från kanten men skär inte igenom.
Riv lite mandelmassa över degbiten.
Täck med äppelskivor i ett vackert mönster.
Grädda i 200-225C ca 15 min, tills kanten rest sig o äpplena mjuknat.
Pensla över lite marmelad direkt från ugnen så det smälter så blir dom glansiga å fina.
Servera direkt med vaniljsås elr vaniljglass.
 
HA EN SKÖN LÖRDAG !!!






Kommentarer

  1. Den kakan verkar enkel o god, Ullared, ja D får man planera väl, hehehe Sist var jag där efter skolavslutningen i juni, men före pensioner o barnbidrag, (den 17 juni) perfekt o inga köer
    ha de Fia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg