Åter.....

.... till vardagen efter vår minisemester.
Då var 6 dagars ledighet slut, vi har hunnit med Ölands skördefest, Oslo å Köpenhamn.
Vi gav oss iväg i tis morse, det började regna på väg in.
Hade strul med att hitta parkeringsplats, fanns ingen långtidsparkering som var ledig så vi fick ställa oss på vanlig 48 tim trots att vi skulle vara borta i 60 tim.

Bussen kom, vi hoppade på, resan gick till Ljungby där fler hoppade på för vidare färd mot Malmö.
Ett lunchstopp på Mölletofta  blev det innan vi plockade upp guiden vid Emporia i Malmö.
Ju närmare kusten vi kom, desto sämre blev vädret........
Det blåste sinnessjukt mycket när vi körde på bron, det var varning för lätt lastbil, släp å dyl men en buss anses som "tung" men fy för faan säger jag......
Det kom kastvindar så bussen nästan flyttade på sig i sidled, han körde i max 40 km.
Men väl nere i tunneln så var ju resten av vägen lugn.
Väl ombord så fick vi hytterna, generösa mått mätt mot Cinderella å de polska båtarna vi tidigare åkt, bytte om, gick sightseeing på båten å sen var det dags för middagsbuffé.

Man ska inte klaga på mat men det var ingen höjdare, Cinderellas buffe är 10 ggr bättre.
Dagen efter så sa fler i sällskapet likadant, det var ingen höjdare faktiskt..... 😞
Det gungade ordentligt redan inne i sundet så jag tog ett tuggummi redan vid 17 tiden för att få behålla maten.
Efter middagen fick sambon den ooootroligt smarta idén att vi skulle vila efter maten.
Jo, tjena.......
Jag vaknade halv 12, det var var bara att gå upp, klä av sig, sminka av mig å lägga mig igen.
Fick sitta på toastolen för sminka av mig för det gungade för mycket.
Måndagens prognos sa 15-20 sm men väl ombord var prognosen 10-12 tidig kväll å 12-14 under natten.
Vaknade 2-3 ggr under natten, man fick ju inte ligga still i sängen å det väsnades.

Men väl inne i Oslofjorden så var det lugnt, en vacker morgon.
Å det en fantastisk dag !!!
Strålande sol å blå himmel !!
Varmt å skönt när solen värmde men visst, kyligt i skuggan å vindpustarna som kom.
Första stoppet blev Vigelandsparken, en park med hundratals statyer å mycket rosor.
Å än fanns rosor som blommade........







Därefter åkte vi in till city igen, fick flanera på egen hand.
Rådhuset där fredspriset delas ut


Nobels fredscenter


Vidare till Kungliga slottet där kung Harald å drottning Sonja faktiskt bor.
Kronprinsparet Hakon å Mette-Marit bor i en villa i en närliggande kommun.
Norge kommer likväl som Sverige få en regerande drottning i framitden i form
av nuv prinsessan Alexandra.
Hakon å MM's äldsta dotter, MM´s son sen tidigare är ju inte kunglig.
Norsk kunglig vakt

Ner på Karl Johans gate.... 💗

Tyvärr kan inte jag shoppa i Norge, kronan är inte så dyr men deras priser är så höga generellt.
En medellön i Norge ligger på 42 000 nkr !!
Många norrmän som bor nära svenska gränsen åker ju till Sverige för att handla.
Billigare å bättre utbud för dom.
Jag gav 94 kronor för en macka (15 cm) å en mugg Pepsi på Subway =108 sv kr.
Men en tshirt på Hard Rock cafe blev det så nu har jag en till i samlingen.

Innan vi skulle till båten så stannade vi vid Operahuset, det kostade 4 MILJARDER norska kronor att bygga det.
Man kunde gå hela vägen upp på taket å det gjorde vi.
En alldeles fantastisk utsikt högst upp 😇




Kl 16.30 gick båten åter mot Danmark å det blev en lugnare återresa.
Men det tar jag i nästa inlägg, det blir för mycket annars.

Har jobbat idag , har varit helstruligt.
Åt frukost 6.50, sen fick jag en banan å en drickyoghurt i mig 14.30 i bilen hem.....
Sambon mår inte bra så vi skippar fredagsmiddag utan det blir vila ikväll.

HA EN BRA KVÄLL !!!



Kommentarer

Populära inlägg