Ja, se det snöar....



...ja, se det snöar, det var väl roligt hurra.......
Eller inte.....
Jo, nu har snön kommit vare sig man gillar det eller ej....
Lite halvfruset innan så nu är världen vit igen...

Söndagsmorgonen började med en rivstart i soffan med laptopen i knät å Nyhetsmorgon på tv 😉
Nja, kanske inte så mycket rivstart men strax efter kl 9 så gav jag mig ut på en pw men fick ta landsvägen igår.
Alldeles för blött å slabbigt i skogen antog jag men det gick det oxå.
Men sen blev det inte så mycket mer efter frukosten å en dusch.
Ett par maskiner tvätt kördes typ...
Slappade allmänt, var nog bra att låta latmasken vinna i fre morse.

Jag var väldigt öm i skulderpartiet efter kiropraktorn å kände av benhinnorna lite så den vilan från pw var nog bra.
För igår gick jag med schvungande, spänstiga steg på min pw 😊
Haha, kanske inte riktigt så men det gick bra å kändes skönt.
Ett besök på dansklubben igår kväll blev det oxå en timme.
Lite dans å social samvaro blev det.

Imorse så gav jag mig ut på en längre runda, exakt en timme var jag ute å idag tog jag skogen.
Har ju frusit på lite, vi har en halv minusgrad å ett stilla snöfall så det var jätteskönt om än att jag blev lite blöt.
Satte på mig mina broddar å det fäste bra.
Men alltså.....FY FAAN för långtradarchaffisar.... 😡
Jag MÅSTE gå via landsvägen ca 2 km hur jag än gör å de flesta bara nonchalerar mig.
En å annan håller ut när man möter dom men en del flyttar sig inte ens en decimeter utan snuddar precis förbi mig med en halv meter tillgodo.
Å dom kommer ju 70-80 km hastighet....
Finns bilister som gör så oxå men där blir ju inte vinddraget lika stort som efter en lastbil-långtradare.
Å ja, jag syns, jag har en neongulgrön varselväst på mig..
Blir så less på bristande respekt...

 Väl hemma blev det frukost, hälsogröt med rivet äpple å 2 kokta ägg.
Satte en fördeg till lantbröd som har jäst i 2 tim, nu har jag bakat ut det å det står i ugnen.
Under tiden den jäste ringde jag öra-näsa-hals kliniken på sjukhuset för att höra om jag kan söka hjälp där direkt utan att gå via vc å en remiss.
Men se, det gick inte å det ante mig men man kan ju försöka iaf.
Skrev ett lååångt mejl till tidningen Barometern, dom sökte folk som jobbat på RIFA i Kalmar ang att det nu, efter 12 års dvala äntligen ska rivas.
Om hur det var att jobba där osv, får se om dom hör av sig elr om det kommer med i tidningen.

Å så ringde sambon... 💓
Vi började titta på biljetter å hytter igår för en Polenresa vid påsk men blev inte riktigt kloka på det.
Trots att det är drygt 2 mån kvar så hade Polferries redan fullbokat på Skärtorsdagen sen avgång kl 21.30.
Vi kollade Unity Line å där fanns plats men inte hytt så han ringde dom idag.
Så nu åker vi Skärtorsdagen kl 22.30 från Ystad men vi får sova i separata hytter, han i en herrhytt å jag i en damhytt.
Inte så käckt att behöva dela med 3 totala främlingar men det får gå.
Det är ju 55 mil från Swinoujscie ner till tjeckiska gränsen å Myslakowice där han kommer ifrån så han behöver sova lite även om det inte är krav på hytt nattetid på de färjorna

När vi var där för 2 år sen så blev vi tvungna att åka tidiga färjan kl 14 för det var fullt på nattfärjan med den följden att han fick köra halva natten ner till hans syster.
Å vi hade grymt skitväder..... 😔
Här hemma var det isande kallt men soligt d 2a april när vi åkte.
Väl i hamn i Swinoujscie så började det regna för att övergå till snöblask efter ca 10 mil för att övergå till full snöstorm sista 2-3 timmarna.
DEN resan vill vi inte ha igen...... 😡
Snöoväder större delen av påsken därnere, inte förrän tisdagen blev det lite sol å värme.
Så jag hoppas vi slipper det nu, påsken ligger ju 2 v senare än för 2 år sen.
Å våren kommer ju tidigare dit ner än här, det var en ren miss av vädergudarna för 2 år sen att ge oss sånt väder.

Lite synd att jag inte kan kommunicera med dom då dom inte kan engelska.
Jag kan ett fåtal ord på polska, det är allt.
När han å hans syskon växte upp fick dom lära sig ryska.
Ryssland var ju storebror till dom, allt var ju väldigt anti-väst.
Hans mamma sa att nu när vi är ihop "på riktigt" enl henne (förlovade) så var jag ju tvungen att lära mig polska.
Å efter mina försök med polskan så kan nog både jag å sambon säga att "vi lägger ner det..." 
Maken till komplicerat språk har jag aldrig sett-hört.. 😊

På hemresan d 21a april så har vi dock en 2 pers.hytt, då var det inte lika hårt tryck på det.
Påsken är ju högsäsong för färjelinjerna så tyvärr är det ju som dyrast då oxå.
Så i år så kan jag inte fira lill-loppan den helgen hon fyller år, hon fyller nämligen 21a april, den dagen vi åker hem från Polen.
Så vi får fira henne Valborgshelgen istället å det går väl det oxå...

Nu ligger mina lantbröd på bänken å svalnar.
Evigheters evigheter sen jag gjorde limpa, gör ju mest portionsbröd numer.
Så jag hoppas dom håller ihop när jag  sätter kniven i dom.
Nu får jag fixa ett par matlådor, ikväll blir det klubben igen, bugg steg 4.

Här lite bilder från Polen för 2 år sen...
 Utsikten från mataffärens parkering.
 Kanske vi i år kan ta oss upp till toppen å restaurangen på väderstationen där uppe.
Ni ser en liten, liten svart fyrkant längst upp på toppen på bilden nedan, där är det...
Vädret var ju så ostadigt att vi gick inte upp där för 2 år sen.

Karpacz

 Inne i Jelenia Gora

 HA EN BRA DAG !!!








Kommentarer

Populära inlägg