Onsdag.......

..... har det blivit..... Vänliga veckan fortsätter, tänk så mycket bättre världen vore om alla veckor var Vänliga veckan?? Framförallt arbetsklimatet....... 😖

Har väl vaknat upp ur den psykiska dvalan jag haft ett par dagar, har varit inne i stan, handlat både mat å mediciner, varit hos naprapaten å lite till. Känner mig överkörd av en mindre ångvält, han är rätt hårdhänt men nu ska jag gå varje vecka när jag inte har en missunnsam chef att ta hänsyn till 😖 Det var ju hen som skulle tagit hänsyn till mig men vissa är bara för mycket..... Slutar aldrig förvånas vad folk kan häva ur sig......

Det gör ingen nytta att gå var 3e vecka, det måste vara oftare för att få verkan, sen kan jag försöka börja träna axlar, skuldror mm lätt. Idag fick jag veta att det finns nåt som heter muskelursprung, där muskeln börjar å muskelfäste där det slutar. Jag trodde typ det satt ett fäste i varje ände men så hette det inte. Alltid lär man sig nåt nytt.......

Började googla på det när jag kom hem, jag har ju förstått att jag även har MFS, myofasciellt smärtsyndrom redan innan och detta bekräftar det. Ursprung är rätt okänt men dels kan det vara inaktivitet vilket INTE stämmer på mig. Jag har alltid hållit igång med nåt, gympa typ Friskis å Svettis, löpning, inlines, dans, gymmat som en dåre mellan varven, powerwalkat, dansat som en dåre i flera år igen å så löpning, powerwalk ... puh..... Men det kan oxå bero på dålig hållning (skoliosen har säkert gjort sitt..) stress, psykiska å fysiska trauman som jag har gott om i bagaget, dålig arbetsställning mm. Så det är kanske inte så konstigt att jag har ont.....

Att då få höra " ja, sån som du väntar ju bara på en anställning och när ni har fått det så ramlar sjukskrivningarna in å det kostar oss en massa pengar... Vi har haft MASSOR av såna som du så de vet vi minsann......"  Jajjamän vet'du...... 😠

När jag försökte förklara att jag inte var en person som sjukskrev mig, det är därför jag blivit sjuk,  viftades det bort med "jaja, men när ni fått er anställning så ramlar sjukskrivningarna in, det vet vi sen innan... När jag hävdade att lönebidrag innebär att du ska jobba efter din förmåga så skrattade hen å sa att jag skulle sluta gömma mig bakom sjukdomen...

Som sagt, man slutar aldrig förvånas av hur ruttna en del arbetsgivare-chefer är.... Inte ens när dom ska få bidrag för att anställa dig får du vara som du är utan ska utnyttjas som en fullt frisk till en billig peng tills det inte går längre. Det säger om hur arbetsklimatet är idag.  Jag vill inte jobba under sådana förhållande (med af godkännande för min sjukskrivning) så jag valde att sjukskriva mig sista 3 veckorna. Jag sliter inte på min kropp å lägger 80% av den energi jag har för att få höra att såna som jag vill bara ha anställning å sen sjukskriva mig. Sen får folk tycka vad dom vill, att man ska vara glad för det man får, man ska hålla käft å inte vara krånglig å obekväm...😖

Jag vill ha ett jobb för att försörja mig, inte sjukskriva mig, för att bidra till samhället, ha schyssta arbetskompisar å en schysst chef samt en värdig lön. Är det för mycket begärt??!! Men så är det.... Jag tar inte åt mig på så vis, jag vet vad jag är värd å det kan ingen ta ifrån mig men det är det hänsynslösa utnyttjandet av sjuka som gör mig så illa till mods. Jag är inte ensam, varken där el generellt.....

Jag har haft grymt ont idag så jag ska skriva till vc via 1177 å fråga om en tid för det går inte längre. Att vara så sjukt öm typ överallt  trots min medicin är inte roligt. Om man kan öka den el komplettera med nåt annat för det tar på orken å psyket. För er som inte upptäckt fördelen med att skriva till sin vc istället för att ringa när det inte är akut kan jag säga att det är 100 ggr bättre. Man får svar väldigt snabbt, mycket snabbare än om du ringt.  Å du slipper sitta å vänta på att nån ska ringa upp, man får besked att man har ett svar, går in å läser när man kan, superbra !!

Jag lagade Chili con carne idag, typ 100 år sen sist, quesedillas till det så fick det vara bra. Jag har även bakat en Italiensk ricottakaka med apelsin, enbart smeten var "to-die-for", man måste ju slicka av slickepotten juh 😄 Den ska skäras i skivor, grillas, serveras med vispad grädde, apelsinzest å så typ jordgubbar, blåbär, hallon 😊 Receptet fanns i senaste numret av "Elle Mat och Vin"  för den som är sugen.

Imorrn blir det lite städning, vårsolen är grym.... 😖 Jag försöker hålla igång lite lagom, att sitta still är inte bra det heller

Detta borde många ta till sig...... 💗

HA EN BRA KVÄLL !!





Kommentarer

Populära inlägg