Vardagen......





..... rullar på....
Känns som om vi är inne på 89e dagen i januari men faktiskt så har det äntligen blivit sista januari !!!!
Om några timmar är denna evighetslånga månad över.......
Nu är det 4 korta veckor av snö å kyla, sen är det VÅR !!!!
Jag hävdar å det bestämdaste att 1a mars är det vår oavsett om det är -17  el +5 ute 😄

Det har gått 10 dagar sen jag skrev sist, brist på tid å ork är väl största orsaken.
Jag var ju hos frissan förra torsdagen å jag blev jättenöjd med färgen men det blev kort,  för kort för att jag ska vara riktigt bekväm med det.
Men som tur är så växer det ju ut igen så om 3-4 veckor är det väl lagom.

Det har varit 2 riktigt spända å oroliga dagar i början på veckan, sonen har varit riktigt, riktigt sjuk.
Jag åkte ju hem i lördags för vi skulle fira honom i efterskott, fick sms av exmaken att han fått hög feber å frossa sent på lör kvällen så jag trodde vi skulle få fira utan honom på söndagen.
Jag kunde ju inte ställa in heller, det går ju inte att frysa en halvfärdig smörgåstårta utan jag tänkte jag får åka upp med resterna så får han äta senare.
Men han kom en stund, fick vila lite mellan varven, åkte sen hem till pappan.
Sent på sön kvällen så fick jag sms att dom var på akuten i Kalmar.

För att göra en lång historia kort, han blev inlagd, han hade skyhöga infektionsvärden, fick både dropp å även antibiotika intravenöst.
Prover togs men det tar ju tid att få odlingsprover, tid som är oerhört jobbig å pressande när man ser nån som är så sjuk som han var.
Måndag eftermiddag gjordes en ct scanning över buken men den gav inget svar sådär utöver det de redan misstänkte.
Vi åkte in på tis eftermiddag när jag slutat jobbet, han var betydligt piggare mot måndag middag när jag var där (tack för antibiotikan...)  fick prata med läkaren men dom famlade ftf i blindo.
Så kom då provsvaren igår morse....

Campylobacter....... 😖
Redan på söndagsnatten så hade jourläkaren frågat om han ätit nåt med kyckling?? så han hade väl sina aningar med en gång.
Jodå, i lördags vid 12 tiden åt han en pizza med en kompis hemma i Borgholm å det var kyckling på den pizzan.
Dom kan ju inte säga till 110% att det är av den han blev sjuk men han var frisk i fre, åt pizzan i lördags middag å blev sjuk 8-9-10 tim senare.
Så han blev utskriven igår eftermiddag, han är sjukskriven en vecka.
Ingen mer antibiotika, egt behandlar dom inte den infektionen med antibiotika utan det får självläka, möjligen ge vätskeersättning.
Men vad jag förstår måste han fått ut det i blodet så fruktansvärt sjuk som han var, därav antibiotikabehandlingen.
Men han är hemma nu, han får vila, vila, vila å äta snäll mat för magsystemet tills han är ok igen.

Många klagar på svensk sjukvård, jag-vi har alltid fått-upplevt förstklassig vård.
Denna akutinsats för honom nu med prover, ct scanning, medicin å annat för inga pengar alls utöver den skatt vi betalar, det är fantastiskt !!!!

Pizzerian är anmäld av sjukvården, det är anmälningsplikt för sånt.
Jag vet inte hur smittokedjan går mer än att det är halvrå kyckling man kan bli sjuk av.
Över 65 grader så dör den vad jag förstår.
Vad jag undrar är om den överlever i dåligt tillagad kyckling som sen fryses för pizzerior lägger ju inte rå kyckling på pizzan utan det är oftast frysta, färdiglagade bitar vad jag vet iaf.
Men man ska vara försiktig med kyckling, iaktta mycket noga hygien vid handhavandet och att den är genomstekt.
Jag kommer vara ännu mer noga framöver när jag sett hur fruktansvärt sjuk man kan bli av det.

Allt annat har hamnat lite på paus de här dagarna, jag är rätt trött mentalt.
Men idag är det eftermiddagsjobb så jag har några timmar kvar hemma.
Frukost får det bli, sen får jag plocka lite här hemma.
Sambon börjar jobba ordinarie schema på måndag så livet återgår till det normala nu.

HA EN BRA DAG !!!


 

 


 
 





















Kommentarer

Populära inlägg