Födelsedagarna....

.....står som spön i backen just nu....
Pappa i onsdags,  min imorrn å italienskans på tisdag....
Å så firades Victoria i torsdags hemma på idrottsplatsen.
Vi tittade på det via tv, ett bra program i år.
Bra artister å Kalle e ju suverän som programledare !!!
Å lilla Estelle var med å firade mamma.
Nja, hon var nog måttligt road av det, kanske inte en 4 årings musiksmak direkt.
Å så började hon gäspa på slutet, alla barn är lika vare sig de är kungliga eller ej... :))

Tack vare att jag har en sambo från ett annat land så får man ta reda på saker som man egt inte tänkt på.
Halleluja för Google säger jag bara.. :))
T ex varför det sjungs en Kungssång å hur den tillkommit.
Den skrevs å uruppfördes vid en studentfest vid Lunds universitet  5e dec 1844 för firandet av Oscar I:s tronbestigning.
Den blev officiell 1893 då den ersatte de andra sångerna som sjungits å den sjungs i alla sammanhang när Kungen är hedersgäst.
Han sjunger ju aldrig själv då det är en hyllning till honom.
Å till min förvåning är den FEM verser lång fast vi-dom sjunger enbart den 1a versen.
Till skillnad från t ex Englands "God save the queen" som även är landets nationalsång så är det inte Sveriges nationalsång.
Även Norge, Danmark å Thailand har kungssånger.
I vissa republiker t ex USA har man hyllningssång till presidenten, "Hail to the chief" som den heter där.
I Polen är det mer av militär stil när man hyllar presidenten.
Se där vad man kan lära sig en torsdagskväll............

Jobbade hela dagen igår å till 14.30 idag.
Då checkade jag ut 9 arbetsdagar av 10 men nu är jag ledig i TRE dagar.. :))
Jag ska njuta av ledigheten även om det blir en del jobb på tis med hennes 25 års kalas.
Kan inte fatta att jag idag för 25 år sen las in pga svår havandeskapsförgiftning å hon föddes 19e ef att dom tvingat ut henne.

Å imorrn blir jag ett år äldre, den allra sista 40+ födelsedagen..
Tja, vad ska man säga....
För tillfället är jag helrenoverad nästan, frissan å tandläkaren i onsdags, vaxade mina ben å fixade ögonbrynen igår kväll.
Hade det dessutom varit minus 6-7 kg på vågen hade det varit perfekt men så är ju inte fallet tyvärr....
Känner jag mig gammal??
Tja, både ock...
Åldersmässigt bryr jag mig inte men att bli gammal i utseendet är inte så kul.
Den nattsvarta sorg jag drabbades av för 4 år sen gjorde mig väldigt gammal på kort tid men jag återhämtade mig en del.
Men den mentala stressen över ekonomi å tillvaro sliter på kroppen tyvärr.
Ont här å var periodvis men inte värre än man orkar även om det är tungt ibland.

Har städat av lite inför besöket  imorrn, när dom dyker upp vet vi inte än men nån gång imorrn bitti.
Ska laga mat nu, det blir rödingfilé , kokt pot, örtsås å lite grönsaker.
Sen ska jag baka bröd å en tårtbotten.
Jag gör bara en enkel rulltårtsbotten (choklad)  delar den i 2 delar imorrn, lägger vaniljkräm å jordgubbar i den.
Grädde å jordgubbar ovanpå, det får bli det hela.
Åker hem till ön imorrn kväll, mån ska jag följa med sonen tänkte jag (tror inte han tänker det men iaf..) när han ska ta stygnen på hakan.
Ska försöka inte göra så mycket på måndag hemma utan vila inför tisdagen.
Då ska jag baka rosenbröd å Glömmingetårta som vi kallar den.
Kallas även  Pinocchio-Britta-Sommar-Bärtårta, kärt barn har många namn som bekant.
Men nu får det bli lite käk å sen börja baka......

HA EN SKÖN KVÄLL !!!

















Kommentarer

  1. Ja du, sorger och andra livskriser gör att vi åldras mycket på kort tid. Det sliter ... Önskar dig och de dina härliga födelsedagar ... /Mormor ��

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg