Lucia....



Jag 17 mån å syrran 5 år, Lucia -68.
...... är i antågande....
Tyvärr har den fina traditionen urholkats å förstörts av vissa grupper så det är inte mycket kvar av den.
De som nu växer upp får ju inte den känslan vi hade för det.
Själva röstningen kan man utesluta men det är en så fin tradition så det är sorgligt att det blivit som det blivit med det.
Även ursprunget är italienskt så har vi i Sverige formar vårat Luciafirande såsom det har varit.
En fin högtid i den mörkaste natten, då kommer Lucia med ljus i håret.....

Många är de Lucior som man firat, både när man själv var barn å mina barn i sin tur.
Alltid var det nåt som krånglade el nån som blev kissnödig mitt i alltihop.
Många dråpliga situationer har inträffat 😊

Haft ledig dag idag men så mycket "ledigt" blev det inte...
Ack vad man kan lura sig själv hur mycket man tror man hinner med på 90 min.
Åkte till frissan 9.30, klev in på salongen prick 10.00 !!
Gick ut därifrån 12.10, åkte til Maxi å handlade.
Hade tänkt handla på CG, tagit en fika å köpt resten av julklapparna innan jag skulle till kiropraktorn men insåg när jag stod i kön att tiden räckte bara till en snabbfika.
Krånglade mig tillbaka till stan, leta ny park.plats å ilade iväg till kiropraktorn.
Väl där var det inte så illa som för 2 v sen men tillräckligt.

Sen gick jag en runda i innerstan men hittade inga klappar så det fick vara.
Dock handlade jag till mig själv på Kicks.
Nytt saltvattenspray från Björn Axén å ett jättesnyggt vardagsläppstift.
Tillbaka ut till CG för att handla å sen kunde jag köra hem.
Då var klockan 15.30 när jag körde upp framför garaget.
6 tim exakt var jag borta !!
Plockade upp maten, sen la jag mig.
Somnade nån timme till sambon kom hem, sen har jag bara lagat mat.

Skapade en ny rätt idag, Lutfisktorsk 😊
Varken sambon el jag gillar Lutfisk, jag har lite svårt för både doft å konsistens men jag tycker om tillbehören.
Å torsk är ett utmärkt alternativ, gör sig jättebra till tillbehören.
Sen lagade jag stekt fläsk med löksås så nu har vi matlådor för tis-ons.
Tors blir det korvgryta från frysen, ev bulgur till det.
Fre blir det krämig pastasallad med varmrökt fläskfilé till det.
Så är matlådorna fixade denna veckan.
Jobbar ju 8.15-19.15 varje dag utom lör då vi stänger kl 14 så jag har ingen lust att stå kvällstid å laga mat när jag kommer hem.

Lussedans på klubben imorrn så jag får ta med ombyteskläder å åka dit en stund.
Hur mycket ork som finns återstår att se......

HA EN FIN LUCIA.....









Kommentarer

Populära inlägg