St Patricks day.....


Köpenhamn 2012

Ja, idag är det St Patricks day.....
Ännu en irländsk sed som tagit sig fram över världen även om vi i Sverige inte kanske firar så mycket
Men i USA, England å framförallt Irland är ju enormt, säga vara Europas svar på karnevalen i Rio.
Världens största parad firas i New York. .
Varför firar man St Patricks Day? St Patricks Day är Irlands nationaldag, och firas till minne av Irlands skyddshelgon Sankt Patrick som införde kristendomen på ön på 400-talet. Helgonet anses ha gått bort på 17 mars år 461.
Saint Patricks Day är världens mest firade nationaldag, och så berömd att den firas i mängder av städer runtom i världen.

Idag för 6 år sen var jag å A hos syrran i Skåne, vi å syrran + gubbe åkte över till Köpenhamn.
Vi hade inte en bloody susning om dagen så vi undrade vad det var för grönklädda marsmänniskor som invaderade Köpenhamn tills vi kom på varför.
Kortet ovan är taget då.

Jaha, inte sen i tisdags har jag skrivit här inne.
Skulle vilja skriva mer men orken finns inte...
Den mentala orken är det som fattas, varit tungt att komma igång efter semestern.
I onsdags så var det ju som vanligt heldag å det var en av det råkallaste dagar som jag upplevt i vinter, fyförfarao så isande kallt det var.......😖

I torsdags så började dagen med att sambon fyllde år.
Jaja, han fyllde ju år hela dagen men jobbade ju eftermiddag så vi "firade" lite på förmiddagen.
Jag hade gjort varsin räkmacka till frukost å sen hade jag köpt varsin bakelse till fika en stund senare.
Vi ska fira mer med min släkt på påskdagen hemma i Borgholm så det blir lite förskjutet.



Tyvärr vaknade jag med grym huvudvärk redan vid 5 tiden på morgonen å det blev bara värre under förmiddagen.
Till slut så var jag kallsvettig å frös å jag undrade hur jag skulle kunna jobba men jag tog 2 av mina polska migräntabletter å det släppte till 90% men jag var helt slut när jag kom hem.
Önskar jag tagit dom direkt på morgonen så kanske jag hade brutit det tidigare.

Det har varit grymt kallt det här dagarna, idag var det -10.1 när jag klev upp, hade bara 34 grader varmare förra lördagen......
Men det är rätt kyligt där nu enl väderkarta så vi åkte nog helt rätt vecka trots allt.
Väl hemma i eftermiddag så hamnade jag i soffan rätt länge.
Men fick asa mig upp å laga middag, idag gjorde jag laxlasagne med nykokt sparris. 
Ibland vet jag inte om det är värt all jobb med lasagne men rackarns så gott det var !!!
Men ena formen var lite för stor å den andra lite för liten, så är det alltid....
Undra om den ultimata lasagneformen existerar???
Å med tanke på vädret så lär väl de svenska primörerna komma lagom till kräftskivorna i augusti.....

Jaha, imorrn da??
Tja ni, jag vet inte.... 
BORDE så mycket men om ork finnes vet jag inte.....
Vill ha värme å sooooool så man kan börja göra vårfint men va faan, vakna till MINUS TIO när mer än halva mars passerat, det är ju inte klokt !!!!

Min nacke är i rätt dåligt skick så jag funderar starkt på att lägga  mig på spikmattan.
Är evigheters evigheter sen jag låg på den sist........
Jag drar mig lite för det för jag blir så groggy å utslagen i flera timmar men nu ska jag ju sova efteråt så jag ta mig tiden nu.


 
HA EN BRA KVÄLL !!!
 

 

 

Kommentarer

Populära inlägg