En underbar jävla jul....


Åååååhåhååååå, vad vi skrattade... :))
Skrattade så tårarna rann på oss.....
Men ibland fastnar skrattet i halsen när alla fördomar å familjekonflikter ligger å bubblar under ytan på det extremt tillrättalagda, slätstrukna julglädjen.

Maria Lundqvist/Robert Gustafsson gör ju det knastertorra, perfekta akademikerparet som ska fira jul med sin son, dennes pojkvän o hans familj för 1a gången.
Å en gravid kvinna mitt i allt...
Helena Bergström gör den frånskilda mamma o hennes toyboy följer med.
Men exmaken finns också där....

Paret Lundqvist/Gustafsson är så knastertorra så man hör hur det frasar när dom rör på munnen.. .))
En frispråkig farmor finns också med å en lillebror som säger vad han tycker.. :))
Handlar om hur gamla fördomar å familjekonflikter kommer upp till ytan när det ska firas jul fast ingen vill kännas vid att dom har fördomar..

Å Maria gör en helt sanslös snubbelscen i filemn, där kommer "Sally" fram.
Hon har en enastående kroppskomik i den långa, gängliga kroppen, tycker hon är en suverän skådis !!
Å skönt att se att även Helena Bergström åldras med tiden.. :)
En myyyycket sevärd film, borde bli en klassiker vid jul likt "Tomten är far till alla barnen..."

Å jag säger som min kära bloggsyster Beata Morot:
RÖR INTE MIN JUL !!!
Det SKA vara julklappar till både stora å små..
Sen behöver det inte vara dyrt å vräkigt utan hellre nåt mindre å mer genomtänkt..
Det SKA vara god mat.....
Det SKA vara mycket "lull-lull...."
Å har man julgran så SKA det vara en riktig, jävla amerikansk Disneygran med massor av kulor o glitter, rött-guld å nå kitschigt...
Har av ekonomiska å rent platsmässigt rationaliserat bort julgran sista 5 åren men när jag hade gran å om det blir fler granar SKA den vara grym.... :))

Var å en får fira på precis sitt vis men jag blir förbanand på folk som muttrar å gnäller om julen när jag berättar om hur jag vill ha det.
Tycker synd om dom som firar spartansk jul men det är upp till dom...
Bara man själv trivs men man behöver inte spy sin galla över hur andra firar..
Å jag vet, det är många ensamma där ensamheten blir än tyngre över julhelgen, föräldrar som inte får träffa sina barn, gamla o hemlösa som inte har nån att fira med.
På många ställen finns ju alternativ jul å det är fantastiskt med den välgörenheten.
Skulle gärna jobba på ett sånt ställe några timmar en julafton, få göra nåt för de som inget har..

Idag fortsätter vi på jultemat, ett besök på Huseby Julmarknad sak det bli.
Känns jäääääätteinspirerande i regnet...... elr INTE...
Ska hämta mina linser också..

Vi skippade Sannex i Mörrum igår kväll till förmån för filmen, det var dessutom Filmpremiär dagen till ära å det var den värd !!
Sannex spelar på Sandra i Kalmar ikväll men imorrn kommer dom hit till Växjö å spelar på Swing (den andra dansklubben) så då ska vi äääääääntligen svänga våra lurviga :))
Nästa fre blir det Blender i Mörrum, ska bli grymt roligt !!!

My kind of christmastree....

HA EN BRA DAG !!!




Kommentarer

Populära inlägg