Det.....


....... är ju själva f-n vad vintern är seglivad......
I eftermiddag blev jag klar med min stora vårstädning å då började snön vräka ner.... 😖
NÄR kommer det värme???
Jaja, nu stannar det inte kvar på marken iaf, det smälter ner direkt.
Förvisso är det -1.5C nu men några snödrivor blir det iaf inte.
Men jag kan tala om att idag för exakt 12 år sen var det än värre.
Idag är det 12 år sen jag å italienskan stod på perrongen i Kalmar å höll på å frysa arslet av oss i jeansjackor å gympaskor, vi var på väg med tåg till Köpenhamn för att tidigt på mån morgonen 27e ta flyget till Miami.
Då var det sjukt mycket snö, stora snödrivor som ftf låg å massa snö i skogen.
När vi återkom 13 dagar senare hade ALLT försvunnit, översvämning överallt, bara i skogen det låg små plättar med snö kvar.

Åkte in till stan en sväng å sen till gymmet.
Har varit betydligt bättre idag om än att jag varit lite matt men det blev ingen konditionsträning idag såsom spinning utan bara gymträning.
Jag tror det är det "sjuka" äggstocken som gav mig lite feber igår å som gör att jag mår så dåligt av å till.
Å ena sidan kan jag gärna få operation nästa vecka men om jag bara får må bra så vore det skönt om det blir fram i maj när jag har chans att kunna sitta ute i solen nu när jag MÅSTE va sjukskriven nån vecka-10 dagar.

Har lagat 2 matlådor var åt oss idag oxå, en med pasta, smörfräst spenat, cocktailtomater å serranoskinka som tillbehör.
En med parmesanpanerad torsk å stuvad spenat så nu har jag så vi klarar oss, sambon kan fixa nåt åt sig sista dagen.
För mig blir det bara jobb från imorrn bitti 8.15 till lör eftermiddag kl 15.
Det är bara sent fre eftermiddag-kväll jag är ledig, jag jobbar 8.15-19.15 tis-ons-tors så jag är bara hemma för att sova å äta frukost typ.

Tänkte ge er ett suveränt recept på godaste påsktårtan.
Det är lill-loppans favorit, den vill hon alltid ha på sin födelsedag.
Å faktiskt så fyller hon på påskdagen nästa år, sällan påsk ligger så sent i april men nästa år gör det det.
Påsktårta:
Botten:
200 gr mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao

Riv mandelmassan, blanda med ägg o kakao. Smörj en springform o häll i smeten o grädda i 175C ca 15-20 min.Lossa ringen, för över tårtbotten på en tårtfat o diska ringen. När botten svalnat så sätter du tillbaka ringen.

Apelsinmousse:
4 gelatinblad
2 äggulor
1 dl socker
1 brk kesella 10%
1 dl konc apelsinjuice
2½ dl mellangrädde

Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i 5 min. Vispa gulor o socker o blanda ner kesellan. Smält gelantinbladen i apelsinjuicen i en liten kastrull o låt svalna en aning. Blanda ner i kesellaröran lite i taget o rör ordentligt. Vispa grädden o blanda ner den. Häll moussen över den kalla botten o låt stelna i kylen några timmar.
 Apelsingele: 
2 gelatinblad
1 dl konc apelsinjuice
1 dl vatten
2 msk strösocker
2-3 apelsiner el persikor

Blötlägg gelantinbalden i kallt vatten i 5 min. Värm apelsinjuice, vatten o strösocker o smält gelantinet i det. Filea apelsinerna el skiva persikorna, lägg ut i vackert mönster på den stelnade moussen. Skeda över apelsingelen när den svalnat o påminner om ovispad äggvita i konsistensen. Låt stelna i kylen över natten.

Fågelboet gör du av en bit mandelmassa som du pressar igenom en vitlökspress.
Dekorera med små godisägg.

Gubbröra.
2 kokta potatisar
2 hårdkokta ägg
1 brk matjessill 200 gr
½ gul lök
1 dl turk.yoghurt
1-2 msk majonnäs
ca 50 gr röd rom
dill
Lite sillspad 
1 skiva gravad lax till varje smörgås.

Skär potatis i små tärningar, hacka äggen.
Skär sillen i små tärningar å finhacka löken.

Blanda samman turk.yoghurt, majonnäs, rom å dill till önskad smak.
Vänd ner potatis, ägg, lök å sill.
Smaksätt gärna med lite sillspad men tänk på att det inte får bli för blaskigt.
Servera på en skiva danskt rågbröd å gör en ros av den gravade laxen som dekoration.

Nu ska jag kolla på film, fixa mina ögonbrynen med plock å ev lite färg.
Hänga tvätt å sen blir det sängen....
Njuter av mitt nystädade hem, så skönt att bara komma hem å kunna relaxa,,,
HA EN BRA KVÄLL !!!

Kommentarer

Populära inlägg