And....





....the Oscar's goes to:

Ja, imorrn kväll är det dags för den stora Oscarsgalan, filmvärldens största pris.
Jag är inte en filmnörd, sambon bara skakar på huvudet åt mig att jag sett så lite film.
Säg den film han inte sett är nog lättare.
Men så är det ju som så, att jag har faktiskt en fd vikarie från skolan som numera är 3 faldig Oscarsvinnare.
Om jag inte har fel så ligger han jämsides med Ingrid Bergman ang Oscarsstatyetter.
Satt å tittade på Aktuellt igår kväll vid kl 18 å se, där dök han upp, Per Hallberg.
Född i byn Tryggestad 3 km syd Borgholm.

Han är 9 år äldre än mig, han å hans yngre bror var välkända i stan.
När jag gick i 8an så fanns det nåt som hette "Fritt val" på schemat, man fick välja vilken aktivitet man ville göra en dag i veckan.
Då fanns "Bodybuilding" förstår ni, oooooooooerhört poppis företeelse tidigt 80 tal 😄
Å se, det valde jag å några tjejkompisar, det var i en liten skrubb nere i IOGT's källare.
Å gissa vem som höll i det??
Jo, Per Hallberg !!
Nu var det nog som så att vi gick nog dit lika mycket för Per's skull som för träningen 😉😄
Han figurerade även som vikarie i skolan, vilket ämne har jag glömt men på den tiden var det säkert olika.
Han var poppis som vikarie kan jag säga 😉
 
Han följde med min klass på skolresa i 9an till Rhodos Maj -83 , vissa föräldrar (läs: äldre mammor) tyckte han var aaaaaaaalldeles för ung (då 24 år) för att agera hjälplärare men vi sa: Per eller ingen annan....... å så blev det.
Så jag brukar säga att jag varit på Rhodos med en 3 faldig Oscarsvinnare 😄😄
Jag har honom på gammalt kort från skolresan hemma i ett fotoalbum.

Han drog till USA inte långt efter för att hälsa på en kompis, kompisen sysslade med ljudsättning  så på den vägen är det.
Han fick en Oscar -95 för ljudet till Mel Gibson's "Braveheart", nån gång på 2000 talet för filmen "Ultimate bourne"?? (osäker på titeln) med Matt Damon å 2012 för ljudet till Bondfilmen "Skyfall".
Hans yngre bror var med på galan -95, måste varit en upplevelse.

Han var hemma i december en längre tid, dom gjorde reportage i vårt kära Ö-blad inför hans 60 årsdag 30e dec.
Han har bara sin mamma kvar, pappan gick bort för flera år sen, hans yngre bror drabbades av Parkinson i 35 årsåldern å avled strax innan han fyllde 51 år.
Han har 2 brorsbarn men jag vet inte var dom finns idag.
Han är rätt oförstörd av det glamorösa Hollywoodlivet, han är i grunden ftf en bonn'pojk från Tryggestad.
Nu är det några år sen jag träffade honom men han har alltid hälsat, bytt några ord osv när man mött honom.
Jag  träffade hans dåv svägerska regelbundet under några år så jag fick mycket "insideinformation" om det ljuva livet i Hollywood 😄

Idag sitter han som medlem i Oscarsjuryn å röstar fram morgondagens vinnare, helt fantastiskt för en enkel bonn'pojk från byn Tryggestad på Öland 💖

Så värst glamoröst är väl inte mitt egna liv men det finns dom har det 100 ggr värre, man ska inte klaga.
Som en gammal man sa till mig idag när han var å handlade, han köpte 4 storsill (hel saltad sill, poppis hos dom riktigt gamla),
Han skulle gå till brorsan, 95 bast å käka middag.
För se brorsan på sina 95 jordsnurr lagade sin egna mat, för lite sen så hade han kokt fläsklägg.

När han skulle betala sa : men å så billigt.....å det är ju inte vi vana vid att höra.
Jaha, varför ska man säga att det är dyrt??
Jag blir så trött på alla som gnäller om hur dyrt allt är så jag säger alltid att det är billigt.
Blir livet roligare för att gnälla om hur dyrt det är?? 
Nädu, man ska se det positiva i livet så blir det mycket roligare.........
 Ha en fin dag..... å så gick han.
Så söt gammal man 😄
Det hade den kunden jag hade igår behövt höra....  😏

Nu ska jag gå å laga nåt spännande, jag ska göra calamares från grunden.
En kund beställde färsk bläckfisk till idag så han tog hem lite fler å det blev över.
Blev så sugen så jag ska testa att göra gena från scratch s a s.
Kollade på video på youtube hur man rensade å skar den, det var jättelätt.
Man måste ju testa, annars vet man ju inget 😊
Sen blir det italiensk pasta gratäng så det blir Italy all the way tonight......

Per Hallberg
 
HA EN BRA KVÄLL !!!


 
 

Kommentarer

Populära inlägg