Januari....



......rullar pĂ„, 2019 laddas upp 😊
Har varit fantastiskt vackert vÀder dessa 2 dagar pÄ nya Äret, mÄ det sia om en lika god fortsÀttning mÄnntro??
Förvisso stormar de nÄ hiskeligt pÄ sina hÄll, hÀr inne i smÄland blÄser det rejÀlt sÄ nÄn promenad blev det inte idag.
Denna tiden pÄ Äret Àr vÀlkÀnd för ovÀder-storm, det Àr bara att titta pÄ gamla fb uppdateringar.
Trettonhelgen Àr en ökÀnd ovÀdershelg men hoppas det blir bÀttre.
Hoppas pÄ lugnare vÀder imorrn sÄ jag kan ge mig ut en runda.

Är tacksam att vardagen Ă€r Ă„ter Ă€ven om det Ă€r en helg kvar, Trettonhelgen.
Men den ligger som "vanlig" helg, blir inga extradagar pga den.
Det Ă€r ett otyg att vara ledig sĂ„ lĂ€nge, man blir seg Ă„ da'vill..... 😒
FrÄgade sambon 3-4 ggr igÄr om det verkligen var tisdag??
I mitt huvud var det onsdag x antal gĂ„nger igĂ„r Ă„ imorse schasade jag ut sambon till postlĂ„dan för att hĂ€mta mitt kĂ€ra Ö-blad...
Ingen tidning ??!!
WHAT ??!!!! Men det var visst bara onsdag, inte torsdag som i min hjÀrna.....
(tidningen kommer tis-tors-lör..)

2 dagar i soffan rÀcker Àven om jag gick en promenad pÄ dryga timmen igÄr men idag har vi varit pÄ shoppingtur under3-4 timmar iaf.
Åkte till Stadium outlet men dĂ€r blev det inga skor, storlekarna var utplockade, dock köpte jag ett pannband, en vit fleecejacka Ă„ en blĂ„vitrandig top med 3/4 Ă€rm samt viktmanschetter att bĂ€ra pĂ„ promenader nĂ€r jag kommit igĂ„ng ordentligt.

Hade sÄ makalöst bra pannband jag köpte julen -17 till bÄde mig o italienskan men det försvann.
Antingen snodde nÄn det pÄ gymmet el sÄ tappade jag det mellan bilen Ä gymmet men det Àr borta sÄ idag blev det ett nytt.

PÄ Stadium pÄ GS sÄ köpte jag ett par Nikeskor, Nike Ä Asics Àr bra skor för mina fötter.
SÄ nu har jag anvÀnt mitt presentkort jag fick av min arbetsgivare i julklapp.
VÀl hemma sÄ har jag sytt, satte i nya knytband i mina förklÀden till jobbet Ä sen sydde jag Àntligen ihop gardinfÄllar som gÄtt upp sÄ jag kan hÀnga upp dom nÀr det vÄras igen.

Har sett dom som redan plockat ner julsakerna men mina för stÄ till mÄndag, dÄ tar jag ner dom.
Det Àr lite trÄkigt för det Àr ett speciellt ljus med alla ljusstakar, stjÀrnor Ä annat men samtidigt skönt att fÄ tillbaka det vanliga.
Men visst Ă€r det mĂ€rkligt.........  đŸ˜Č
Vi hinner inte mer Ă€n passera nyĂ„r sĂ„ Ă€r dagsljuset betydligt ljusare Ă€n bara för en vecka sen 😊

Fick frÄgan om mina fisktacos jag gjorde igÄr sÄ hÀr kommer receptet:




2 pers:
300 gr benfri vit fisk
(torsk, kolja, sej)
salt, citronpeppar
mjöl, Àgg, ströbröd-panko

SkÀr fisken i jÀmnstora tÀrningar-bitar.
Salta Ä ha pÄ citronpeppar.
VÀnd i mjöl, sen i uppvispat Àgg Ä till sist i ströbröd el panko.
Stek i rikligt med smör-rapsolja el fritera tills dom Àr genomstekta.

Äppelsalsa:
1 stort Àpple
150 gr cocktailtomater
½ gurka
Skala, kÀrna ur Ä hacka Àpplet.
SkÀr tomater Ä gurka i mindre bitar Ä blanda samman.

RemouladsÄs:
1 dl creme fraiche el turk.yoghurt
½ dl majonnĂ€s
½ dl hackad inlagd gurka
(ta bostongurka som Àr fÀrdighackad)
½ finhackat Ă€pple
Curry efter eget tycke

Blanda samman allt Ä smaka av med curryn, lÄt stÄ kallt
 en stund att "dra" sig sĂ„ smaken fĂ„r mogna.
Servera i varma tortillabröd, lite grönsallad i botten Àr oxÄ gott.


Lyxscones:
3 dl vetemjöl
1½ dl havregryn
50 gr smör
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 dl filmjölk
1 nÀve mörka chokladknappar

Smula samman vetemjöl, havregryn Ä smör.
TillsÀtt övr ingredienser till en fast smet, lÄt stÄ att svÀlla en stund.
Klicka ut pÄ bakpappersklÀdd plÄt Ä grÀdda i 225C ca 15 min.
Servera med god ost Ă„ marmelad.
Det Àr inte "godis" för att man har choklad i degen, en aningens mörk choklad ger vÀldigt god smakbrytning mot osten Ä marmeladen, spec jordgubbsmarmelad.

Dagens middag blir bruna bönor Ă„ bratwurst 😊

HA EN BRA KVÄLL !!!



Kommentarer

  1. Den hÀr kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

PopulÀra inlÀgg