Smal.....

....å hälsosam ska man vara......
Ja, det har knappast undgått någon sen tidigt 80 tal då fitnesstrenden drog igång med Jane Fonda å Kniiiiiiiip-Susanne Lanefelt här i Sverige.

Årets upplaga av "Biggest Loser" drog ju igång i måndags i 7an.
Jag har följt det i några år nu, sista åren mer kontinuerligt.
Jag gör det inte för att "gotta" mig i andras elände eller förfasa mig hur de ser ut utan för att det är lika ofattbart varje gång hur mycket man kan åstakomma på kort tid.
Å jag led verkligen med tvillingsystrarna som åkte ut i tisdags.

Den ena var så förkrossad, jag hoppas hon ändå fått den kick hon behövde för att kunna fortsätta på egen hand.
Måste vara tungt (på många sätt..) att väga in på 168 kg när man är 26 år...
Ola var förbannad för sin låga viktnedgång, han hade bara tappat knappt 4 kilo.
MEN det är ju så, ju större du är, desto mer tappar du i början.
Å han vägde in på knappt 124 kg, då kan man inte räkna med en viktnedgång på 12 kilo som Pierre hade som vägde in på modiga 180 kg !!
Men trots sin tunga vikt är han inte begränsad i sin rörelsemån, han är förvånansvärt snabb å smidig med tanke på vikten.
Jag undrar om vi inte ser en vinnare där...

För så är det........
En kvinna kommer ha mycket svårt att vinna Biggest Loser.
Männen är i regel tyngre, dom tappar vikt med effektivt, alltså mer per vecka.
En man på 180 kg kan utan problem tappa 50% av kroppsvikten å få normal kroppsvikt utan problem, det är ju procentuell viktnedgång som gäller.
Som en av kvinnorna förra året, hon vägde in på knappt 100 kg.
Skulle hon tappa 50% så skulle hon hamna under 50 kg å det är mycket svårt å inte så hälsosamt.

För många har mat varit en medicin, precis som för andra som använder div droger för att självmedicinera.
Men det svåra med matmissbruk är att mat måste man ha för att överleva.
Man behöver inte alkohol, hasch, amfetamin, heroin, tabletter eller vad man nu "medicinerar" med men mat måste du ha för att överleva.
Så trots att det kan vara din största fiende så måste du ändå ha det.

Å om jag nu är så jävla duktig å vet allt, varför håller jag på med mina 5-7 kg upp-å ner??
Jo, jag älskar mat, det är en passion ihop med bakning.
Jag tycker det är fantastiskt roligt att baka, inte så mycket för att äta det (jo, det är såå gott men jag kan lika gärna köpa..) utan just mest för att det är såå kul att baka !!!
Å jag älskar mat.....
Jag lever med mat dygnet runt, i bägge mina jobb, med att ständigt ha ideér om matlådor till mig å sambon.
Samtidigt försöka hålla kalorierna nere så gott det går.
Jag gillar att träna, jag sakar gymmet, tycker det är kul med den sortens träning.
Så varför dippar jag då mellan varven i vikten??
Jo, ett trött psyke....
Å ekonomin....

När psyket är trött, då kommer jag mig inte för nånting....
Definitivt inte träning TROTS att man-jag mår bättre av det.....
Men jag har inte råd med träning på gym.
Jodå, man behöver inte nåt gym för att vara fit men att alltid träna själv på egen hand utan nån som helst push så tappar jag mental ork å då tar jag slut.
Trött psyke kallas det.....

Några som inte har komplicerad relation till mat är Sveriges yngsta mästerkockar !!
Å vad jag skrattade åt dom igår, det började ju då.
Dom är så lill-gamla å roliga allihop !!
Som när Mannerström sa till lilla Elina när hon gjorde räkspett:
Blir det inte surt då??
Men jag veeeeeet vad jag gör........
(jag är upptagen, han behöver inte stå här å skräpa.
Den gubben kan gå till han bredvid....) 

Eller Jonathan:
Man lever inte så länge, man ska äta gott den lilla tid man har här.....

Någon:
Hmmmmm.... Thailand?? Kina??
Eller heter det Japanien?? :)) 

Å när Tina tårtade Mannerström trodde jag dom skulle skratta ihjäl sig :))
Bra av Mannerström att "bjuda" på det :)

Nähä, borde ge mig ut en runda men jag får spara benen.
Vet vilka arbetsuppgifter som väntar på jobbet i eftermiddag å det tar på benen.
Imorrn har jag 10 tim arbetsdag i fiskaffären, på lör 7 tim.
Lör kväll blir det nonstopdans i parken till Sannex-Blender å  tidigt sön förmiddag ska jag å pinglan B in på "Gratis löpträning med Your Success".
Det är killen som masserade på Kallskänk som har det, han är pt, massör, coach mm.
Hur mycket jag orkar "springa" sön förmiddag med de dagarna i benen vet jag inte men jag ska dit iaf.
Å pinglan B ska på 50 års partaj så vi får se hur "pigga" vi är ;)

Såååååååå.......
See you at sunday !!

HA EN BRA DAG !!!
 






Kommentarer

Populära inlägg