Sköna söndag......

.......hade jag hoppats på....
Men det blåser halv storm å småregnar ute så så värst "skönt" är det inte, inte ute iaf.....
Skänkte en tacksamhet att jag hade en varm, torr å skön säng att ligga i imorse, att kunna dra täcket om sig å slippa frysa.
Så det har inte hänt så värst mycket här hemma idag men maten står på spisen iaf.
Ett riktigt långkok idag, fläsklägg å rotmos står på menyn idag.
Har precis smakat av buljongen å tillsatt lite mer salt, den var lite fadd så nu får det koka till ca 16.30 innan jag lägger ner kålrötter å så småningom potatis.
Senap till det så är det fulländat.

Igår skulle jag ju göra vitlökssnäckor, klyftpotatis å sallad å hällbetasjärnvägar så gott det var !!! 😄
Vitlökssnäckorna köpte jag i Maxi's delidisk, det är manglad flankstek fylld med vitlöksost å lite persilja tror jag.
Kryddade bara med flingsalt å svartpeppar, så makalöst gott !!!
Flankstek är en sån där "slaskbit", inte så fint kött men rätt tillagad är den supergod å fel tillagad går den inte att äta.
Jag är rätt dålig på kunskap om just nöt men ack så gott med nåt annat än det vanliga.

Gjorde en dessert med turkisk yoghurt, apelsin, lite ringlad honung å hackade pistagenötter.
Skulle vara mynta oxå men jag vill inte äta tandkräm så jag skippade det.
Filéa apelsin så det blir skinnfria fileér å skär i bitar, lägg lite i botten på ett dessertglas.
Fyll på med yoghurt, ringla över lite honung, toppa med mer apelsin å pistagenötterna.
En frisk å lätt dessert när man ätit kött.



Shoppade blygsamt till mig själv igår, en ring från E Sweden.
Min belöning till mig själv för allt jobb i december månad....

Å när jag ändå är inne på ämnet shopping så har väl inte nån missat att Ingvar Kamprad gått ur tiden, snudd på 92 år gammal.
Inte många får förmånen att bli så gamla å vara så vitala som han var ända till slutet.
Många uttrycker "chock" om hans död men det kan det väl knappast vara?
Han var gammal, äldre än de flesta blir idag å ingen lever i evighet.
Men det han gjort för Älmhult å Sverige går väl inte att värdera.

Må vara att han drog utomlands å IKEA's snåriga bolagsformer för att minska deras skatt men han har skapat tusentals jobb som i sin tur genererat stora summor skatt till Sveriges skattkista.
Vi har sett dokumentären om honom, både för 2 år sen å idag som minnesprogram om honom som Jesper Börjesson gjorde för 2 år sen till 90 årsdagen.
Jag gillar verkligen Jesper Börjesson, en mycket bra journalist å programledare, lugn å sansad.
Han å Jenny S tillhör ju TV 4's topp tycker jag .

"Ska jag köpa en skjorta till? Nä, varför det, jag har ju redan skjortor..."
Trots sin enorma förmögenhet som man inte ens kan greppa så förlorade han aldrig värdet av pengar.
Petter Stordalen har ju lite samma filosofi, den norske hotellgiganten.
Javisst, jag kan köpa lite dyrare skjorta å köra lite bättre bil men pengarna man tjänar ska omsättas i arbete å skapa ännu mer jobb.

Det sägs ju att Per Albin Hansson skapade folkhemmet, att alla skulle ha rätt till en värdig bostad å Ingvar Kamprad möblerade den å det stämmer ju.
Själv har jag köksstolar, köksluckor, soffa, säng å bokhylla från IKEA å div smågrejer man köpt under åren.

Jag har pratat med mina föräldrar idag å fått veta ett par saker.
Italienskan är ju redan vuxen å bor utomlands sen länge å har ett bra liv men de andra 2 får en bra start i livet om dom förvaltar det dom får rätt å det är skönt att veta.
Men det finns alltid ett dåligt samvete att jag inte kunnat erbjuda dom nåt under de sista åren, att känna sig som en loser men så är det.
Den dagen jag kan erbjuda dom nåt, den dagen kommer jag oxå kompensera dom för det. 
Nu ska jag bara själv komma på rätt köl hälsomässigt oxå, en tung utmaning men det måste gå.
Lite mellisfika får det bli nu iaf, annars blir det för långt till middagen.....
HA EN SKÖN SÖNDAG !!!









Kommentarer

  1. Hoppas du får en fin vecka! Jag fnissade lite när jag läste om att du inte vill "äta tandkräm" - tänk, det är precis så jag känner om mynta också! :) Vet du vad: jag är säker på att dina barn har fått en fantastisk uppväxt. Det är MYCKET sällan det är det materiella det handlar om för att barnen skall må väl och bli fina människor. Fortsätt var rädd om dig! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg