Ännu.....





......... en legend, en rockikon har lämnat jordelivet...
För en sån som mig, som levde hela ungdomen från 14 år till uppåt 25-27 års åldern genom bilarna å rock'n'rollen så blev det tung sorg i hjärtat när jag fick veta det.
Fick kalla rysningar på armarna, jag tänkte inte han oxå..... 😢

Han var ju synnerligen speciell med sitt stockholmsslang han pratade.
Många roliga uttryck har jag skrattat åt 😄
Har tyvärr inte varit på några konserter sista åren men under 80 talet såg jag honom flera ggr.
En gång i ishallen i Kalmar, han spelade ihop med Sanne Salomonsen som då var synnerligen gravid med sonen Victor, tror det var 88-89 kanske.

Men nu ska jag berätta om sommaren 1982  😃
En kväll i juli så skulle han spela ihop med sitt band Roadwork uppe på nordligaste Öland på den oooooerhörda arenan Böda Idrottspark 😄
Jag var bara 15 år å hade en pojkvän som var 18 år som hade bil så vi drog upp dit med våra kompisar.
Det var nog rätt oplanerat tror jag..... 
På den tiden gick jag barfota från maj till september, så även denna kvällen...
Men vi kom dit å som vanligt så stod vi längst fram.
Som ni säkert förstår så var inte scenen sådär våldsamt stor utan rätt liten å tajt.
Jag stod så nära att jag hade kunnat knyta ihop hans skosnören..... 😄
Jag knuffade lite på min kompis å visade vad jag tänkte men vi avstod 😉 
Han såg oss (svårt att missa... 😄) å blinkade lite med ett öga åt oss 😊
Mina fötter var svarta, totalt kolsvarta den natten när vi kom hem 😄

Han har ju gjort så mycket mer än bara lirat rock'n'roll på scen.
Musikaler å så gjorde han ju rösten till den tuppen i den tecknade filmen Rock a doodle för tuppen var ju cool 😄
Läste en helt fantastisk sammanfattning av hans liv igår, svårt att tänka att han sjungit i gosskör eller spelat kvarpa (klarinett)
Aldrig ett ord om hans familj el hans barn, aldrig ett fotot på dom ihop.
Som han uttryckte det en gång : dom har ju egen power...
Jag har hans memoarer, står nog i källaren hemma på ön.

Hans starka åsikter om politik, om allas lika värde.
Om att vara stolt att vara en Working class hero.... 
För utan dom som står på golvet kan man lägga ner skiten som han sa.
Å det hade han alldeles rätt i......
Vi såg Jills veranda när han medverkade, blev lite besviken för jag trodde det skulle vara lite mer rock'n'roll å drag i det, han var lite mer nedtonad där.

Nu får han lira rock'nroll nån annanstans ihop med Fats Domino, Chuck Berry (som han gav smeknamnet Chucken) å alla de andra som gått före.
För som han sa: Man måste ju få lira..... även om det är på en annan plats..
Han lämnar efter sig många, många odödliga låtar men Sverige blev en fantastisk artist fattigare.
Vila i frid...

Första arbetsdagen i påskveckan är gjord.
Jobbat 8-19 idag å visst har vi haft kunder men ändå skapligt lugnt.
Men givetvis måste diskmaskinen ge upp å nån ny kommer inte förrän nästa vecka...
JIPPIE......... el INTE !!!!
Skapligt festligt att stå å handdiska allt på jobbet, det blir ganska mycket kan jag säga.
Men man får ta det direkt än lägga det på hög, det är det bästa.
Imorrn är vi fler å på tors ännu fler som jobbar så vi ska nog reda ut allt.

Nu får det bli sängen, förhoppningsvis sova skönt å få vila till morgondagen.

Måste ju avsluta med Jerry Williams som tuppen i Rock-a-doodle  😄
 

HA EN SKÖN KVÄLL !!!

 

Kommentarer

Populära inlägg