Julmarknad..

Ljusinstallation av Alséns i Glömminge, Öland.
 
........ på Huseby bruk bevistade vi igår..
Huseby bruk är ett gammalt järnbruk å 1979 gick det över i statens ägor.
Sista ägarinnan hade i testamentet skrivit att allt skulle bevaras såsom det var å det har dom gjort.
För en retrofantast som jag (40-50-60 tal) så var handelsboden en guldgruva..
Vissa förpackningar känner jag faktiskt igen...


De hade även ett helt hem fr 50-60 talet intakt.
Tv'n stod i en möbel med dörrar, en lekhage fanns på golvet där man la småbarnen när dom skulle fixa med mat å annat.
Tänk så praktiskt, idag skulle det inte förekomma.
Men varför inte???
Alla gamla bruksföremål som en handdragen köttkvarn, mormor hade en sån, porslin mm.
 
Men man ska inte, jag upprepar INTE åka dit i högklackade stövletter...
Spec inte när det har ösregnat av å till sista dagarna....
Denna fåfänga...*suck*...
Snarare gummistövlar med broddar hade varit bättre....
Tur jag hade en stadig man att hålla mig i :))
Men å andra sidan hade han bara seglarskor på fötterna men man välter inte honom så lätt..... :))
Å ett par handskar hade varit bra att ha när det är 14e nov...
Å ett paraply...
Till mitt försvar så var det 1a gg jag var där så jag hade inte aning om hur det såg ut.
Vi hade tur att hitta en park.plats nära ingången för det var fullt ute på åkrarna..
Å där var rena lervällingen, nåt grymt så lerjoxigt å skitigt...
 
Leriga grässlänter är inte det bästa när man har högklackat på sig kan jag säga...
Tur jag inte drog på arslet i skiten :))
Å i vissa byggnader var det inte så mycket bättre, en trappa var så vind å sné, trappstegen både sluttade å sviktade.
Att inte nån slog halvt ihjäl sig där..
Så det är inget för en handikappad.
Vissa ställen är bra som ligger på markplan men helt omöjligt att ta sig in i o runt inomhus i vissa byggnader.
 
Men det fanns fantastiskt mycket fint, allt från grytlappar till glaskonst å allt däremellan.
Oerhört mycket mat...
Så vi har köpt påläggskorv så det räcker nog till påsk :))
Köpte även ett marsipanbröd med päroncognac att lyxa till jul å nyår med.
Inhandlade en havtornsmarmelad från sö Öland..
Behöva åka till Huseby för att köpa öländsk marmelad.. :))
Å min gamla klasskompis (lekis till 9an..) Yngdén hade sitt deliknäcke där, det var flera som sålde det.
Alséns från Glömminge med sina fina marschallklot, se bilden ovan..
Så otroligt fina i trädgården.
Dom hade även en trädgård med tusentals elektriska ljus där men det var skymning när vi åkte därifrån så korten blev inte så bra.
 
Men innan vi åkte iväg skulle jag ju hämta mina linser...
Glad i hågen å med raska steg så styrde vi kosan mot optikern...
Nu hade dom ju strula till det ordentligt, när jag ringde för 2.5 v sen hade dom inte ens beställt dom...
Å när jag fick sms om att dom var klara i tors så hade jag en tanke i bakhuvudet att HUR kan det ha gått så fort??
Mina linser är ju inte en dussinvara direkt..
Vä har alltid funnits på lager men hö måste special tillverkas pga extrema brytningsfel + att man måste vrida lite på slipningsvinkeln för att den ska ligga rätt i ögat..
Till råga på allt har jag ju fått ålderssynfel dessutom... suck..
Men man kan inte knö in 3 olika synfel, översynthet, extrema brytningsfel på hö öga å ålderssynfel i en å samma kontaktlins så jag får komplettera med enkla läsglas.
 
Men vi var ju rätt så strikta mot henne när vi kom så hon gav mig samma rabatt som sambon får för sina glasögon trots att jag inte var berättigad till det.
Jag betalde å fick linserna å tittade på dom
Då var dom inte färgade....(men va faaaaaaaan??)
(där kom förklaringen till varför det gick så fort..)
Va??!!
Ska dom färgas???
Ja, dom ska färgas i Aqua 50%...
Hon letade i beställningen å visst skulle dom det...
Å nej.....
Förlåt...
Men vi skickar dom direkt så behöver du inte betala för det...
 
Alltså.........maken till strul har jag inte varit med om...suck..
Men för den rabatten jag får så får det väl vara ok då...
Men tröttsamt att vänta så länge, jag var där 23e sept...
Så ikväll får det bli dom gamla igen...
Kl 18 så taktar Micke i Sannex in 1a låten på Swing här i Växjö..
Ska bli jätteskoj att få dansa till dom igen :))
 
Tvätten snurrar för fullt å snart får vi inta lite frukost...
 
 
HA EN SKÖN SÖNDAG !!!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Populära inlägg