Juli.......



...lider mot sitt slut......
Imorrn är det sista juli å sommaren är förbi i stort sett....
Nu kommer sensommaren som jag gillar bäst egentligen, lugnet lägger sig, folk är inte lika upphaussade för allt, precis ALLT ska hinnas med.
Sola-bada-party-träna-älska-grillamedgrannarna-renovera-träffasläktingar-byggapårelationen å hämta energi för de 48 veckor som väntar till nästa semester......
Jag slutat med det för jag vet hur det blir..
Jobb, jobb, nån dans. lite födelsedag å sen är det över.
Så har mina somrar varit de sista 7 åren å det verkar fortsätta så.
Men vem vet, nästa år kanske jag har jobbat ihop lite semester så man kan få  betald semester.

Sensommaren har inte lika mycket krav på sig som juli månad har.
Vattnet är varmt å skönt, lugnet lägger sig..
Mer "tillåtet" att softa å vila, solen är inte lika brännande het som mitt i högsommaren.
Å hemma på ön så märks det direkt i aug.
En vecka in i aug så försvinner 75% av turisterna å när 2a veckan i aug gått så är det som att klippa av ett band.
POFF, så är alla borta........
Strand stänger 7e aug i år, det är ändå en markant förbättring mot tidigare då dom ibland stängt redan 2a aug.
Tycker det är förbannat fräckt av dom å många andra att stänga så tidigt.
Inte alla har möjlighet att ta semester el vill ta semester i juli månad, var ska dom ta vägen när allt stängs så tidigt??
Men det är min åsikt.....

Å jag gillar hösten, frisk, klar luft, flammande röda färger i löven, kunna mysa ihop det på ett annat sätt.
Men än är vi inte där.....

Var ju på dans till vännerna i bästa PH's igår, jätteskoj  att träffa dom igen.
Träffade en del andra man inte sett på länge, bl a ett par från Värmland :))
Hon tackade för roliga, tänkvärda blogginlägg å hennes sambo tackade för goda recept ;)
Roligt att få positiv feedback :))
Sprang på en annan äldre man som jag dansat mycket med på Sandra å Logen i Kalmar.
Sådär 2 år sen sist men det gick helt perfekt !!
Han e grym i bugg !!

Men fyttiattansfaan vilken dålig kondis jag dragit på mig i sommar.. :(
Bah..... :(
Det får jag råda bot på per omgående....
Bara ut på pw's tills man orkar börja springa igen !!
Dock drog vi 23.30, jag skulle ju upp å börja jobba idag kl 8.
Så det blev bara ca 5.5 tim sömn inatt å nu känns det.
Men vi träffar dom igen om 2 veckor, tyvärr fick vi besked idag via fb att basisten hoppar rätt omg.
Familj å hälsoskäl anges å det får man respektera men jättesynd, han e så go å rar den killen.
Hade en bra dag på jobbet , lagom att göra å det mesta var slut så det gick snabbt att plocka ihop å åka hem.

Å så skulle vi äntligen, ÄNTLIGEN komma ut i skogen å se om blåbär..
Ja, jag alltså, sambon plockade....eeeeh...svamp typ....
Jag får inte plocka dom röda, fina med vita prickar på så han har bett att jag ska avstå så tar han hand om det ;)
Jaha, joo........möe blåbär, hur möe som helst å stora som svarta pärlor är dom...
Så det gick undan till att börja med men himlen blev mörkare å mörkare...
Ett litet duggregn kom å jag tänkte att det har ingen dött av...
Tills det ef en kort stund förvandlats till regndroppar stora som 5 kronor, skogen blev som en grå dimma å jag blev drypande blöt på 30 sek !!!!
Asså........det är ju själva FAAN, att när man äntligen, äntligen får TID att ge sig ut i skogen så ska det börja regna !!!
Så 2 liter var allt jag fick ihop, ynka 2 liter......suck....
Nu har jag sön-mån på mig, sen har jag inte nån tid förrän nästa sön...
Har 51 tim inbokade denna veckan från tis-lör på fiskaffären så jag har inga problem med sysselsättningen den här veckan.
 Om jag så vaknar kl 5 å solen skiner ska jag ut blåbärsskogen.....

Har knappt lagat mat sista 3 veckorna, har ju ant jobbat el varit hemma på ön.
Men ikväll testade vi nå nytt, grillad svärdfisk, scampispett, pot, sallad å en kall citron-å-dillsås jag gjorde själv.
Å jag fick till den perfekt !!
Lagom syrlighet å sötma, helt perfekt till fisken.

Så nu får det bli en liten skål med blåbär å mjölk, imorrn kanske jag bakar bullar med vaniljkräm å färska blåbär.
Får se om det blir nåt att frysa in av detta jag plockade idag annars får jag hoppas på bättre tur hos blåbären lite senare.


HA EN BRA KVÄLL !!!









Kommentarer

Populära inlägg