Trettondagjul.......


....... har det blivit.....
På mitt ljusfat står ett ensamt adventsljus kvar som även det börjar krympa rejält.
Denna dag är det tradition hemma på Öland att koka kroppkakor, ett sätt att sätta punkt el avsluta julmaten.
Vi avslutade julmaten i veckan då sista resten av skinkan åts upp.
Igår blev det hummer med några droppar citron å rostat bröd å lite majonnäs till kvällsmat.
Är skönt med lite lättare mat nu efter julens saliga blandning av allt.
Jag har sålt väldigt mycket skaldjur dessa 2 dagar å många säger samma sak, gott med lättare mat nu.
Ikväll blir det pasta scampi, lätt å gott en helgdagskväll.

Har jobbat 2 dagar, kort vecka kan man säga..
Idag har det varit vilodag, den största ansträngningen har varit att hänga upp en maskin tvätt.
Jag mår "sådär", allmänt uggen, dov huvudvärk, en vag känsla av illamående. 
Hoppas innerligt att jag inte blir sjuk utan kan jobba, det blir mycket jobb 2 veckor framöver.
Så av ovan nämnda anledning så skippar vi dansen ikväll trots att det är vännerna i PH's som spelar.
Men imorrn ska jag plocka ner alla adventsstakar å julpynt, köket tar jag på mån förmiddag.
Så blir det som vanligt igen.....

För exakt ett år sen hade vi  hela -17.6......
Brrrr......... vi fick en ispropp i vattenpumpen så han fick ta loss den å ta in i värmen så det fick töa.
Idag var det +1.5C när vi klev upp men har sjunkit till under nollan nu så kallare väder är väl på gång.
Trettonhelgen är ökänd för att vara en ovädershelg, finns väl knappt ett år utan det varit nåt oväder.

Idag hade vi ju hoppats på att få åka på 90 års uppvaktning men så blev det ju inte...
För idag skulle vår kära Viran fyllt 90 år 💗
Men i början på augusti orkade inte hjärtat längre.
Det är tomt utan henne, sorgligt att åka förbi huset, det är så ödsligt.
Men man lever ju inte i all evighet men vissa skulle kunna få göra det.

Lite senare i veckan får jag börja planera sonens 18 års dag.
Kan ännu inte fatta att yngsta ynglet blir myndig om 2 veckor... 
Jag måste ha blivit urgammal nu känns det som....

HA EN FIN 
HELGDAGSKVÄLL !!!

 



Kommentarer

Populära inlägg