Vi...





....... åkte iväg i söndags till Kosta för att gå på julmarknad.
Vi kom iväg lite i senaste laget men så är det när man e trött på morgonen å dessutom behöver fixa lite hemma.
Det var inte så långt som jag trodde, gick ju att gena över skogen vid Lessebo så ungf 5 mil är det härifrån.
Vi gick in först på varuhuset, där är ju flera små butiker.
Finns så otroooooligt mycket vackert glas i alla former å prisklasser.
Man skulle kunna köpa hur mycket som helst......

Vi gick runt i butikerna, bl a Port House, en inredningsbutik med marin stil, typ am.östkust.
Köpte en plåtburk för kakaopulver liknande de jag har till bakpulver å vaniljsocker.
Sen skulle vi ta en fika å vi skippade restaurangen för det var rätt mycket folk där så vi valde godisbutiken där dom sålde godis å fika.
Men snälla Torsten Jansson..........köp in muggar som håller tätt...
Sambon fick hämta flera pappersmuggar för de läckte som ett såll innan han fick en som höll tätt.
Jag drack ur flaskan..

Vi gick in på den stora Outletbutiken men jag blev besviken...
På en "Outlet" förväntar man sig rätt bra priser även om det är märkesvaror.
Men jeans för 700-800 kr kallar jag inte Outlet.. 
Såg en väska jag kunde tänkt mig, en svart, lite snyggare men 450 spänn var för mycket för mig.
Å det är nog enda stället där jag sett det är 3 ggr så mycket herrkläder som damkläder.....
Så shoppingen blev blygsam, 5 par grafitgrå strumpor åt mig.
 Men dom hade ett "Julrike", där fanns allt, precis ALLT du behövde för julens dekorationer mm. 

Så skulle vi gå in på Julmarknaden.
Kostade 60 spänn som inträde men vad vi betalade inträde för vet jag inte.
För att handla i de små bodarna??
El kliva in i ett sagolandskap med 3,5 miljoner ljus??
För nå annat fanns där inte....... 

Å i bodarna fanns bara det vanliga, korv, brända mandlar, sylt, knäckebröd mm.
Tyvärr missade vi precis när dom hade glasblåsning i hyttan.
Vi fick se det 5 i 4 å dom stängde 4.
Jag hade inte ens i tankarna att dom kunde ha öppet en söndag.
Dom blåste sista glaset när vi klev in så det var synd.
Det är ren magi tycker jag med glasblåsning, så vackert å fint det blir.
Men som utflykt en annan gång kan man ta det...
Så kvällen var sen innan vi kom hem men vad gjorde det.... 





Det blev inget pepparkaksbak på sön morgonen, ryggen orkade inte men däremot i mån morse klev jag upp å satte igång att kavla.
Ca 100 pepparkakor fick jag på halva degen, resten vilar i kylen till söndag.
Men nästa år halverar jag nog degen tror jag...

Jobbade igår eftermiddag-kväll på sjukhuset å sambon jobbar kvällsskift så det blev en ensam kväll.
Idag har jag jobbat i fiskaffären, handlade lite efter jobbet.
När jag kom hem så somnade jag i soffan en stund men klev upp, duschade, åt lite å åkte till klubben.
Det är ju socialdans varje tis nu när kurserna är slut.
Roligt att se så mycket folk, suverän musik dessutom så det var skoj en stund.

Väl hemma har jag lagat laxpasta å diskat upp efter det.
Jobb imorrn på fisken å sen plingade sjukhuset in på tors.
Så på hemvägen ringde jag upp Resursen som handhar vikarierna å bad dom sätta mig på "paus" mellan 9e-26e dec samt över Nyår.
När jag ändå har fullt upp så är det stressande att höra telen plinga för pass jag ändå inte kan ta så det är bra man kan göra så.
Sambon jobbar som vanligt mellan jul-nyår, det ä ju nästan ordinarie vecka.
Bättre spara dom dagarna till nå annat än ta ledigt då.

Å pinglan B den lilla grisen, hon drar till New York på fredag 😊
Den som ändå kunde åkt dit....suck....
Se NY i julstämning, åka skridskor vid Rockefeller center (enl uppgift kostar det ca 400 spänn..)
Gå in på Macy's, Tiffanys mm.......
Bara existera i The Big Apple......
Men nån gång kanske det kan bli så.....

Ska nog slänga ihop en deg med rågrussinbräck imorrn bitti tror jag.
Tors eftermiddag ska jag nog ta det sista städningen i köket jag inte gjorde till advent å sen baka en mjuk pepparkaka oxå.
Sen finns nog varken tid el ork till nåt sånt.
Men nu är kvällen sen så det får bli sängen....


HA EN SKÖN NATT.....






Kommentarer

Populära inlägg