Trött hjärna....


Har ju inte kommit in på bloggen på några dagar.
Vart helt plötsligt utloggad å kunde inte logga in.
Efter mycket huvudbry så tänkte jag att kaaaaaaanske  har min gamla email som adress å testade å det gick.
Bytta ju email för den gamla var så lång å krånglig å eftersom jag alltid är inloggad så hinner jag glömma inloggningsuppgifterna.
Är ju flera år sen jag bytte den adressen..
Men varför jag blev utloggad vete faan...

Har nu fått besked att jag får ej fortsatt anställning så jag är arbetslös den 9e dec..........
Förklaringarna var många men jag klarade inte det jag huvudsakligen anställdes för, expeditionen.
Jag fixade 50% men inte resten.
För mycket hjärnstress, för mycket olika saker på samma gång så det gick inte.
Å andra sidan så går vi på knäna i jobb, mina jobbarkompisar utbrast -VA???!!! å tappade hakan när jag delgav dom beslutet......
Men det är arbetsgivarens marknad idag...
Men det är tung, tungt att alltid behöva börja om på nytt nån annanstans..
Att försöka passa in, att lära in på nytt..
Å jag får nuvarande inkomst exakt halverad... :(

Jag har ju själv kommit underfund med HUR utbrändheten påverkat hjärnan (längre inlärningstid bl a...) men av en händelse snubblade jag över en fråga i en veckotidning, en kvinna förstod inte vissa ord i hennes sjukintyg.

Jag har kognitiva besvär o arbetsminnet är nedsatt pga tidigare långdragen depression men obehandlad hjärnhinneretning som grund.
Det kognitiva innefattar uppmärksamhet, minnet, problemlösning å inlärning.
Jag har vissa kognitiva besvär, det innebär att tankeprocessen är nedsatt o det är svårt att komma ihåg, hålla uppmärksamheten uppe vid längre koncentration, att planera, sätta igång å avsluta saker.
(Där har jag inte så stora problem, är en jävel på att planera å få saker gjorda men när jag blir mentalt stressad så kickar det in ofelbart, då blir det blackout....)

Med kognitiva besvär så löser man inga problem, man tappar koncentrationen, har svårt med inlärning.
Man sorterar inte intrycken å blir lätt uttröttad.
Jag orkar inte med för mycket "stök", rörigt rent prylmässigt, vill ha ordning o "städat"  runt mig,.
En "lugn" miljö...
Stressande, störiga ljud som en radio som skvalar å brusar elr musik i affärer osv...
Jag blir helt slut i huvudet av det..

Det normala känslofilter som de flesta har har jag inte kvar.
För att hjärnan inte orkar filtrera o bearbeta känslomässigt så allt kommer på en gång.

Arbetsminnet utgör en viktig del i vårt tänkande.
Arbetsminnet är en del av korttidsminnet (vilket jag har noll ibland, jag hinner glömma vad jag tittar på medans reklamen går på tv'n..) å skiljer sig från långtidsminnet.
Arbetsminnet-korttidsminnet gör att vi kan tänka mer än en tanke åt gången.
Arbetsminnet är viktigt vid nyinlärning men spelar också roll i kommunikationen mellan människor.
Fungerar inte det så kan man inte hålla informationen aktuell under den korta stund som behövs för att vara uppmärksam, läsa å komma ihåg.

Å när det inte funkar med korttidsminnet så plockar arbetsminnet fram långtidsminnet.
Därför är jag ftf hyfsat snabb i huvudräkning, jag lärde mig det i skolan.
Förmodligen  därför jag har alla datum, händelser å annat som ett datachip i den redan överbelastade hjärnan.....*suck*..
Jag är inte en 1/10  så snabb som när jag jobbade på macken, jag räknade snabbare än datorn gjorde då men då rätt bra.
Å med lite träning så kommer jag nog dit igen...

Allt detta läker ut så småningom när depressionen går över men jag har ju fått så många mentala smällar sen dess så det får aldrig tid att återhämta sig helt, att läka å det blir nog inte bättre än så här..
A's bortgång slog undan allt som jag fått tillbaka + all mental stress för den långa arbetslösheten å ekonomin efter det..

Jag har accepterat att jag är sån. jag försöker få en bra miljö runt mig för att minimera hjärnstressen men jag kan inte isolera mig.
Jag måste acceptera-tåla viss stök, alla kan inte vara så extrema som jag vad det gäller ordning.
Å andra sidan tycker jag man kan ta viss hänsyn också å inte göra det värre än det är.
Men det är en balansgång som är svår ibland..

Tog en tur till GS för lite shopping men det blev inga jeans, dom var inte så sköna som de jag köpt innan.
Blev en Lumene dagcreme o en dosa rouge av Kick's eget märke.
Testade 2 parfymer, den ena var Diesel Loverdose Red Kiss o den andra var Thomas Sabo's Karma.
Diesel's hade jag testat innan men ville jämföra de 2 men Diesel vinner med hästlängder.
Skulle gärna ha bägge, det är ju jul  snart så kanske tomten kan komma med en så köper jag den andra.

Å tro det elr ej men det blir nog en Ullared's resa 5e dec.
Volvo arrangerar den för en mycket blygsam summa så vi har bokat.
Vi vet inte än om vi kommer med men jag väntar med mer shopping tills dess isf.

Fick sms om att mina linser ÄNTLIGEN har kommit så på lördag innan vi åker till Huseby Julmarknad så ska jag hämta dom.
Men med så mycket strul å så lång tid (var där 23 sept..) så får dom sannerligen ge mig rabatt.
Käre sambon är både kund där o anställd på Volvo så dom skulle våga neka..

Imorrn blir det bio iaf, En underbar jävla jul...
En film i samma stuk som Tomten är far till alla barn..
Om den moderna tidens nya familjekonstellationer som ska fira jul ihop för 1a gången..typ..

HA EN SKÖN KVÄLL !!






Kommentarer

  1. Tråkigt att anställningen inte blev förlängd ... kan tänka mig att det är jobbigt för dig med allt som är runtomkring dina besvär och allt som följer med det. En del människor mötd av fler motgångar än andra ... livet är hårt ... och det är inte rättvist. Tror och hoppas allt löser sig till det bästa för fin, trots allt. /Mormor

    SvaraRadera
  2. Fy så tråkigt att du inte fick fortsätta och jag kan förstå att det känns jobbigt att som du skriver "alltid börja om".
    Kul med bio, den filmen skulle jag vilja se.
    Ha en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg