Långhelg....

.... står för dörren...
Har jobbat 16 av de senaste 18 dagarna så det ska bli skönt.
Ska vara i Kalmar 8.30 imorrn bitti o sen hem en sväng till Öland när jag ändå måste köra så långt som till Kalmar.
Lill-loppan ville fika efteråt så det får vi väl göra :))
Lite andra ärenden när jag ändå är där..
Nu har vi samma å än fler affärer här men iaf.
Insåg att min samling underkläder ser alltför sorglig ut så det får nog bli en inköpsrunda vad det gäller det.
Vet inte än om jag åker tillbaka imorrn tidig kväll elr om jag stannar över till lör, får se lite vad barnen har för sig också.

Fick besked av chefen idag att jag är garanterad jobb till början på dec iaf, sen får vi se.
Bättre än inget, jag får nya a-kassedagar men det är ju ingen lösning.
Jag får inte mer i a-kassa ändå.
Det blir lite konstgjord andning över det hela men ju längre man är kvar är kanske chansen större att få fast till slut.
Men det är en psykisk press även om jag fått lite frist nu.
Kan andas lite lättare ekonomiskt i höst iaf..

Vi hade tydligen bärbuskar på tomten, min käre sambo har tjatat om det i nån vecka nu så jag gick o inspekterade det hela.
Å jösses vilka vinbär !!! (svarta...)
Stora som körsbär är dom..
Plockade ner en 3 L bunke på 10-15 min bara !!
Så igår var tanken att göra gelé men jag orkade helt enkelt inte.
Slängde ur frågan på fb om man kan göra gelé på frysta bär å det kunde man.
Men googlade efter en vinbärskaka på nätet o hittade ett som lät gott så den bakade jag igår.
Grannarna våldgästade oss ett par timmar så det blev kaffe, whiskey o vinbärskaka för herrarna o italienskt rödvin o vinbärskaka för oss damer :))
Riktigt gott ihop faktiskt !!!
Resten tog jag med till jobbet o bjöd på å det uppskattades.

Vinbärskaka, ca 20 bitar:
4 ägg
4 dl socker
(jag tog 3 dl å det räckte..)
4.5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
ev lite vaniljsocker
4 dl svarta vinbär
1 dl nötter hackade
100 gr kylskåpskallt smör
 
Vispa ägg o socker pösigt, ha i mjöl o bakpulver.
Häll upp i långpanna på bakplåtspapper.
Strö över vinbären o de hackade* nötterna.
Hyvla över det kalla smöret, grädda i 175C ca 30 min.
*Tips att hacka nötter:
Lägg dom i en plastpåse typ 1L, nyp ihop påsen, slå sen över nötterna med brödkaveln.
Ta-daaaaaaa.....helt perfekt hackade nötter, inget spill elr smul :))
Vill man kan man gå över dom med en kniv för att få dom mer jämna men det är en smaksak.
 
Jättegod kaka !!!
Men nu får det bli tv, plocka ihop lite prylar jag ska ha med imorrn.
Å sen blir det sängen för jag e trött.......

HA EN SKÖN KVÄLL !!!
 



Kommentarer

  1. Hoppas du fått vila ordentligt denna helgen!
    Fungerar det för dig att jobba?
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg