Vår-igt....

Idag är det vårdagjämning, dag å natt är ungf lika långa över hela jordklotet.
Nu blir det ljusare till den 21 juni, till sommarsolståndet, då dagen är som längst å natten som kortast.
Sen vänder det å går mot mörkare tider men man märker det ju inte förrän senare delen i juli.
Å på söndag är blir det "sommartid" igen.
Den eviga frågan är ju "ska man vrida fram el tillbaka klockan??"
Tänk såhär: på våren ser man FRAM emot sommaren, på hösten ser man TILLBAKA på sommaren.
Så är det lätt att veta vilket håll man ska vrida klockan 😊 
Å på söndag är det Våffeldagen, å så  tranan kommer under natten till de som satt ut mössan 😉
En företeelse som förekommer mest här i sydost har jag förstått.

Den 25 mars är mer känd i våra trakter som Tran(e)dagen. Det är en sed som har en mycket lokal prägel och förknippas med sydöstra Småland, Öland och Blekinge. När tranan kommer förebådar den vårens ankomst och dagen har då blivit så pass lång att det är ljust när man går till sängs. Därför brukar man säga att ”tranan bär ljus i säng”. Tranans ankomst finns avbildad i Olaus Magnus där tranor bär ljus i näbben. Den dagen skall man inte tända något ljus. Får tranan se att det är tänt i ett hus, där hon passerar, ansågs det i folkliga föreställningar att det skulle brinna i huset i fråga under årets lopp eller så skulle någon avlida där. Under Trandagen ansågs dessutom allehanda lömska krafter vara i rörelse. (Ur Östra Småland)

Solen har behagat lysa upp tillvaron sen i söndags men då var det så jädrans kallt....
Men igår, då hade tempen klivit upp några snäpp på skalan till runt +5 så då åkte fönstertvättargrejerna fram..
Har ju inte tvättat fönstren på utsidan sen i början på september så den skarpa vårsolen avslöjade mycket skit på rutorna.
Tog all rutor som inte solen lyste på å när jag på den näst sista så gjorde jag en riktig "Anton i Lönneberga".
Jag lyckades med det fantastiska att sätta ner foten rakt ner i spannet med vattnet jag hade till att tvätta fönstren med.
Ja, kära tid säger jag bara.......
Tappade balansen lite så benen e lite lätt blåslagna så det känns..
Men det var varmt å skönt, åtminstone till att börja med.. 😄
Men jag tog sista rutan oxå innan jag gick in å bytte skor å strumpor.

I eftermiddag har jag tvättat dom på insidan, resten får jag ta en  förmiddag innan solen kommer fram.
Vi gjorde ju en riktig grovstädning innan vi åkte med mattorna i snön så det är inte så mycket tung städning kvar.
Får se till att få det klart till sön-mån, sen är det bara jobb till påskaftons eftermiddag.
Har insett att alla mina påsksaker står hemma i lägenheten 😞
Jag har inte så mycket påskpynt men lite kycklingar i köksfönstret å en större påskakärring jag fått av syrran brukar jag ha framme.
Men jag har faktiskt köpt en jättefin höna, tittade på den förra året å kanske blir det nåt mer.
Gav mig bort till Kupan igår å storshoppade  😄
2 krukor a 10 å 20 kr blev det stora inköpet.
Jättefina krukor finns det så länge man inte vill ha identiska utan bara samma färgskala.
Varför ge en massa pengar när man inte behöver???

Nu får det bli lite kvällsmat....
Har varit för många timmar mellan måltiderna idag...
HA EN BRA KVÄLL !!!



Kommentarer

Populära inlägg