Lyckliga gatan...

 Huvudentrén.

.......... finns inte mer,
du har försvunnit med fina kvarter...... 
Ja, det är nästan så jag kan sjunga...
Inte riktigt men inte så långt ifrån...

Igår efter att jag varit på mammografi så tog jag en frukostfika i väntan på att affärerna skulle öppna.
Innan jag åkte tillbaka till Småland så tog jag en sväng runt mitt gamla jobb, Rifa.
Men det var med stor sorg i hjärtat jag återsåg den... :(

Jag var hoppade ju av gymnasiet efter ett år å ville börja jobba.
Jag var blott 17 år gammal....
På den tiden 1984 så satte man skoltrötta ungdomar på en "Ungdomsplats" på nåt företag, i mitt fall Rifa i Kalmar.
Man fick vara där 6 mån för den ooooooooerhörda summan av 85 kr per dag !!
Jag jobbade då på lagret med att förpacka kondensatorerna för jag var ju inte 18 år å fick hålla på med maskinerna.

Men i mars -85 så var det anställningsstopp när min tid var ute annars hade jag kanske fått stanna kvar där.
Jag gjorde lite annat under drygt 2 år, bl a var jag uppe i Småland runt Hillerstorp/Gnosjö å jobbade.
Gick en Fordonsmekanik utb på AMU i Kalmar (nu Lernia) för jobb på Volvo men så blev det inte för mig.
Men sept -87 var jag inne på arbetsförmedlingen (då den gjorde skäl för sitt namn) å hittade en annons på anslagstavlan, frågade en arbetsförmedlare, fick en tid å åkte in.
Jobbet  var mitt å jag började 26e sept -87.

Då gick det under LM Ericsson, -89 köptes det upp av Finnvest.
Då en blomstrande industri med över 700 anställda.
Då när alla hade jobb, man kände ingen som var arbetslös....
Folk kunde leva på sin lön, kunna ha ett liv..
Vi hade så roligt, livet lekte med jobb, bilar å rock'n'roll.....
Man gick med glädje in genom dörrarna, den ni ser ovan när vi kom med bussen på morgonen, då jobbade vi 7-16.
Vi var ju Rifa-iter :))
Såååå många ggr jag har gått in genom den dörren...
När jag återkom efter äldsta dotterns födelse så var det 2 skift å då fick man köra med bilen så då använde vi källaringången. 

Jag var där i 12 år till sept -99.
Jag blev erbjuden uppsägning pga nedskärningar å jag var gravid (sonen född jan-00) å skulle inte kunna återgå förrän senare delen av -01.
Då var det ca 370 anställda kvar.
Så på dom 12 åren så halverades personalstyrkan., det utlokaliserades till Bhatan i Indonesien.
Billigare produktion å löner.....
Nån gång -05/06 las det ner helt å hållet å sen har det fått stå....

Idag är det Kalmar sorgebarn.......
Det som en gång var en stolthet ihop med Volvo å dåv Bombardier (tågvagnar) är idag en stor sorg för Kalmar...
Grannen var Arla mejerier så de 4 företagen försörjde många tusen Kalmariter å Ölänningar.
Ungdomsgäng ockuperade byggnaden, massiv skadegörelse, trasiga fönster å klotter.
Till slut hägnades området in men ingen gör nåt.
Marken är kraftigt förorenad av bl a bly, vi sprutade ju kondensatorbenen med tenn.
Men ingen vill ta tag i det å sanera.
Hög kostnad å jag vet inte om det kan sprida sig om man börjar gräva i det
.
Ingen kvinna i fertil ålder fick jobba inne i tennsprutningen, (pga av blyhalten) dom såg ut som rymdmän de som jobbade där med masker å skydd.
2av min forna arbetskompisar är borta idag, min lilla extramamma Babsan som tog hand om mig från 1a dagen å hennes kompis E.
Hon gick bort i levercancer -03 å hennes kompis i nån mysko blodsjukdom senare.
Så på så sätt är jag glad att man kom därifrån.

Men vilken tid jag hade där......
Matsalen...
Där har jag suttit såå många ggr å ätit lunch.
Då -87, kostade 10 matkuponger 145 kr, subv av Rifa men ändå..
Man köpte i receptionen å skrev upp anst.numret som var 6041 för mig.
Sen drog dom det på lönen... 
Kaffekupongerna kostade 20 kr för 10 st så slapp man fippla med pengar varje dag. 
 Det som en gång var lastbryggan..
Så mycket gods som rullat in-ut genom dom dörrarna...
 Källaringången...


Jag var ju hemma i några timmar över natten tors-fre...
Sonen kom å gjorde mig sällskap.
Fick ägna 30 min till att röja upp efter dom som lagat mat å vistats där under tiden jag inte varit hemma...
Deras uppfattning av "ordning å reda" skiljer sig väl rätt markant från min... :)
Ungar....."suck".. säger jag bra men det är roligt ändå att dom vill vara där.

Igår efter middag jobbade jag på fiskaffären, var helt slut när jag kom hem.
Tittade på Lets Dance sen däckade jag i soffan.
Upp imorse, iväg å jobba i fiskaffären men idag var det segt.
Skitväder så inga kunder ville ut förrän 12 tiden.
Vilat en stund hemma å en dusch så är det lördagskväll.....
Sambon fixar käk så snart ska vi äta........

HA EN SKÖN KVÄLL !!







Kommentarer

Populära inlägg