Söndag.....


Ännu en vecka har gått....
Idag drog jag ut på en pw, den första på 2 mån å 10 dagar....
Satte på Runkeeper men den registrerade bara tiden å inte distans-kalorier, vet inte varför det blev så.
Den har funkat innan iaf men skitsamma, det är ca 6.7 km.
Tog exakt en timme så det får duga.
Fick se att det finns gratis löpträning i Växjö på söndagar så nästa söndag ska jag hoppa på det.
Det är den killen som masserade på Kallskänk när jag jobbade där som har det.
Han är massör, PT mm å en jävel på att få folk att prestera sägs det.
Å mitt trötta psyke kan behöva en knuff i rätt riktning....
Ska bli kul att prova på iaf...

Invigde nya skorna idag men kom inte undan ett litet skavsår.
Men om det är skorna eller om jag fick nåt litet skräp i skon vet jag inte.
1a biten av grusvägen var nog nygrusad för det var väldigt knöligt att gå på den.
Annars sitter dom som en smäck på foten, Asics passar mina fötter perfekt !!
Lite smalare sko, satt som gjuten.

Hade ju samtal med kära "Asta" häromdagen.
Det gäller hennes studier till barnmorska å hon ska skriva uppsats om klimakteriet.
Hon frågade mig om vad jag tänker när man hör ordet klimakteriet??
En trött, lönnfet, halvsvettig klimakteriekärring med stripigt hår......
Nja, kanske inte riktigt så illa men inte långt ifrån.......

Sambon har inga problem med att kroppen åldras å det har väl inte jag heller på så sätt.
Men jag kommer aldrig förlika mig med det kroppsliga förfallet för det kan man påverka till viss del.
Man kan inte se ut som en 20 åring men man kan försöka hålla normal vikt inom BMI 20-25, det är ännu viktigare för det är svårare att gå ner när man blir äldre.
För sjukdomar såsom diabetes 2 osv så är det än viktigare att hålla normal vikt.
Även för skelettet typ benskörhet är det viktigt att man håller igång å belastar det. 
Å jag har det på nära håll då mamma lider av det å det är ju till viss del ärftligt.
Så det är bara att nöta på....
Imorrn börjar årets "Biggest Loser", kan dom ska väl jag kunna.....

En maskin tvätt har körts, har hängt ut det.
Ljuvligt väder, bara diset försvinner så blir det nog riktigt varmt å skönt.
Fick hem varsin räkmacka från jobbet igår som jag hoppas vi kan avnjuta på altanen lite senare. 
Igår gjorde sambon helstekt fläskytterfilé (alltså renskuren kotlettrad..)  i ugnen, så gudomligt gott med kött.
Blivit mycket fisk på sistone så även idag.
Pankopanerad kolja med en kall citronsås får det bli.
Lite broccoli å kokt potatis till det så har vi 2 matlådor till mån-tis som jag inte behöver fundera på.
Gjorde ju en varmrökt laxpaj förra helgen, så länge sen sist å sååå jäkla gott !!!
Inte så mycket smalmat men denna degen är acceptabel å framför allt, den blir spröd !!
Pajdeg:
75 gr smör
1.5 dl vetemjöl
1 dl siktat dinkelmjöl/grahamsmjöl
2 msk kallt vatten

Kör samman pajdegen snabbt i matberedaren.
Kavla ut å täck en pajform 24 cm å låt vila i kylen 30 min.
Förgrädda pajskalet i 10 min i 200C.
Glöm inte nagga botten.

1 liten påse babyspenat
smör, vitlök
300-400 gr varmrökt lax
Riven ost
2-3 skivade tomater

3 ägg
3 dl grädde-mjölk
En nypa salt, tänk på laxen akn vara salt, det beror på vem som rökt den...
peppar
ev lite cayennepeppar, pepparmix, paprika, det väljer man själv.

Fräs spenaten i lite smör å vitlök, lägg i botten på pajskalet.
Plocka sönder laxen å fyll pajdegen.
Strö över riven ost. 
Häll på äggstanningen å lägg de skivade tomaterna överst.

Grädda i 200-225C ca 30-40 min.
Den är klar när äggstanningen stelnat, kolla innan ni skär i den.
(jag fick sätta in min ytterligare 5 min..)
Servera med en fräsch sallad å ett glas kallt vitt vin.

HA EN SKÖN SÖNDAG !!!





Kommentarer

Populära inlägg